"Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

krambanan

Trådstartare
Jag har en del egna funderingar om detta men vill höra vad ni tycker.

Vi har 6 hästar i stallet. 2 är mina( Ponny A och Häst A), 2 en annan ägare (Ponny B och Häst B), 1 tilllhör ytterligare en ägare ( Häst C) och den sista ägs av en klasskompis till mig (Häst D).

Info om hästarna:
Ponny A: C-ponny med Cushing, korsning Nf och Island, vilar helt pga fånganfall i höstas, äter 7 kg hö och lite skrammel i hinken, normalt hull, 20 år, står på halm, klippt på halsen.

Ponny B: Shettis, tjock mage, känner revbenen med lite ansträngning, rids lätt, äter 2 kg hö (fått max 1 kg/dag fram till jul)
per dag och lite potatisskal (ofarligt? ) eller morötter, går på lösdrift.

Häst A: Halvblod,ca 160 cm, 7 år, rids lätt (under inridning), 9-10 kg hö, 1 l blöt betfor och 0,75 l havre, står på halm.

Häst B: Arab, medelålders, går på lösdrift, har fått 6 kg hö under hösten, 7 kg när det var kallt pga påtryckningar från oss övriga ägare, och ska nu få 5 kg per dag, tjock mage, känner revbenen med lite ansträngning, kraftfoder okänt, rids nästan varje dag, går på lösdrift.

Häst C: Korsning halvblod/travare, ca 170, 18 år, "fri tillgång" på hö dvs minst 5 kg på dagarna och sen fri tillgång på kvällen/natten, 2 l betfor, 0,5 l korn, rids i skogen, bra hull.

Häst D: Arab, på gränsen till tunn, 7 kg hö (ska ökas), 0,5 kg kraft, 0,5 l betfor, rids 5-6 ggr i veckan, går på lösdrift.

Det är alltså häst B och ponny B som enligt ägaren behöver bantas. Det är också dom som är fetast trots att dom har fått minst mat! Hennes sätt att banta = ta bort hö! Helt fel enligt mig. Min teori är att hennes hästar är överviktiga/stor mage pga pga obalans/ för lite näring. Problemet är att hon inte tror på att det finns en minirekommendation på 1 kg ts / 100 kg häst. Hennes hästar går ju dessutom på lösdrift. Det går inte att övertyga henne om att det är farligt för hästar att äta för lite grovfoder.

Häst B hugger mot en vid höfodring (annars jättesnäll - hungrig?). Ponny B gnäggar så fort hon hör höpåsarna. :(

Är så trött på att behöva se henne hästar vara hungriga pga att hon vägrar ta in ny kunskap. :mad:

Synpunkter? Frågor?

/Maria
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Rent generellt så tycker jag nästan att att hästar få för lite grovfoder? Min arab som står inne går på ungefär 9 kg grovfoder. Häst B och D som går på lösdrigt skulle säkert må mycket bättre av mer grovfoder.
Anledningen till att hästarna blir feta trots lite foder kan vara att grovfodrets värden inte alls passar till just den hästen. Tex så kan det ha ett högt MJ. Ett idealiskt hö för en häst som behöver gå ner i vikt är ett hö med lågt MJ men bra smrp/MJ kvot.

Finns det någon analys på höet?

2 kg hö tycker jag låter väldigt lite för ponny B! Står den på halm?
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Häst D vill ha mer mat men går ju med Ponny B och Häst B vars ägare vägrar ge mer mat. Därför måste hon stödutfodra i en box om hon vill ge mer. Och det försöker hon göra också.

Ja på kvällarna en stund har Ponny B tillgång till halm men hon äter den inte. Osmaklig halm. Mina 2 som står på halm äter inte mkt av den heller.

Det hö vi hade i höstas hade ganska bra värden om man ska tro bonden. Det vi har nu är inte analyserat (än - dock bara jag som är instresserad av att analysera). Dock tycker inte jag att det ge för lite grovfoder. Då ska man se till att köpa ett foder som passar ens hästar från början. Min C-ponny som lätt lägger på sig har dock inte blivit fet av att äta 7 kg/ dag hela hösten. Så jag har svårt att tro att dom blivit feta på 1 kg resp 6 kg var.

/Maria
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Svaret är enkelt!

-Ta bort allt kraftfoder (om det utfodras med det) öka högivan och rid! (och kör om du har den möjligheten)

-Motion och ökad grovfodermängd är bästa medicinen!

Det var vad veterinären sa till mig när vi köpte en fet ponny, och då menar jag FET. Ja, hon var oformlig. Det fanns inte en sadelgjord som räkte till (och då var hon bara en c-ponny).
Det var till att sitta barbacka i spagat och försöka hålla sig kvar när hon bockade. Inte lätt, men hon gick ner i vikt!

Risken är, om du bantar hästen genom att dra ner på grovfoder, att man förstör hästens mage, tarmsystem och bakterieflora. Den kan få ätstörningar och bli aggressiv gällande mat...

Enar.
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Ja du, vad jag blir trött på dumma hästägare. En shettis har samma behov av näring som vilken häst som helst. 2 kg hö! Det är inte bantning det är svält...

Om höet innehåller 15 Mj och 90 gr smbrp per kilo så skulle näringen i 2 kg av det räcka till för underhållsbehovet men inte för tuggbehovet! Shettisen har ett grundbehov (räknat på 200 kg) på ca 30 Mj och proteinet blir då 180 gr smbrp. Den rids dessutom skriver du. Lägg till 15% i arbetstillägg, då är vi uppe i 34,5 Mj och 207 smbrp. Missade att den gick på lösdrift! 10% tillägg för det ska också på. Vad är vi uppe i nu? Jo, 39 Mj och 234 smbrp. Säg ett normalhö, 7 Mj och 40 smbr, då ska ponnyn ha runt 6 kg för att täcka behovet.

1 kg ts per 100 kg häst är minimigiva enligt djurskyddet. Hästen mår betydligt bättre på 1,5-2 kg ts.

Ska vi köra samma för araben? Grundbehov för 450 kg är 54 Mj. Arbetstillägg 25% och lösdrift 10% gör att Mj-behovet blir ca 73 Mj. Proteinbehov 438 smbrp. Ta samma hö som ovan, då bör araben ha ca 11 kg för att täcka behoven...

Skriv gärna ut mitt inlägg och visa för hästägaren!
//marti
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Precis min åsikt. :bow: Tyvärr lyssnar inte ägaren på det örat. :( Och jag är så j-la trött på att behöva vistas i samma stall som henne. :crazy:

/Maria
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Ja du vi har försökt prata med henne. 2 vet. studenter och en husdjursagronom-student. Men hon litar inte på oss. Hon tror inte ens vi kan ge hästarna tillräckligt med vatten när hon åker bort så hon bad dom som bor på gården att kolla att hästarna har vatten! :smirk:

Hon tror inte på mig när jag säger att det finns en minirekommendation på 1 kg ts/100 kg. :crazy: Hon tycker ju dessutom mina hästar är tjocka! Då sa jag till henne att komma och känna under den supertjocka pälsen ponnyn har satt (Cushing + islandskorsning) men se det ville hon inte. ;)

Shettisen fick bara 1 kg hela hösten. Nu får hon 2 kg tack vare att vi vägrar ge dom bara 1 kg till lunch. :(

/Maria
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Fy f*n säger jag! Vilket folk det finns. Finns det ingen som hon lyssnar på? Jag vet inte om det är möjligt att anmäla en person i ett stall för djurplågeri men det borde väl vara möjligt utan att stallägaren åker på något. Då kanske hon åtminstone skulle lyssna på djurskyddsinspektören... Betalar ni foder för sig eller ingår det i hyran? Det är tröstlöst att ha en sådan person i ett stall, personen förstör stämningen för alla.
//marti
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Varför tror så många att det är höet man ska dra ner på när hästen behöva minska i vikt....????
Hästar blir inte tjocka av hö!
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Vi får köpa foder själva. Vi fick just hem vårens hö som vi beställde gemensamt. Jag köpte 2 ton. Min klasskompis (som har häst D) köpte 1 ton och hon som äger Häst B och Ponny B köpte 1 ton. :smirk:

/Maria
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Varför står du kvar med dina hästar där överhuvudtaget? Flytta!
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Usch jag blir verkligen såå ledsen när jag läser detta. Har själv stått i ett stall där vissa hästar inte fick nån mat alls under natten (detta visste jag inte då) men så var mamma med på en fodring och fick se att vissa hästar inte fick nån mat på natten, förklaringen av stallägaren var att "den var fet". Jag säger bara idioter :(. Vi flyttade några dagar senare.
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Jag har bara haft mina hästar där sen i oktober. Är ett kollektivstall och jag trivs jättebra med alla andra i stallet. Dessutom ska jag bara stå där tills i sommar. Vill inte att mina hästar ska behöva flänga omkring i onödan.

/Maria
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

*puttar lite*

Någon som har något förslag på hur man ska nå fram till henne?

/Maria
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Kan ni inte anordna en "foderkväll" i stallet? Träffas under trivsamma former och studera litteratur
eller bjud in en representant från ex.vis Krafft som pratar
eller att någon demonstrerar Hippocampus
eller HOTA med att anmäla henne!!! Eller varför hota, någonstans tar ju tålamodet faktiskt slut och jag tycker att det hon håller på med är vanvård...
//marti
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Gaaahhh blir så galen när jag läser sånt här och förstår din frustration fullständigt! Mina hästar har alltid haft så gott som fritillgång på grovfoder, normala kraftfodergivor men mycket motion. De har allltid haft fin hälsa, päls och hull! Hoppas din vänn ändrar sig åtminstone för hästens skull! Lycka tilll!
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Anelly skrev:
Varför tror så många att det är höet man ska dra ner på när hästen behöva minska i vikt....????
Hästar blir inte tjocka av hö!
Ursäkta men jag antar att inlägget egentligen inte var riktat till mig?! Jag skriver väl inte någonstans att man ska dra ner på grovfodret! Jag har räknat på att shettisen borde få 6 kg istället för 2 kg och araben 11 kg istället för 6 kg om du läser mitt inlägg ovan...
//marti
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Om man inte kan ta hand om sin häst utan att man låter den bli så fet så får man slita med den på hösten sen på bekostnad av hästen.
Låt hästen få fri tillgång på hö eller annat strå foder!!! Sluta ge den kraftfoder, ge morötter eller äpple. Möjligen lite betfor.Att ta bort höt eller som i detta fall ställa dom på 2 kg hö är rena vanvården.
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

Min island går på 4-6 kilo per dag, så jag personligen skulle nog inte ge en shettis 6 kilo, såvida höet är bra då. Vårt är väldigt bra och min häst är väldigt rund. Shettisen i det stallet där jag står får 1 kg morgon, middag och 2 kg kväll samt lite ute i hagen.

Skulle ALDRIG ge en häst på lösdrift så lite hö, speciellt inte nu när det är så kallt. Dom behöver mat för att hålla sig varma.
 
Sv: "Banta" hästar! - bästa sättet för hästen?

har min shettis på lösdrift, han har fri tillgång på hö, står alltid en bal i hagen å han e inte för tjock!!! lagom me hull :love:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 686
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp