Bantning av häst

milly

Trådstartare
Låter det här ett vettigt sätt att banta ner en häst? (kommer längre ner)

Den har säkert MINST 100kg övervikt, kan vara uppemot 200kg, svårt att uppskatta tycker jag... Iaf den fetaste hästen jag sett med riktiga FETTLAGER på rygg/revben och rumpa. Och då är jag van vid denna typ av hästar (nordsvensk).
bild: http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/tjockemaja.jpg
På denna bilden ser man bäst hur hon ser ut... Men det ser faktiskt ännu värre ut IRL. :crazy:

Det är tragiskt att de låtit hästen bli så här fet. :( Den är ju förstås enormt lättfödd och de har låtit den gå på dygnet runt bete hela sommaren och den har bara ridits sporadiskt...
Hästen har dessutom HOVBROSKFÖRBENING så övervikt är extra negativt för henne.

Hon är min nya medishäst som jag hittade av en slump...

Nu till saken.
Hon går på bete på dagarna än så länge. Är det då rimligt att hon bara får typ 1kg hö +halm till natten och max 0.5-1kg hö på morgon innan de släpps ut? Näring får hon ju ändå i överflöd av gräset... :crazy:

Sen så får hon en liter helt korn /dag plus mineraler i krubban - ägaren säger att hon ger helt korn därför att hästarna inte kan tillgodogöra sig näringen i det och därför ger hon det så att hästen bara får nåt att tugga på. Det låter väl okej?

Jag får gärna komma med förslag i hennes foderstat o sådär, jag kan det här med foder bättre än ägaren. Vill dock bolla lite med er andra om det... så jag inte tänker tokigt.
Och min tanke är att JUST NU, så länge det finns gräs ute, så behöver hon inte NÄRINGSMÄSSIGT mer än det hon äter ute på dagarna. Utöver det bör hon få så lite som möjligt men självklart GROVFODER/nåt att tugga på udner natten. Skulle man t o m kanske bara kunna ge henne HALM under tiden inne??

Ja... eller hur ska vi på bästa sätt få ner henne i vikt? Jag ska givetvis också motionera henne, mestadels markarbete (longering, tömkörning osv) så hon inte belastas ännu mer "uppifrån".

Tyvärr finns ingen analys på höet i stallet och vet inte ännu om man kanske kunde fixa det.
 
Sv: Bantning av häst

Jösses vad fet hon var :eek:
Jag tycker det låter som en vettig bantning av hästen.
halm låter ju tarmarna få jobba lite

för svält-diet är ju inte bra :crazy:
 
Sv: Bantning av häst

Åh vad bra att du håller med mig Jennie! :D Hoppas att fler gör det också... Skulle t ex vara intressant att höra vad HH säger om bantning av häst.

Och ja, en häst måste få GROVFODER i tillräckliga mängder (minst ca1.5kg/100kg) så DET ska man inte snåla med.
Jag tror i o för sig att hon kommer långsamt gå ner i vikt nu när de stallats in... och därmed bara går på bete HALVA dygnet. Men då gäller det ju att hon får en begränsad mängd i övrigt.

Svårt svårt det här. Vill ju göra en beräknad foderstat men det går inte utan analys... och är osäker på om de vill bekosta en analys på höet... och inte är det väl meningen heller att JAG ska göra det? *funderar*
 
Sv: Bantning av häst

jag har också problem fet häst.. :(

tips som jag har fått var att släppa dom på skogshage, alltså ren skog, hästar hittar alltid saker att äta, bark, rötter mossa mm mm
speciellt lättfödda raser som nordis, shettis fjord mfl
har inte hunnit sätta staket, runt skogpartiet vi har planerat än.
men jag tror på det. och då ska man inte fodra med nåt extra, utan hästen ska gå på typ lösdrift dygnet runt. ev extra mineraler.

Jag tror inte det är nån svältdiet utan hästen finner mat och äter sig mätt.
 
Sv: Bantning av häst

men du ska väl ge grovfoder??
jag tror på rejält med hö OCH halm när dom är så extremt feta.
 
Sv: Bantning av häst

Det finns ingen möjlighet för er att låta mästen gå i avbetad hage, med så lite gräs som möjligt? isåfall är det ju lättare att reglera intaget av grovfoder? Det med att du motionerar den är bra, det är ju som för oss, i längden så går vi inte ner i vikt utan att motionera, men då måste vi också successivt börja ersätta energin vi förbränner, ju mer motion desto mer energi till förbränningen..så att fortsätta med helt korn samtidigt som du kommer igång med mer motion är kanske inte det bästa, om du har möjlighet att ge komlett färdigfoder annars, typ krafft grund är det ett bra alternativ, man kan ge allt ifrån 1-4 kg/dag, så det är bara att bygga på allt eftersom.. funkar på alla hästar.
 
Sv: Bantning av häst

Tycker faktiskt inte att den ser "enormt" fet ut :angel:
Men helt klart så har den överhull. :o
Jag tycker att det låter lit lite med hömängden som du uppger...?

Jag har en pålle som också bantar och i hans hage finns i och för sig inte mkt gräs kvar, bara det där allra allra sista små stråna...

Han är inte mer än 138 cm i mkh. (fjording) Men enligt hö-analys, och uträknad foderstat ska han ha 6,5-7,5 kg hö om dagen plus mineraler. Jag märker att han ändå går ner i vikt fast det känns som mkt hö.

Jag skulle vara noga med att kolla om revbenen går att känna utan att man måste "ta i" för att komma in. För är det mest mage på hästen så beror det ofta på proteinbrist.

Hoppas att det kommer att gå bra med bantningen!
Lycka till!

// M
 
Sv: Bantning av häst

Tycker faktiskt inte att den ser "enormt" fet ut :angel:
Men helt klart så har den överhull. :o
Jag tycker att det låter lit lite med hömängden som du uppger...?

Jag har en pålle som också bantar och i hans hage finns i och för sig inte mkt gräs kvar, bara det där allra allra sista små stråna...

Han är inte mer än 138 cm i mkh. (fjording) Men enligt hö-analys, och uträknad foderstat ska han ha 6,5-7,5 kg hö om dagen plus mineraler. Jag märker att han ändå går ner i vikt fast det känns som mkt hö.

Jag skulle vara noga med att kolla om revbenen går att känna utan att man måste "ta i" för att komma in. För är det mest mage på hästen så beror det ofta på proteinbrist.

Hoppas att det kommer att gå bra med bantningen!
Lycka till!

// M

för lite hömängd?
hästen äter gräs på dagarna och hö plus halm till natten, Då får hästen i sig grovfoder
 
Sv: Bantning av häst

Så länge en fet häst går på bete hela dagar skulle jag inte ge något som helst kraftfodertillskott eller hö. Halm räcker GOTT! (Helst skulle jag inte ens ha halmbädd utan ha den på spån). Om jag fick välja fritt skulle hästen bort från bete och enbart få hö i sån mängd som är lämpligt för dess idealvikt samt mineraler. Eller kanske enbart beta max 4 timmar per dygn och få något kilo hö.
 
Sv: Bantning av häst

Men hur mkt gräs är det då?
Och finns det verkligen så mkt näring i det?

// M
 
Sv: Bantning av häst

Ta bort allt vad krafftfoder heter...ge bara nån näve av havre el. liknande när dom andra får! Sen så länge den har gott om bete skulle jag bara ge den 1/2 kg hö morgon/kväll sen rejält med halm istället.
När betet börjar sina får du ge den kanske 7-9 kg hö och kanske nått protein, men den ska absolut inte ha mera energi i fodret på ett tag...:angel:
 
Sv: Bantning av häst

Men hur mkt gräs är det då?
Och finns det verkligen så mkt näring i det?

// M

min häst har haft gallor ända fram tills för 2 dagar sedan när de gick från beteshagen till skogshagen. Så det verkar finnas protein fortarande i gräset iallafall ;)
 
Sv: Bantning av häst

ok
Ja då behövs det nog inget annat än halm över natten så att den bantande pållen och magen får nåt att göra.... ;)

// M
 
Sv: Bantning av häst

För det första så ska hästar INTE äta helt korn, det är alldeles för hårt att tugga, sen ger det lika mkt energi/protein som om det var krossat. Föressten så är korn inte ett jättebra hästfoder, vill man ge säd så är havre bättre. Jag har också en nordsvensk, och om jag skulle sätta in en bild på henne så skulle du nog tycka att din egen häst var smal som en sticka. Däremot så är min häst välmusklad och rörlig, och mår bra. Hon får 8 kg hö per dag, samt fri tillgång på halm. Hon går i en stor hage, med både skog och ängsmark. Det hö hon får är ett idealiskt "ridhästhö" vad gäller analysen. Hon ska i vinter få 10 kg hö ( mer när det blir kallt) och lite lusernpellets samt mineraler.

Åter till hästen du frågar om: Jag skulle se över hagen med kritiska ögon, hur mkt bete finns det i den? Är det mkt rator, eller är det rent bete? Sen ska nog hästen ha en del hö, kanske en 5-6 kg. Många gånger så blir det bättre när en överviktig häst får mer mat. Se också till att mineralerna finns där, särskilt om hon bara får bete + lite hö. Nordsvensken är en naturras, men det betyder inte att den klarar sig på svältkost. Sen hjälper det ju alltid med motion....

Lycka till!
 
Sv: Bantning av häst

Jag sätter in en bild på min häst, så får du lite perspektiv på saken!

1851838.jpg
 
Sv: Bantning av häst

Men hur mkt gräs är det då?
Och finns det verkligen så mkt näring i det?

// M

Ja, nu stod det ju "bete", men med hänsyn till årstiden torde det väl inte i Sverige vara så särskilt hög näringshalt längre.... Jag tänkte mig nog snarare sommarperioden i allmänhet.... (lite yrslig eller nåt:D ).

Rent allmänt så vill jag nog hålla med andra som kommenterat bilden på hästen ifråga. Det är INTE någon superfet häst jag ser på bilden. Det kan dock vara svårt att avgöra på bilden. Och okej; den är säkert i överhull.

Men nog har jag sett BETYDLIGT fetare.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantning av häst

Om det vore min häst så skulle jag ha tagit bort den från betet på en gång. Gräset är inte speciellt näringsrikt just nu utan fyller mest ut magen.
Sen så skulle jag ta bort krafftfodret, ge morötter eller äpplen om hästen måste ha "krubbskrammel". (Jag hoppas att ni kokar kornet om ni ger det helt) Vi ger korn till våra hästar som tunnar ut...

Äter hästen halm? Har eg. inte så stor erfarenhet av halm, men det lilla jag sett tycker jag ofta att halm gör dem bukiga, rätta mig om jag har fel. Bättre med rätt mängd hö isf. tycker jag.

+ Motion såklart!
 
Sv: Bantning av häst

Okej börjar med att svara på senaste svaret....

Javisst gör halm dom mer eller mindre bukiga men DET gör inget! Bara hästen mår bra i sin mage och får sitt tuggbehov tillfredställt.
Det är FETTLAGRET som denna häst har som måste bort!!
En stor BUK gör inte så mkt.

Och till alla er som tycker att hästen inte ser så hiskeligt FET ut på bilden... det ÄR den!!! Denna häst ÄR verkligen en häst med tjocka lager av rent FETT, jag vet och kan bedöma sånt. Digitala bilder förvränger perspektivet så att hästen ser smalare ut än vad den är. Men den är verkligen extremt fet och helt fyrkantig över ryggen, ryggraden är "gömd" under fettlager. Ska försöka att ta bättre bilder!!
(obs! Maja är en korsning kallblodstravare/nsv bruks)

Kan visa några bilder på mitt egna sto Polly (bruks) som var i normalt, gott hull och muskler:
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/uppstlld.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/uppstlld2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/feb05.jpg
På sommaren dock "en aning fetare" :angel: fast inte ens NÄRA på Majas övervikt, mest buken som växte:
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/DSC03144.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/minp.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/tjusigastpolly.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/sep04002.jpg
 
Sv: Bantning av häst

Jag sätter in en bild på min häst, så får du lite perspektiv på saken!

1851838.jpg

Det där ser ut som mitt sto var på sommaren... ungefär... DVS inte ens nära på Majas fettlager!! Mest en enorm BUK.
Jag måste ta bättre bilder på Maja, bilden visar uppenbarligen inte verkligheten. :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 686
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 059
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 362
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp