Banta kraftig häst - dra ner på kraftfodret?

D

DressageLady

Hej! Vet inte om jag är på rätt tråd, men undrar om ni har någon erfarenhet om hur man bäst bantar en stor, kraftigt byggd häst? Han är 180 hög, väger ca 800 kg och tränas regelbundet varje dag minst i 1 timme, blandat terräng och dressyr. Han bukandas och det tar lång tid för honom att komma tillbaka till normal andning när vi tränar och det är värre nu under sommaren när det är varmt. Min tränare tycker att han ska bantas och hon föreslog att jag minskar på högivan. Svårt nu för han går i gräshage under dagarna och äter bara kraftfoder och 3 kg Horsehage till natten, så jag vet inte riktigt hur jag kan göra. Han får havre och Krafft Plus, totalt 3,5 kg. Känns knepigt att minska på kraftfodret för då tappar han framåtbjudningen. Några idéer?? :o
 
Sv: Banta kraftig häst - dra ner på kraftfodret?

Grovfodret måste hästen ha för att hålla sig sysselsatt och för att hålla matsmältningssystemet igång, kraftfodret ger man när grovfodrets värden inte täcker hästens behov av energi och protein.

Om din häst är överviktig får den för mycket energi i förhållande till sitt behov, och eftersom grovfodret är en livsnödvändighet så får du minska på kraftfodret. Havre och andra spannmålsfoder (de flesta färdigfoder är spannmålsbaserade) är dessutom stärkelserika, och då hästar är dåliga på att bryta ner stärkelse kan de bli dåsiga och "trötta" av stora mängder. Det är alltså ingen bra idé att stoppa i en häst stora mängder havre för att hålla den pigg...:smirk:

Så börja med att ta bort eller minska kraftfodergivan ordentligt, och känner du att det inte räcker så byt eventuellt ut nattgivan av grovfoder mot halm som är betydligt mindre energirikt (ca hälften, 4-5 MJ/kg) än de flesta "gröna" grovfoder. Proteinbehovet täcks förmodligen ändå av gräset.

Bra tumregler för grovfoder är att givan ska ge sysselsättning i minst en timme och att hästen inte ska stå utan mer än absolut ca 8-10 timmar. Helst inte mer än 4-5 timmar...
 
Sv: Banta kraftig häst - dra ner på kraftfodret?

Hej Pinky!
Tack för tipset, ska kolla över foderstaten :)
 
Sv: Banta kraftig häst - dra ner på kraftfodret?

Om min häst var så skulle jag ta ut veterinären och ta blodprov. Det kan ligga nån infektion eller annat som stör. Har hästen tillgång till några giftiga växter i närheten?

Bjudningen kommer inte av kraftfodret, bjudning = vilja att arbeta. Minskar du kraftfodret så han går ner i vikt kommer han orka mer. Nu låter det som att något inte är helt bra, och det är kanske därför han inte orkar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp