"Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Till alla:

Tack för alla synpunkter och förslag. Känns bra att det inte bara är jag som reagerar på hur lite mat hästarna får. (Alla i stallet har ju iofs försökt prata med henne så jag är ju inte ensam). Mer förslag tas emot.

Funderar på att "råka" ta med lite foderlitteratur och lägga i stallet. Men känner jag henne rätt kommer hon bli fly förbannad. Kan ju iofs skylla på att min klasskompis ville låna dom eller nåt.

Hon har börjat ge shettisen 0,5 kg hö i boxen på kvällarna nu också. Så det går ju lite framåt. :smirk:

Nu ska jag ut till stallet och ge pållarna mat. Ska öka på mina hästars grovfodergiva ytterligare 1-2 kg nu när det är så kallt. Hon kommer väl få slag när hon ser hur mkt mina hästar ska äta. :d

/Maria
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Ja Araben (Häst B) fryser ofta! Så han går med dubbla täcken. Han har satt dålig vinterpäls (inte så konstigt med den lilla maten han fick i höstas).

/Maria
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

edwin skrev:
har min shettis på lösdrift, han har fri tillgång på hö, står alltid en bal i hagen å han e inte för tjock!!! lagom me hull :love:

Härligt! :love:

/Maria
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

marti130 skrev:
Kan ni inte anordna en "foderkväll" i stallet? Träffas under trivsamma former och studera litteratur
eller bjud in en representant från ex.vis Krafft som pratar
eller att någon demonstrerar Hippocampus
eller HOTA med att anmäla henne!!! Eller varför hota, någonstans tar ju tålamodet faktiskt slut och jag tycker att det hon håller på med är vanvård...
//marti

Jag vill ju helst att hon ska göra det av fri vilja för att hon inser att det hon gör nu är fel. Och att anmäla kommer bara göra henne ännu mer tvär. (Hon är 40 + men beter sig om en barnunge som gör tvärtom vad alla säger). Men om hon fortsätter så här så får man ju överväga alla alternativ. Känner mig ock tveksam till att en anmälan skulle ge något. Hästarna går ju på den minsta rekommenderade fodergivan och står på halm (som dom iofs inte äter av).

/Maria
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

IrpaSnirpa skrev:
Min island går på 4-6 kilo per dag, så jag personligen skulle nog inte ge en shettis 6 kilo, såvida höet är bra då.
Om du läser hela inlägget så är det just 6 kg hö som krävs för att behoven ska täckas för denna shettis av ett hö med NORMALVÄRDEN. Hur mycket hö en häst ska ha beror givetvis på de värden man har. Har man kanonhö får man se till att dryga ut det med halm/hö med sämre värden så att åtminstone minimigiva av stråfoder uppnås.
//marti
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

edwin skrev:
har min shettis på lösdrift, han har fri tillgång på hö, står alltid en bal i hagen å han e inte för tjock!!! lagom me hull :love:
Sådant här gillar jag! :D
//marti
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 686
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp