Banta Muskler hur??

L

lillajag

Har haft min häst ute på foder och när han sen kom hem igen 2 år senare såg/ser han ut som en ardenner!!:eek: jag minns honom som ädel, finlemmad och spänstig fullblodstyp med smala elastiska och dansanta ben. Synen av honom när han kom hem gjorde mig halvt panikslagen:crazy: Tydligen hade han fått mycket LUSERN av någon anledning vilket har gjort honom till ett muskelberg, han är inte tjock bara så väldigt grov. Även nedre benen,(delen där det inte är muskler och knäna har blivit grövre), han har även blivit trött i temperamentet.
Jag har försökt banta honom genom att ge magert proteinfattigt hö nu i några månader men det hjälper inte, musklerna sitter som berg, det är bara det lilla underhudsfett han har på halsen medmera som han tappar vilket gör att han ser mager och sliten ut.:cry: vill ju inte svälta honom. Han varken rids/tränas nu så musklerna stimuleras inte heller.
varför tappar hästar inte musklerna?? på människor går det ju jätte snabbt.
Finns det något speciellt foder, vitaminer eller annat sätt att få dem att tappa musklerna...jag vill ha tillbaka min vackra ädla häst:cry:
Hoppas på svar
/Desperat
(suck tänk om jag haft bättre koll när han var ute på foder)

Sv: Banta Muskler hur??

Hmm... detta är första gången jag varit med om att man klagar på sin hästs muskler. Det har skrivits diverse spaltmetrar i detta forum genom åren, där man vill ha tips för att ge hästen muskler, men ingen om hur man ska få bort musklerna.

Rid inte på ett år så försvinner dom väl. Eller var nöjd med att ha en välmusklad häst.

vill tillägga att han har tappat muskler på rygg, hals men ej på lår,ben,bringa

vill tillägga att han har tappat muskler på rygg, hals men ej på lår,ben,bringa

låter som om hästen har ont nånstanns om den tappar muskler på rygg o hals. Men inte på bringan o benen.

hästen jobbar mer med de sistnämnda delarna och avlastar ryggen?

Alltså, vad är problemet ? Är hästfolk aldrig nöjda ? din häst kanske egentligen ser ut så där. Den kanske alls inte var något vidare innan. Är det bara det estetiska som stör dig på din häst ? I så fall tycker jag du bör tänka om en smula.

Vilket konstigt problem.. hur gammal är hästen? De blir ju grövre med åldern. Den kommer knappast bli snyggare av proteinfattig kost och ingen motion. Skulle istället räkna ut en vettig foderstat, balanserad och bra efter vad han behöver. Lägg ev till lite mer energi i form av tex havre eller olja för att få lite er underhudsfett, och gå ut och skritta mkt. Det kommer inte bygga några stora bulkiga muskler men förmodligen ge en lättare häst. Den dieten du har nu kommer göra att du får en bukig och hängig häst utan kraft eller nån blank päls.

kanske kan du lägga in en före och efterbild?

eller en just nu bild åtminstone..

lite lättare att komma med tankar och funderingar då:) jag har lite svårt att förstå hur du menar...

Tex om man tänker på hur Briar såg ut som ung och omusklad så tyckte jag han såg ut som ett "ädelt" fullblod men nu är ju han en bjässe:d
varför vill du klaga på att han får mer MUSKLER? då det är endast nyttigt/bra och snyggt i min mening?

sålänge han inte belastar sig fel och bygger musklerna onormal och mycket för att kompensera.. ?

bild hade ju som sagt varit super:)

Senast ändrad av en moderator:

Håller med. Jag tycker det inte alls låter vettigt att ge sin häst mindre proteinrikt foder för att hästen (i mina ögon) ska må fysiskt sämre? Varför vill man förstöra något som är bra? Jag kan ha missförstått men det låter som att du endast bryr dig om dig själv, att hästen ska se bra ut i dina ögon när den egentligen mår bättre än någonsin (fysiskt).

Har lite svårt att förstå den här tråden..Varför ska du banta bort din hästs muskler.Jag menar, oftare har folk problem med hästar som är överviktiga lr för tunna, men jag har aldrig hört ngn klaga på att hästen har muskler:angel:Sedan låter det inte som en bra idé att ge hästen proteinfattigt hö. Räkna ut en balanserad foderstat och om hästen är välmusklad var glad åt det istället:crazy:

Men jag tycker inte han verkar må bra eller i alla fall har han ändrat temperament från fullblod till ardenner om ni förstår vad jag menar, inte alls pigg, energisk eller nervig längre utan bara tråk lugn

jo visst har Briar muskler men han ser ju inte ut som en ardenner direkt..
det är även benen på min häst som har blivit klumpiga/grova

Men jag tycker inte han verkar må bra eller i alla fall har han ändrat temperament från fullblod till ardenner om ni förstår vad jag menar, inte alls pigg, energisk eller nervig längre utan bara tråk lugn

Även detta låter som att något är fel. Istället för att svälta hästen och kanske förvärra något, kolla upp den!

klart hästen ska ha muskler, en hopphäst har muskler men ser inte ut som en ardenner för det, olika muskler antar jag

Passa er för att ge Lusern säger jag bara, det är rena bodybuildingen, fattar inte varför hon gjorde det och inte pratade med mig först

Ja hans utseende är viktig då det är utställning jag håller på med

Lägg in bild då så vi får se hur han ser ut..

Hej
Det är en arab, jag har ju inga bilder på datan dock

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter