"Bantning" av häst!

Estivuz

Trådstartare
Min häst är inte tjock. Däremot tyckte tränaren i helgen att han borde slimmas lite som sporthäst för att ha lättare när vi går upp i klasserna. Han är en ganska rejäl häst i sig själv. Förra året hade han mask och det var inte alls roligt, så jag antar att jag kanske övergött honom lite nu.. :d

Han är som sagt inte fet, men han skulle kunna bli lite mer slimmad.
Kan försöka att ta en bild idag och lägga upp.

Han har fram tills nu stått på 11kg hösilage, 1 liter havre och cirka 2,5 liter Racing prix (ungefär 2kg).

Ensliaget:
65% ts
energi 6,9
Protein 25,0
Kalcium 2,8
Fosfor 1,1

Nu har jag dragit ner till 9 kg ensilage och 1 liter havre, 1 kg prix.

Vad tror ni om detta? Bör jag minska ännu mer?
Han tränas ju ganska hårt och behöver ju sin energi..

Sv: "Bantning" av häst!

Vad är det för typ av häst? Vikt?

9 kg hösilage är väldigt lite för en stor ridhäst som tränas intensivt tycker jag.
Som ex ger jag mina islandshästar 7-8 kg och de väger ca 350- 400 kg. Även den mängden tycker en del är för lite.

Vad är det för typ av häst? Vikt?

9 kg hösilage är väldigt lite för en stor ridhäst som tränas intensivt tycker jag.
Som ex ger jag mina islandshästar 7-8 kg och de väger ca 350- 400 kg. Även den mängden tycker en del är för lite.

Well, som sagt, han fick 11 kg innan. De flesta ger 7-8kg av detta ensilage, vilket jag tycker är för lite. jag är av den åsikten att man skall ge så mkt grovfoder som möjligt... Men nu under en period så ska ju hästen "bantas" och då funkar det ju inte...

Han är en stor 165 i mankhöjd, valack. Rids 5-6 dagar i veckan. Tävlas hoppning, dressyr, fälttävlan.

Men ta i första hand bort kraftfoder, och sedan när hästen tappat det du vill att den ska tappa lägger du på lagom mängd igen så den håller vikten där. jag skulle gå tillbaka till 11 kilo, tå bort minst halva kraftfodergivan och skritta någon timme extra några ggr i veckan. Då tappar han förhoppningsvis i fett och hull utan att tappa ork och muskler.

Du har ju en väldigt låg kvot i hösilaget och eftersom du ger kraftfoder med så låga kvoter (låg proteinmängd mot energimängd) så blir det en låg kvot i foderstaten (bara ca 4.3).
Finns det ett syfte med detta? Enligt svenska foderstatsrekommendationer ska kvoten vara kring 6 (eller högre) för att täcka hästen proteinbehov.

För att få hästen slimmad måste den ju få mer muskler (t ex under magen så att den hålls upp bättre) och mer muskler har den svårt att få om den inet får sitt proteinbehov tillgodosett.
Dessutom tror jag att den får för lite foder överlag om du går ner till 9kg hösilage. OM den nu handlar om en stor ridhäst 5-600kg i ganska hårt arbete?

9kg av ditt hösilage täcker PRECIS minimimängd av grovfoder för en 580kg häst. (9kg blir nämligen 5.8kg ts)

innan du gör något mer så väg upp 15 kg hösilage och titta hur stor volym det är, lika stor vlym som det har tar samma plats i hästens mage..

hästen måste givetvis få fibrer men det an den även få från betfor..

om du minskar ner höet till minsta möjliga giva och fyller på fiberbehovet med betfor och kraftfoder bör du få en mer slimmad häst.. hästar som tränas hårt behöver också större andel processerat kraftfoder för att lättare tillgodogöra sin näringen i det..

Nu när jag tittar på siffrorna för ditt hösilage ser jag att kvoten är alldeles för låg. Även milly skrev om detta, och jag kan inte annat än hålla med.

Om jag vore du skulle jag ge de 9 kilona hösilage du minskat till och sedan byta ut kraftfoder mot något proteinrikare, tex lucern eller lägga till lite soja eller liknande.

Tex med 8 kilo hösilage, 2 kg lucern och 1 kg havre:
7 kg ts, 80 Mj och 486 g smrp kvot exakt 6. Du bör få en mer slimmad häst med mer muskler och mindre fett. Men mindre grovfoder än så skulle jag aldrig ge, och tas lucernet bort måste hösilgaet ökas emd minst tre kilo om du frågar mig.

Som milly skriver och som jag noterade nu, kvoten på ditt hösilage är ju väldigt låg. Ska hästen kunna bygga muskler så måste det finnas något att bygga med. Alltså protein. Låt hästen äta sina 11 kg och ge något annat kraftfoder med högre proteinvärde. Eller byt ut en viss del hösilage mot lucernhack. Och framför allt motionera mer.
Och om du rannsakar dig lite, är hästen verkligen för tjock? Tycker du det själv eller är det bara din tränare som säger det? Är hästen påverkad av sin ev. övervikt? Du säger ju att hästen är en rejäl häst. Kanske av den lite tyngre/grövre typen.

Det sista är bara mina egna tankar som snurrar. Jag har själv en något rund liten häst som egentligen är i bra hull till det hon används till. Hon går ute mycket och behöver sitt lilla extra. Men att dra ner på hösilaget är det sista man gör.

Hästar har en så snabb matsmältningen så den kommer inte ha något i närheten av 15 kilo samtidigt i systemet även fast du ger den mängden varje dag. 15 kilo ger ingen särskiltjt stor buk, men jättelite ger en onormalt uppdragen. Inte så snyggt tycker jag iaf. Jag tycker 1,2 -1,5 kg TS är jättelagom. Sen om det är så mkt vatten i att det blir 15 eller 8 kilo spelar ju ingen roll, hästar dricker ju vatten oavsett så jag ger gärna 15 kilo om det skulle behövas. Och mina hästar är smala och fina med normala magar. (de äter hö nu, 7 resp 8 kilo (84%TS) plus ett kilo halm, vägeR 420 och 400 kilo ca, 150 och 138 höga)

enda sättet att få riktigt slimmade hästar är att ge minimalt med grovfoder och massa kraft+hård träning. men hur nyttigt är det?? är som att be om att hästen ska få magsår. :mad:

9kg ensilage är för litet för en stor häst! hade det det varit hö så är det okej.

man får låta bli att vara så fåfäng, jag tycker det är bättre att min häst är lite rund om magen än att han blir sjuk för att jag vill han ska vara slimmad... :crazy:

Man kan även slimma dem genom att ge grovfoder och förstärka rejält med te x lucern, höjer man kvoten mycket av smrp och sänker intaget av Mj så slimmas hästen upp. En hög kvot måste ligga över 7 helst högre, hur hög beror egentligen på individen.

mja fast då förutsättes det väl nästan att den varit fet=bukig pga för lite protein tidigare?

enda sättet att få riktigt slimmade hästar är att ge minimalt med grovfoder och massa kraft+hård träning. men hur nyttigt är det?? är som att be om att hästen ska få magsår. :mad:

9kg ensilage är för litet för en stor häst! hade det det varit hö så är det okej.

man får låta bli att vara så fåfäng, jag tycker det är bättre att min häst är lite rund om magen än att han blir sjuk för att jag vill han ska vara slimmad... :crazy:

Jag håller med dig till fullo!
Frågan är ju också - kommer hästen verkligen prestera bättre om den slimmas till, på det här sättet (man ger minimimängd grovfoder och "bantar" den fast det egentligen inte behövs), eller presterar den bäst när den får en mer rimlig foderstat, med mer näring, och förmodligen MÅR BÄTTRE?
U_THIN%7E1.GIF

På nåt sätt känns det sista alternativet bättre ur prestationssynvinkel..... men jag vet inte.

mja fast då förutsättes det väl nästan att den varit fet=bukig pga för lite protein tidigare?

Nej, ett överskott av smrp övergår till Mj. Hästen behöver inte vara bukig för detta, men överskottet kräver en del Mj för att förbrännas och de Mj som kommer av överskottet från smrp är inte lika dallriga om du fattar mig rätt. Hästen dras ihop och blir fastare i hull och siluett, detta har jag praktiserat innan en avelsvisning då man vill banta för en bättre siluett.

KL

Om hästen arbetas rätt drar den väll upp magen = mer slimmad?
Vet inte om den gör det när den står i hagen, men där spelar det väl ingen roll? :angel:
Vår bruksnordis såg jättesmal o fin ut efter att han dragit vagn en stund, trots att han är den fetaste häst jag nånsin träffat (=fettvalkar). Och ja, jag vet att det är skillnad på ridning och körning.. men det är väl minst lika önskvärt att de arbetar med magmusklerna i ridning..

Uppdragna flanker är inte snyggt.. så jag säger som de flesta; mer grovfoder och dra ner på kraftfodret. Ge lite mer protein..

Jag håller med de andra som skrivit, 9 kg blir för lite grovfoder (om du har en stor häst) Man räknar med att ga MINST 1Kg TS /100kg häst.. så som Milly tidigare skrev, väger han 580kg så ligger du precis på gränsen...
Nu har jag inte tittat på några värden på dina foder, men om det är så som de andra skriver att proteinet är för lågt i förhållande till energin så har han ju inte rätt förutsättningar för att bygga muskler och om han dessutom har fått för mycket energi mot för vad han gör av med så omvandlas den energin till fett och lagras i kroppen. (så funkar det ju dessvärre på människor med :smirk:)

Du har ju en väldigt låg kvot i hösilaget och eftersom du ger kraftfoder med så låga kvoter (låg proteinmängd mot energimängd) så blir det en låg kvot i foderstaten (bara ca 4.3).
Finns det ett syfte med detta? Enligt svenska foderstatsrekommendationer ska kvoten vara kring 6 (eller högre) för att täcka hästen proteinbehov.

För att få hästen slimmad måste den ju få mer muskler (t ex under magen så att den hålls upp bättre) och mer muskler har den svårt att få om den inet får sitt proteinbehov tillgodosett.
Dessutom tror jag att den får för lite foder överlag om du går ner till 9kg hösilage. OM den nu handlar om en stor ridhäst 5-600kg i ganska hårt arbete?

9kg av ditt hösilage täcker PRECIS minimimängd av grovfoder för en 580kg häst. (9kg blir nämligen 5.8kg ts)

SVAR till alla:

Ja som sagt, jag tycker själv att 9 kg är i minsta laget. Skulle helst ge honom fri tillgång till ensilage men.. Har minskat kraftfodret ännu lite till, 1/2 liter havre + 1/2 liter Prix på morgonen, lunch 1/2 Prix, middag 1/2 Prix och när jag har ridit får han 1/2 Prix med lite salt och olja. Glömde skriva i tidigare inlägg att han även får betfor 1/2 liter (Blöt).

Vi byter stall den 15 december och då även ensilage med nya värden. Fram till dess får han 9 kg plus att jag ger honom 1 kg när jag har ridit. (Han får bara grovfoder 3 gånger per dag).
Förra ägaren påstod att han var väldigt lättfödd, han fick inte gå på något ordentligt bete på sommaren och han fick kanske 8kg grovdfoder.

Här är produktblad på kraftfodret som jag ger: http://www.suomenrehu.fi/temporary/file.asp/data_id=769/PrixPB06.pdf Proteinet räcker alltså inte? Kvoten är för låg.. Hur mycket skulle jag behöva fodra med Prix + havre + ensilaget för att ligga bra då, tycker ni?

I nya stallet får hästarna Korn, Havre, Ensilage, betfor och halm.
Halm innehåller väl inte så mycket energi? Skulle jag kunna ge honom mer halm då istället för att tillgodose tuggbehov och så? Alltså t.ex. 9kg ensilage och 3 kg halm? (Nu beror det ju på värdet på nya ensilaget också)

Jag håller med dig till fullo!
Frågan är ju också - kommer hästen verkligen prestera bättre om den slimmas till, på det här sättet (man ger minimimängd grovfoder och "bantar" den fast det egentligen inte behövs), eller presterar den bäst när den får en mer rimlig foderstat, med mer näring, och förmodligen MÅR BÄTTRE?
U_THIN%7E1.GIF

På nåt sätt känns det sista alternativet bättre ur prestationssynvinkel..... men jag vet inte.

Jag håller helt med dig. Som sagt hästen är inte fet. Det var tränaren noga med att påpeka också. Däremot skulle han må bra av att bli lite mer slimmad, som hopphäst/fälttävlanshäst.
Det är ju bättre med något kilo för lite än för mycket ur belastningssynpunkt på senor och så. Hundar får ju gärna vara lite smala, det är helt okej, men när det gäller hästar (som belastas så mycket mer än hundar) verkar folk vara av en annan åsikt..

Jag är väldigt mån om att min häst skall må bra. jag vill ha en frisk och välmående häst. Förra året fick han tyvärr bandmask och tunnade ur rejält, det var inte roligt, då var han -smal-.
Anledningen till att jag byter stall är främst för att i det gamla stallet får de bara gå ut mellan 9 och 13.00 från och med i måndags..
Jag vill att hästen skall stå inne i boxen så lite som möjligt.

I morgon skall jag ta med kameran och fota lite så får vi se vad ni andra tycker!! ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 629
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 650
Senast: Blubbis
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 341
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) )...
Svar
4
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka