Banta via lätt-svält?

Z

Zussami

Kan man banta en häst genom att minska näringsintaget till mindre än underhållsbehovet, utan att hästen s a s går in i svält och "drar ner" på metabolismen?

Alltså - om man själv äter alldeles för lite så blir ju kroppen en fena på att suga ur allt ur det lilla man äter, och resultatet brukar ju inte bli en lyckad bantning.

Men om man ger halm istället för en del av höet, så blir det ju ändå energi, men inte så mycket protein.
Kan då hästen gå ner i vikt?

Bäst hade ju motion varit, men en överviktig individ kan ju inte motionera så mycket pga överbelastningsrisken ...

Sv: Banta via lätt-svält?

Nej jag tror ingen skulle rekomendera den metoden! :cool:

Att ge hästen halm ist för ett bra hö ger bara energi men ingen protein precis som du skrev, men om du vill att hästen ska kunna gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt bör du göra presis tvärt om.
Se till att hästen får sitt proteinintag säkerställt genom ett bra hö med så hög kvot som möjligt, altså mycke protein i förhållande till energi. Då kommer hästen fortfarande kunna bygga muskler och fungera normalt. Ge sen ett minimum av energi så kommer den även att ta av fettreserven och bli smalare :)

Hästen behöver sitt dagliga behov av protein oavsett om den är fet eller inte :) Ta bort all överflödig energi om du vill banta din häst!

Om du ska banta hästen, bör energiintaget minskas till underhålls giva och protein intaget till underhåller alternativt strax över underhåll.

Du ska inte svälta din häst, hästen bör få vara mätt och belåten. Ett sätt att uppfylla det, är att fodra många, många små mål mat fördelat över dagen. Halm innehåller energi, fodrar du med det så bör du även hålla koll på hur mycket energi hästen få i sig via den vägen.

är det en gravt överviktig häst så kan man banta 50 kg i taget..

ex c-ponny, ska väga 350, väger 500, ok då lägger man foderstaten på 450 och jobbar dit, när hästen gått ner sänker man foderstaten till 40 kg och jobbar dit..

mycket trav, motionera 2 ggr om dagen, en gång joggar du med hästen, andra gången rider du.. på så vis blir träningen lättare för hästen, som att springa i hagen.. och DU får ju motion på köpet :D
fort går det också, bara kratsa hovarna och tränsa och ge sig ut.. :)

mycket trav, motionera 2 ggr om dagen, en gång joggar du med hästen, andra gången rider du..

Skojar du!? :eek: Skulle jag jogga? Nä du - då blir jag låghalt och får lungpaj ...

Men jag har tillgång till skrittmaskin numera :idea:

Annars var det ju det där med motion och fet häst - det känns som belastningsskadorna ligger som ett brev på posten ...
Hästen måste liksom bli smal (smalare :angel:) innan jag vågar motionera den på ett effektivt sätt, och den blir inte smal om jag inte motionerar den på ett effektivt sätt ...

Är det detta som är Moment 22?

Ah! Tack! Det borde jag ju kunnat räkna ut att det är energin man ska minska - inte proteinet.

(Vet inte var jag lade huvudet idag ...)

Om du ska banta hästen, bör energiintaget minskas till underhålls giva och protein intaget till underhåller alternativt strax över underhåll.

Om jag förstår det rätt så menar du och BeastieBabe lite olika.

citat av beastiebabe
x c-ponny, ska väga 350, väger 500, ok då lägger man foderstaten på 450 och jobbar dit, när hästen gått ner sänker man foderstaten till 40 kg och jobbar dit..

Vilken vikt ska man räkna med. Den som hästen har för tillfället eller den som den ska få så småningom. Man ska kanske räkna med olika för proteiner och energi?

Vilken vikt ska man räkna med. Den som hästen har för tillfället eller den som den ska få så småningom. Man ska kanske räkna med olika för proteiner och energi?

Ställde exakt samma fråga till en foderrådgivare för ett år sedan. Och jag tror att hon svarade Den vikt som hästen har. Tror.

Men det effektivaste sättet att banta en häst på är väl ändå att ha energin på underhåll och öka motionen.
För underhåll betyder väl den mängd energi hästen behöver för att fungera ultimat? Att tillföra mindre energi än hästen behöver låter lite dåligt.

Fasen, jag måste läsa in foderläran igen märker jag. ;)

Men det effektivaste sättet att banta en häst på är väl ändå att ha energin på underhåll och öka motionen.
För underhåll betyder väl den mängd energi hästen behöver för att fungera ultimat? Att tillföra mindre energi än hästen behöver låter lite dåligt.

Jag är med på hur du tänker och är egentligen själv övertygad om att man måste motionera hästen för att det ska ge effektivast resultat. Jag vet också att man bör göra detta långsamt.
Men på ngt sätt måste det ju ändå vara så enkelt som att man ger hästen mindre energi än vad den gör av med. Annars kommer det ju aldrig att fungera. Jag menar om man tex inte kan motionera den av ngn anledning så måste man ju lägga sig lite i underkant på energitillförseln.
Däremot är det säkert viktigt att alltid ge tillräckligt med proteiner.

Du har helt rätt.
Jag föreställer mig nog en häst som kan motioneras under bantningen. Då kan man ju tillföra energi till underhåll men hålla den på lätt motion.

Däremot en häst som inte kan motioneras (varför?) måste ju fortfarande ha underhåll. Eller? Vad hände om hästen får mindre än underhållsbehovet? Okey, den magrar av, men i kroppen i övrigt? Vad innefattar underhållsbehov egentligen?

Massa frågor i mitt stackars huvud nu.

Du har helt rätt.
Jag föreställer mig nog en häst som kan motioneras under bantningen. Då kan man ju tillföra energi till underhåll men hålla den på lätt motion.

Däremot en häst som inte kan motioneras (varför?) måste ju fortfarande ha underhåll. Eller? Vad hände om hästen får mindre än underhållsbehovet? Okey, den magrar av, men i kroppen i övrigt? Vad innefattar underhållsbehov egentligen?

jag är inte riktigt med på hur du tänker.
Underhållsbehovet är den energi som behövs för att alla processer ska kunna ske i kroppen (ex sönderdela maten, omvandla den till nya proteiner, reparera vävnader, andas ja massor av olika funktioner). Om en häst får in mindre energi än vad deb behöver så tar den av energireserverna dvs det socker som finns lagrat och av fettet. Om den inte har några sådana energireserver bryter den ner proteiner till energi i stället. Men det lär ju inte vara aktuellt om den ska bantas.

Normal vikten utgår man ifrån, annars blir det ju liksom ingen bantning.

men, om hästen står på halm, och äter mycket av halmen då!
vad ska man ta bort för att minimera energimängden? kraft, eller?

ta bort halmen, ersätt med annat strö eller sätt greenguard på över natten, häst kan fortfarande äta sitt hö, det går bara skatare, och den väljer ju höet framför halmen antar jag? då får den totalt i sig mindre halm..

Om jag förstår det rätt så menar du och BeastieBabe lite olika.

citat av beastiebabe

du skall räkna på den vikten som du vill att hästen skall få, inte den vikten hästen har.. men om det gäller en gravt överviktig häst som hästen i mitt exempel, 150 kg övervikt så kan du inte räkna foderstaten på 350 kg direkt från en som är uträknad för 500 kg.. det blir för stor omställning att ta bort en tredjedel av hästens foderstat på en gång.. därför sall man ränka bort 50 kg åt gången i uträkningarna..

dvs
vecka 1-5, vikt 500 kg, foderstat uträknad till häst på 450 kg
vecka 6-10, vikt 450 kg, foderstat uträknad till häst på 400 kg
vecka 11-15, vikt 400 kg, foderstat uträknad till häst på 350 kg
vecka 18 eller 20 hästen vägen 350 kg som den ska..

lite enklare förklarat :)

M

Skojar du!? :eek: Skulle jag jogga? Nä du - då blir jag låghalt och får lungpaj ...

Men jag har tillgång till skrittmaskin numera :idea:

Annars var det ju det där med motion och fet häst - det känns som belastningsskadorna ligger som ett brev på posten ...
Hästen måste liksom bli smal (smalare :angel:) innan jag vågar motionera den på ett effektivt sätt, och den blir inte smal om jag inte motionerar den på ett effektivt sätt ...

Är det detta som är Moment 22?
belastningsskadorna får du oavsett om hästen motioneras eller står och hänger..
är hästen verkligen gravt överviktig så jogga med den och tömkör..

tjockisen i mitt exempel fick kronisk kotledsinflammation i både fram efter 1½ års fetma och fick avlivas bara 6 år gammal.. hans halvbrorsa som hade samma problem med fettet (samma stall, samma hage) var ändå ute och reds 1-2 fler ggr i veckan (dvs 2-3 ggr/v ist för 1 gång/v) han lever ännu idag och blev frisk från sin kotledsinflammation..

så motionera på du, om du inte kan jogga å tömköra så skaffa nån som gör det åt dig istället för att låta hästen stå och ruttna bort.. :mad:
rid hästen i form när du travar den, den ska inte klampa runt på bogarna utan den skall bära sig själv, då minskar belastningen på frambenen..
tömkör på ridvolten om du inte orkar gå, då får du hästen att jobba utan att du behöver springa benen av dig..

skrittmaskin ger inte mycket motion.. hästen jobbar inte utan går bara och drar benen efter sig.. jämför själv med att gå och strosa i parken, är det motion? behöver du strosa i parken 6 timmar för att det skall vara lika ansträngande som att jogga 30 min? japp..
men sätt för **** skull inte hästen i skrittmaskin 6 timmar nu! :p

Ta bort kraftfodret.
Äter den sjukt mycket av halmen eller bara lite? Att ta bort halmen istället för kraftfodret låter inte bra.

Men man kan ju strö med något annat och fodra halm så hästen kan äta lite under natten utan att få något större energiöverskott.

jag är inte riktigt med på hur du tänker.
Underhållsbehovet är den energi som behövs för att alla processer ska kunna ske i kroppen (ex sönderdela maten, omvandla den till nya proteiner, reparera vävnader, andas ja massor av olika funktioner). Om en häst får in mindre energi än vad deb behöver så tar den av energireserverna dvs det socker som finns lagrat och av fettet. Om den inte har några sådana energireserver bryter den ner proteiner till energi i stället. Men det lär ju inte vara aktuellt om den ska bantas.

Ah, jag tänker nog som du. Trasslade bara till det i huvudet lite. ;)

Kollade också upp anteckningarna från foderkunskapen och självklart så är det ju idealvikten man ska fodra efter. (Vad tänkte jag på?)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219
Foder & Strö Min valack äter kvällsgivan ur slowfeedingnät sedan i somras. Detta för att han äter ungefär 2kg/timmen när han får höet löst, och då...
Svar
16
· Visningar
4 666
Senast: Nominous
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII