Banta häst som vilar

Bells

Trådstartare
Jag köpte min första häst för ett tag sedan och dem förra ägarna sa att hon var väldigt svårfödd. Därför släppte jag henne på ganska kraftigt bete och hon blev jättetjock väldigt fort.

Nu är hon fortfarande för tjock och i detta stallet går lösdriftshästarna på fri tillgång vilket inte passar så jättebra. Tydligen ska det vara väldigt låga värden på hösilaget men jag har inte fått någon analys ännu så kan inte säga exakt. Dessutom ska hon vila från ryttare och endast jobbas i skritt i någon månad.

Går det att få henne att gå ner i vikt ändå? Hur effektivt är långa promenadar över stock och sten?
Jag kan eventuellt få dem andra att gå med på att begränsa ättiderna, hur många timmar hade ni låtit hästen äta? Dem har slowfeadingnät.

Jag bantade min unghäst när jag fick hem honom. Fri tillgång men vi tog in de på natten så då fick han fri tillgång på halmblandad hö. Gjorde det klurigare för han att sätta i sig större mängder, samtidigt som han aldrig behövde stressa vid maten eftersom det aldrig tog slut.
Han gick max några promenader men aldrig någon riktig träning kroppsligt eftersom han var oinriden. Vi tränade mao huvudet, vilket klurade till det.

Men fri tillgång på lösdrift är svårt. Det enda jag kan komma på är att man gemensamt har en tjockis hage som får mer begränsat foder eller utblandat med halm. Min som alltid gått på fri tillgång gick upp en del i vikt när han fick gå några månader på lösdrift med fri tillgång innan vi flyttade tillbaka till andra stallet.

Bantat min sällskapsponny det senaste halvåret, hon har gått ner från fet till normalviktig vill jag påstå. På lösdrift, men i egen hage och har fått portioner. :)

Går det att få henne att gå ner i vikt ändå?
Är det panik med att få henne att gå ner eller kan det få ta en stund? Tänker om det är dåliga värden i grovfodret, plus att vintern kommer snart så kommer hon nog gå ner i vikt ändå.

Och säger förra ägaren att hon är svårfödd hade jag nog trott att det i alla fall låg lite sanning i det och inte velat ha en smal häst inför vintern. Det naturliga är ju att hästar går upp i vikt under sommaren och ner i vikt under vintern. Så länge inte hästen är överviktig till våren innan betessläpp så är det väl ingen hysteri att få ner hästen i vikt just denna veckan? Om ett tag är väl hästen igång med ridningen igen ändå?

Är det panik med att få henne att gå ner eller kan det få ta en stund? Tänker om det är dåliga värden i grovfodret, plus att vintern kommer snart så kommer hon nog gå ner i vikt ändå.

Och säger förra ägaren att hon är svårfödd hade jag nog trott att det i alla fall låg lite sanning i det och inte velat ha en smal häst inför vintern. Det naturliga är ju att hästar går upp i vikt under sommaren och ner i vikt under vintern. Så länge inte hästen är överviktig till våren innan betessläpp så är det väl ingen hysteri att få ner hästen i vikt just denna veckan? Om ett tag är väl hästen igång med ridningen igen ändå?

Dem hade henne bara i två månader så vet inte hur bra koll dem hade egentligen. Det är väl ingen panik att få ner henne i vikt, men hon får inte gå upp mer och jag vet inte hur hon reagerar med fri tillgång.

Dem hade henne bara i två månader så vet inte hur bra koll dem hade egentligen. Det är väl ingen panik att få ner henne i vikt, men hon får inte gå upp mer och jag vet inte hur hon reagerar med fri tillgång.
Men om varken du eller de förra ägarna känner henne så bra så ha lite is i magen och se hur det går. Det är sällan hästar blir tjocka av att gå på fri tillgång på dåligt grovfoder.

Blir hon mot förmodan tjockare får du tänka om, men jag har svårt att tänka mig att hon blir fet under vintern.

Vad är det för typ av häst?
Vad gjorde att förra ägarna ansåg att hon var svårfödd?
Hur fet är hon? Har hon fettdepåer?

Men om varken du eller de förra ägarna känner henne så bra så ha lite is i magen och se hur det går. Det är sällan hästar blir tjocka av att gå på fri tillgång på dåligt grovfoder.

Blir hon mot förmodan tjockare får du tänka om, men jag har svårt att tänka mig att hon blir fet under vintern.
Fast att inte hästar blir tjocka av foder med låga analysvärden är en sanning med modifikation. En del hästar blir tjocka endast av att titta på fodret.

till TS. Min ponny som jag köpte förra året var väldigt överviktigt och är nu i normal vikt och det har tagit tid, lång tid. Fodring fem gånger per dag, hö blandat med halm och lucern för att täcka upp underskott av protein. Det som har varit nyckeln till hennes ökade välbefinnande är att jag har aktiverat henne fyskskt. Mycket tömkörning, arbete över bommar, lösgörande arbete på volt, promenader i skogen över stock och sten. Även om detta arbete för det mesta har skett i skritt och trav så har det påverkat hennes vikt och muskelmassa samt hon har blivit en mycket gladare liten ponny. Så mitt recept är att både aktivera och begränsa maten, och det är lättast att göra det innan det gått för långt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama