Banta EN katt??

Julle

Trådstartare
Hejsan!!

Vi har två katter (pojkvännens egentligen).

Den ene, Sigge är en stor och lite överviktig bondkatt. Han skulle verkligen behöva bantas ned några kilo... Men problemet att att den andra katten, Baloo, är väldigt liten och smal. Nästan tanig. Hon är en riktig liten fröken, Norsk skogkatt.

Frågan är ju då hur vi ska bära oss åt för att Sigge ska kunna gå ned lite i vikt och bli av med magen utan att Baloo försvinner helt?? :confused:

Och det är ju inte så lätt att motionera en egensinnig katt... ;)

Nån som har nåt tips?

(Och ja, Baloo är en liten kattflicka!! :angel: )

Sv: Banta EN katt??

Kan ju tillägga att de har fri tillgång till torrfoder och får ingen burkmat alls, eftersom de inte äter det.

Sigge kan dessutom inte äta magnesium pga gallsten (har jag för mig det var), så det är ganska begränsat urval av foder med.

Och det är klart, hade det vart bara honom det gällde hade det nog inte vart så svårt, men nu är de ju så olika, de små krypen... ;)

Det går, men det är ganska omständigt och besvärligt. Har tre katter, var av en varit kraftigt överviktig:
Tjockisen - dietmat från djursjukhuset
Dom andra - vanligt foder

Därefter kontrollerad utfodring minst tre gånger om dagen, med ranson till tjockisen. Detta är något jag räknar med att få hålla på med resten av deras liv... tyvärr. För jag har bantat ner henne förr, och "släppt" på matningen, då gick hon raskt upp i vikt igen. Nu får hon vanlig mat, men ransonerat... Lycka till:)

Misstänker att magnesiumhalten skall hållas nere pga. urinsten. Maten skall dock inte vara helt utan magnesium för då blir katten sjuk, men lagomt med magnesium ;)

Om man skall banta en katt rekommenderar jag att man på en gång börjar ransonera maten dvs. inte låter katterna ha fri tillgång till torrfoder. Man har ingen möjlighet att reglera matintaget hos en katt som har fri tillgång till mat, tyvärr. Om ni börjar ransonera maten kan ni dels se till att den tjocka katten inte äter för mycket av den mat ni ger, har ni tur är han överviktig för att ätit för mycket. Då kommer han nämligen att börja gå ner i vikt om ni ger honom rätt mängd mat ;) Ransonerar ni maten har ni även möjlighet att ge den magre katten ett kraftigare foder, förslagsvis kattungemat och på så sätt bör ni kunna få upp honom i vikt.

Sedan anser jag att det alltid är bra att inkludera våtfoder i kattens kost, i synnerhet för katter som har/har haft problem med urinsten, men det är en annan femma ;)

Urinsten ja!! :) Så var det!! Pojken hittade honom på ett katthem i Stockholm där han var för att ägaren ville avliva honom... De ville inte lägga pengarna på veterinärvården!!! :devil:

Ok, tack för tipsen!! Ska prova, men frågan är om den lille "hängbukskatten" går med på att det inte alltid finns mat... Sen är det ju klart att inte han ska bestämma, men vi kanske inte står ut med hans gormande... ;) :o

Vi har försökt med burkmat, men de äter verkligen inte det!! Nej, maten är inte helt magnesiumfri!! Men går det att hitta lightfoder utan magnesium? På djursjukhuset då kanske?

Däremot gillar ju Sigge paprika, så det kan han få en skål av ibland!! ;)

Ska försöka och se hur det går!! Ska diskutera med pojken och se vad han tror. Det är trots allt han som känner dem bäst. Men nu tycker jag det är dags att katten får bli lite smidig igen!! :smirk:

Frågan är ju om matvraket kan acceptera ändrade matvanor!! Han påminner starkt om Katten Gustaf... :angel:

Julle skrev:
Urinsten ja!! :) Så var det!! Pojken hittade honom på ett katthem i Stockholm där han var för att ägaren ville avliva honom... De ville inte lägga pengarna på veterinärvården!!! :devil:

Ok, tack för tipsen!! Ska prova, men frågan är om den lille "hängbukskatten" går med på att det inte alltid finns mat... Sen är det ju klart att inte han ska bestämma, men vi kanske inte står ut med hans gormande... ;) :o

Vi har försökt med burkmat, men de äter verkligen inte det!! Nej, maten är inte helt magnesiumfri!! Men går det att hitta lightfoder utan magnesium? På djursjukhuset då kanske?

Däremot gillar ju Sigge paprika, så det kan han få en skål av ibland!! ;)

De flesta torrfoder innehåller idag väldigt låga halter magnesium. Håller du dig till Royal Canin, Hill's, IAMS eller Specific så bör magnesiumhalten vara bra.

Perfekt!! Tack!! Ska genast kolla upp lite fler märken än de vanliga vi kör med!!

Sol skrev:
Sedan anser jag att det alltid är bra att inkludera våtfoder i kattens kost, i synnerhet för katter som har/har haft problem med urinsten, men det är en annan femma ;)

Varför är det alltid bra att inkludera våtfoder? Vi har fått rådet (där vi köper torrfodret) att bara ge det fodret. Visserligen får våra kissar lite våtfoder ibland ändå som "godis" men om dom på nåt sätt behöver det kanske man ska ge det lite mer regelbundet.

Om du söker på användarnamnet Sol hittar du förklaringar... Eller leta upp en tråd som hette nåt med kräkningar, där förklarar hon det mesta.

Sen hon började skriva om våtfoder här på forumet har jag börjat ge mina katter hälften våtfoder, hälften torrfoder - och de har blivit jättefina :)

Ankan skrev:
Varför är det alltid bra att inkludera våtfoder? Vi har fått rådet (där vi köper torrfodret) att bara ge det fodret. Visserligen får våra kissar lite våtfoder ibland ändå som "godis" men om dom på nåt sätt behöver det kanske man ska ge det lite mer regelbundet.

Därför att våtfoder av bra kvalité i sin sammansättning är mer likt kattens naturliga föda dvs. gnagare och småfåglar. Det innehåller mycket vätska, vilket är bra då katter ofta dricker lite vatten. Stor omsättning på vatten förebygger urinvägsproblem.

Våtfoder, av bra kvalité, innehåller även väldigt lite vegetabilier/kolhydrater vilket ger den ett lämpligare fett- och proteininnehåll.

Torrfoder innehåller runt 40% kolhydrater, något som är helt onödigt för en katt.

Studier vid Harvard Medical School i Boston, USA, har visat (i försök på råttor) att råttor som åt en kost med mycket snabba kolhydrater utvecklade dubbelt så mycket fett som de råttor som INTE fick mat med snabba kolhydrater.

Nu är katter visserligen inte råttor, men kattens kropp är ännu sämre rustad för snabba kolhydrater (kolhydrater öht) än råttans.

Snabba kolhydrater (ris, vete, majs) hittar man i alla torrfoder och i ganska stora mängder.

Tack :bow:

Vilka blötfoder är av bra kvalitet? Jag har bara sett blötfoder i vanliga affärer (men å andra sidan har jag bara tittat där också), är någon av dom märkena bra?

/Ankan *med tusen frågor*

Mjau som finns i vanliga butiker köper jag. Den har högre proteinhalt än Whiskas, Pussi m fl. Men vill du slippa kolhydraterna som Sol pratar om, välj bara den Mjau som INTE innehåller ris, pasta och potatis. Där finns flera sorter utan: kött, oxkött, kyckling, kalkon (tror jag), strömming, makrill, lax och rödspätta.

De som dessutom innehåller exvis ris heter klart och tydligt "kyckling med ris" osv.

Ankan skrev:
Tack :bow:

Vilka blötfoder är av bra kvalitet? Jag har bara sett blötfoder i vanliga affärer (men å andra sidan har jag bara tittat där också), är någon av dom märkena bra?

/Ankan *med tusen frågor*

MJAU och Specific (finns att köpa hos veterinär) är generellt de våtfoder jag rekommenderar. Det finns även ett ameikanskt märke, Yarrah, som finns i vissa hälsokostbutiker. Det är bra för det är KRAV-märkt. När det gäller Yarrah har de dock olika varianter av våtfoder och inte alla är bra. Det skall heta Yarrah Dinner Select, om man är ute efter den bra varianten. Innehåller dock små mängder vete. Hill's och IAMS är hyfsade, men inget att hurra för.

I vanliga livsmedelsbutiker är det bara MJAU som är värt att köpa.

Tack igen

En fråga till då :angel:

På torrfoderspåsarna står det ungefär hur mycket katterna ska äta...hur vet jag hur mycket dom behöver av våtfodret, står det också på burkarna? :confused:

Inte meningen att sno tråden :o

Oftast står det på burkarna hur mycket de skall ha. Annars kan man beräkna ca 100 g mat per kg dvs. en katt på 3 kg behöver 300 g per dag, men det beror ju även mycket på hur pass aktiv katten är och hur gammal den är. Man får prova sig fram.

Liknande trådar

Katthälsa Ena katten behöver banta, går under namnet "tjocka katten" här hemma.. Hur j*vla jobbig och tjatig han än blir om han inte får fri...
Svar
6
· Visningar
1 350
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Sassy
·
Katthälsa Vår 3 åring är en bondkatt modell större, mamman har norsk skogs katt nära i släkten och yngre syskonen + mamman är långhåriga. Vår är...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 178
Senast: Emuliiaa
·
M
Katthälsa Jag har ett problem som jag skulle vilja ha lite hjälp med, för jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas med att reda ut det själv...
Svar
1
· Visningar
1 041
Senast: Missfuckhead
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka