Banta katten rätt

Houdinie

Trådstartare
Hur bantar jag min lätt överviktiga hankatt på rätt sätt? Jag har inte möjlighet eller lust att själv koka ihop avancerade maträtter åt katten (inte åt mig själv heller för den delen), och studentkassan är som ni säkert känner till rätt skral.

Jag har i min "mjälltråd" fått rådet att skippa torrmaten till fördel för blötmat, men hur påverkar det tänderna?

Vilken mat ska jag satsa på?

Hur aktiverar man en katt som ser med skeptis på leksaksmöss och dunvippor?

Sv: Banta katten rätt

Jag säger också burkmat. Är du orolig för att tänderna ska få för lite att jobba med kan du ge en rå kycklingvinge eller broskben från gris men jämna mellanrum. Råa ben är elastiska och riktigt bra tuggymnastik om katten tycker om det.

Mina klunsar har gått ner med Mjau blötmat i kontrollerade portioner.

Om du tänker på tandsten så tycks Plaque Off hjälpa (torkade havsalger i pulver, köps i zoobutiken).

Finns det INGEN leksak han gillar, inte ens såna med kattmynta? Här är favoriten just nu en pinne med ett långt fleeceband på som jag vevar med så att katterna jagar bandet.

(Dessutom håller husets förråd av smörknivar på att försvinna, ena katten har utsett dem till byte. Fast det där aktiverar mest matte för jag får leta efter dem hela tiden. Senast hittade jag en under en lampfot i vardagsrummet:confused: )

Är det en innekatt? Isåfall, kanske gå ut i koppel med honom?

mandalaki skrev:
(Dessutom håller husets förråd av smörknivar på att försvinna, ena katten har utsett dem till byte. Fast det där aktiverar mest matte för jag får leta efter dem hela tiden. Senast hittade jag en under en lampfot i vardagsrummet:confused: )
YES! Jag är inte ensam! Lillkattan älskar att tugga på smörknivarna i trä, så de får inte ligga framme numera. Rätt in i diskmaskinen med dem! Men jag saknar fortfarande en...

Exakt samma här:rofl:

Det är när det står ren disk i maskinen som det kör ihop sig, då måste jag lägga dem i diskhon. Gömmer dem under en del annat som står där. Och eftersom katterna inte får vara på diskbänken så borde ju problemet vara obefinligt, eller hur? BORDE var ordet:mad: ;)

Du, om man brer mackor medan det är ren disk i maskinen, så får man inte äta förrän man tömt maskinen. Så det så! Jag har blivit benhård på maskintömning och har numera inget i diskhon, men det beror till viss del även på att den andra katten slickar allt som ligger i diskhon i sin desperata jakt på mat. Även knivar som man hackat nötter eller skurit lök med! :eek: Han slickar dessutom ren spisen om jag inte gjort ren den efter att ha stekt nåt... Vansinneskatt.

Usch, nu känner jag mig som jag kapat tråden tillsammans med dig ju! Men lugn lugn, räddningen är på väg!

Min storkisse har ju tappat ner till sin idealvikt nu, så nu ska jag försöka underhålla honom där. Och jag tänkte då ta bort veterinärens frigolitdietmat och ersätta med Mjau.

Så en enkel fråga till dig bläckis-birkis: Hur mycket ger du dina kissar?

Äh, en till också då: Hur mycket skulle du ge en katt som ska stå på ca 5,5-6 kg i vikt?

Och en tredje: Finns det nån vettig info om mängd blötmat till kilo katt? Google sviker mig här och erbjuder bara "lagom"-svar.

Sol vet noggrannare, anropa henne om hon inte hittar hit själv.;)

Tror hon brukar säga att grovt sett bör man hamna på 200-400 g per dag. Mina får om jag minns rätt cirka 250 resp 280 g (Det är länge sen jag vägde maten senast, går på ögonmått nu). Katterna har jag inte heller vägt på länge men jag ser och känner på dem, just nu handlar om underhåll av lagomvikt i ena fallet resp noggrant underhåll lagomvikt så att katt inte lägger på sig igen i andra fallet.

200-400g...

Gissningsvis 300-350 åt ena missen och 250 åt andra. Det blir några burkar i veckan det! Dags att börja prioritera styrketräningen med andra ord.

Bra att du tog upp det här ullo, jag ser att jag egentligen kan öka på deras portioner, de har gått på smalkost länge nu...

Ska lägga ökningen på sista målet för dan, då kanske jag kan få sova lite längre än jag får just nu.:angel:

Runt 200 g/dag är en bra mängd att utgå ifrån såvida vi inte snackar om en maine coon-hane vars idealvikt kanske ligger på 8 kg.:smirk: Då jan 300-400 g vara mer lagom att börja med.

Oj, experten kom in! :banana:

Men jag blev ändå lite förvirrad...

Svensk huskatt på cirka 3 kg: 200 g
Ok?

Norsk skogis med idealvikt på 5,5-6 kg: 300 g
Kan det stämma?

Min store kille, han som behöver "bantas" väger runt 6,5 kg och borde ner till 5. Lilla tjejen väger ca 4 kg och är lagom som hon är. Båda är korthåriga huskatter som är helt friska och krya annars (enligt vet).

Hur mycket ska jag ge respektive katt, och hur ska jag dela upp det?

Jag ger gärna tre mål mat; morgon, em och kväll (kl 07, 16 & 21) eller är det bättre med två mål/dag!?

Det låter som en bra utgångspunkt. Väg den bantande katten regelbundet så kommer du se om du behöver justera matintaget.

Tre mål om dagen är bra. 200-300 g kan vara en lagom mängd till den stora katten (och som sagt, väg katten regelbundet så att du ser om du behöver justera mängden mat) och 200 g bör vara lagom till 4-kiloskatten.

Tack för info Sol! Jag börjar med 300 g till storkissen så ser vi vart det bär!

Och så får jag införa den nya söndagsrutinen "vägning" i våra liv. Hittills så har jag vägt varannan månad ungefär, men ska vi skifta nu så måste det nog kollas hårdare ett tag. Tack än en gång!

Tack för alla svar och all hjälp. Jag ska följa era råd och rapporterar hur det går.

Ut och gå!

Om han ær en katt som brukar få gå ut så locka med honom på
lugna promenader. Om han ær innekatt så børja ta ut honom med
i sele. Skaffa ett rullband så kan han røra sig lite som han har lust
men med dig i andra ænden.
Lycka till med bantningen.

Ok, ett nytt problem uppstod.

Ingen av katterna gillar Mjaus kattmat. Jag har provat både oxkött och lax, och fasten kissarna jamar hungrigt så ratar de maten och har hungerstrejkat ii ett dygn nu... (sedan övergångsmaten tagit slut). Det är INTE likt mina katter.

De älskar ICA´s burkmat, fungerar den istället, eller har ni något annat tips!?

Så där var mina också. Men det funkade med en skvätt tonfiskvatten över maten - som man sen stegvis minskar i smyg. Jag använde samma burk tonfisk i några dagar, fyllde på med lite vatten från kranen som fick ta smak.

Första gångerna kan du ju ta några tonfisksmulor och peta ner i maten också. Men även dem bör du minska så att de inte vänjer sig FÖR mycket vid att det ska smaka tonfisk.

Det tog säkert ett halvår innan de accepterade burkmaten fullt ut, de hade bara fått torrfoder innan. Man får vara hård (dock måste de få i sig LITE mat varje dag)

Liknande trådar

Katthälsa Jag känner att jag behöver få ner min katt i vikt och funderar lite kring hur jag ska gå till väga gällande foderbiten. Jag skulle vilja...
Svar
10
· Visningar
2 245
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama