Banta ponny

V

Venezuelas

Är det möjligt att banta en ponny som har nästan fri tillgång till hösilage?

Anledningen till att hon har det är att hennes hagkompis har haft lite svårt att hålla hullet.
Så det går inte att ta bort de.

Jag själv har märkt mer skillnad på henne, för när hon kom var hon rund som en boll, och kunde inte få in bakbenen när hon gick :crazy:
Nu får hon in dem mer i alla fall.

Tacksam för hjälp!

Sv: Banta ponny

Låter som att du är på rätt väg om hon har blivit lite smallare.
Det bästa är ju att motionera på i en bra takt, skritta en sväng extra när man annars skulle ha varit klar med ridpasset. Se till så att det trampas på i en bra takt så att hon inte går å latar sig för då bränner man inte mycket direkt.

Ridpass?
Hm.. Jag glömde berätta att det gäller en minishettis :angel:
Vi är ute varje dag och hennes kondis har blivit mkt bättre också, från ingeting till mkt energi =)

Jaha, okej då :D

Du får göra alla dom andra roliga sakerna då, så som tömköra, köra kasnke? Promenera löslongera, lös hoppa. Träna dressyr från marken, å massa annat skoj.
Några tjejer som var ute med minishettisen i vårat stall sa att dom aldrig skulle göra om det (visserligen hade han haft boxvila i 3 veckor då oxå :D ). Å minishettisar är bara så söta, våran är helt urgo, alltid lika sött.

det bästa för hästarna är ju om de kan få gå på fri tillgång till sitt grovfoder. även om de är ovana till en början, så märker de snart att maten faktiskt finns kvar och att de inte behöver kasta i sej maten. :D
hästarna kan ju själva anpassa hur mkt mat de ska äta.. hästar som lever vilt äter ju typ 16 timmar om dagen eller nåt sånt..
hästarnas magar är ju gjorda för att äta små portioner många gånger om dagen.

ang. motion så är ju lösgalopp/löshoppning oxå ett bra allternativ! det tycker de flesta hästar är jätte skoj. när man har en sån där liten, kan det vara bra att ha med en drag häst som sätter lite fart på det hela. :D
annars så är ju tömkörning, longering, frihetsdressyr å allt sånt skoj man kan göra från backen bra!
jag tror nog att bara du håller igång ditt lilla charmtroll och hon inte äter allt för mkt så kommer hon nog sakta men säkert tappa vikt!
:banana:

Enda sättet att "banta" en häst förutom att ändra foderstaten är genom MER MOTION
Det är det som är så besvärligt med så små hästar, de måste ha mängder med motion för att göra av med det de får i sig.

Det finns ju somen typ "munkorg" som man framförallt använder på fånghästar på sommaren som gör att de kan gå ute och äta gräs med de andra hästarna utan att de får i sig så mycket. De ä små hål i den så att hästen får tag på mycket mindre i varje tugga. (Fin förklaring va!?) Vet ju förstås inte om det skulle fungera i ditt fall....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar