Banta en häst med hjälp av ridning!?! *hjälp*

IrpaSnirpa

Trådstartare
Har ni några bra tips på hur man gör med en övergödd isis? Att sänka högivan är inget alternativ eftersom hon går på lösdrift och några andra alternativ inte finns.

Om man tänker på ridning, vad är bra förbränning? Hur hårt kan man gå?

Hon är riden regelbundet (4-6 dagar i veckan) de senaste 2 månaderna, innan dess är hon sparsamt riden. Hon rids i alla gångarter (utom pass), men mycket skritt och klättring, jag hårdtränar henne inte eftersom jag velat sätta igång henne långsamt och velat se mer muskler på henne innan. Ridturerna är allt mellan 30 minuter till 1½ timme.

Kraftfoder får hon en gång om dagen, då är det c:a 3 dl hestekraft samt 1 dl flytande aloe vera. Vill och kan inte ta bort kraftfodret, hon får det i första hand som belöning samt att hon måste få i sig aloe veran.

Så snälla, ge mig lite ridtips nu, hur tränar man bort överflödigt fett på en häst?

Kanske skall tråden flyttas, men vart? :S

Sv: Banta en häst med hjälp av ridning!?! *hjälp*

Jag har en övergödd nordisdam som jag försöker få ner i vikt.

Brukar se till att hon (som är stressad) slappnar av under ridturen, tror hon bygger mer muskler då än när hon är stirrig och stel som en pinne.

Brukar tänka att en halvtimme skritt är bättre än inget och när jag har möjlighet (när sambon inte är med som bara kan skritta) brukar jag låta henne gå trav långa sträckor, gärna på lång tygel.
Tror konditionsträning bränner mer fett än muskelträning!

Kanske inte mycket till hjälp, men vad jag menar är att skynda långsamt, det verkar som du redan är på god väg tycker jag! Fortsätt på samma sätt och utöka varje ritt 5 minuter kanske. Det kan behövas så lite egentligen.

En tanke som dök upp i mitt huvud var "greenguard". Kan man inte använda det på vintern så de inte äter för mycket hö? Kan ju vara en idé om det finns möjlighet alltså att prova att ha sån på natten då de brukar äta som mest.

Tack för ditt svar!

Jag vet inte vad greenguard är.. :s

Tror det pratats om att stänga av balen på dagen (8 - 16) och ha den öppen på natten så dom kan gå där och käka då, vet inte riktigt hur man gör i sådana situationer, om dom skall ha något att tugga på mitt på dagen eller hur man skall göra.. Det finns ju saker att tugga på i hagen annars.

Jo, jag tror också på konditionsträning, på människor blir väl muskelträning ingen större skillnad i vikt egentligen? Borde väl vara samma på hästar. Bara det är Snyrp inte hade/har så mycket ryggmuskler och det är dem jag måste få upp så hon orkar bli riden.

Får fortsätta grunna på detta tror jag.

IrpaSnirpa skrev:
Har ni några bra tips på hur man gör med en övergödd isis? Att sänka högivan är inget alternativ eftersom hon går på lösdrift och några andra alternativ inte finns.

Hon är riden regelbundet (4-6 dagar i veckan) de senaste 2 månaderna, innan dess är hon sparsamt riden. Hon rids i alla gångarter (utom pass), men mycket skritt och klättring, jag hårdtränar henne inte eftersom jag velat sätta igång henne långsamt och velat se mer muskler på henne innan. Ridturerna är allt mellan 30 minuter till 1½ timme.

Kraftfoder får hon en gång om dagen, då är det c:a 3 dl hestekraft samt 1 dl flytande aloe vera. Vill och kan inte ta bort kraftfodret, hon får det i första hand som belöning samt att hon måste få i sig aloe veran.

Så snälla, ge mig lite ridtips nu, hur tränar man bort överflödigt fett på en häst?

Lite distansträning skall väl göra underverk och ge dig en häst som du i sommar kan rida långritt på och som är trimmad och frisk. På denna hemsida kan du hitta hur ett sådant träningsprogram kan se ut. Det är en långsamt stegrande träning, som ger både ökad kondition och återhämtande vila.

www.nerikesdistansryttare. org Klicka på Distansridning, sedan på träna och tävla. Kapitlet om att träna för 50 km.

För att undvika missförstånd, någon blev tjurig förut, så är det jag som skrivit råden och vill inte återupprepa hur ett träningsprogram för att få hästen i trim kan se ut, då jag redan lagt ut ett på nätet.

Hälsning Maja

Länken fungerar inte:(

Långa travpass tror jag är bra för förbränningen, samtidigt som det är relativt skonsamt för hästen.

IrpaSnirpa skrev:

Det första man brukar göra är väl att dra ner på kraftfodret, men det är ju omöjligt att göra, om man inte har höets värden, dvs höanalys.
Själv hade jag den oerhörda turen att ha ett kanonhö i år, och nästan inte behöva ge mina isisar kraftfoder alls.
Och banta häst tar lååång tid. Snabbantning mår de inte bra av, blir bara magkatarrbesvär.
Röra på sig är ju jättebra, men det sliter på en häst att köra hårda pass om hon är jättetjock, så man får ta det varligt i allafall.
Jag tycker också det verkar smart att ha henne i egen hage några timmar per dag,(max 4 tim) så hon inte sätter i sig hur mycket som helst, förslagsvis då med hjälp av grindöppnare.
Lycka till!

När jag köpte min ena islänning var han som en tunna. Han var just inriden. Jag tog med honom som handhäst sen red min då 12årig dotter. Sen ökade vi på ridningen efter hand. Det tog 2 år att få ner honom i vikt men då bantade jag inte honom utan han reds smal.

Lägg till en halvtimmes skritt på varje pass...och då ska det vara rejäl skritt utan stress och i lite lägre form. Tar bra;)

Jo, det är nog väldigt bra :) När hon fått lite mer kondis, vill inte att hon skall få andnöd :p

Grindöppnare finns det tyvärr inte något att tillgå, jag är i stallet c:a 6 timmar varje dag, får ta in henne medans jag gör allt annat så får hon stå i en rasthage, det borde väl räcka?

Vårt hö är väldigt bra, enligt en uträknare så ger inte kraftfodret jag ger henne någonting som saknas utan hon får allt det där braiga i höet, kraftfodret är ju som sagt inte för sakens skull utan för att hon får aloe vera i den varje dag samt lite belöning.

Min plan är inte snabbbantning, vill inte göra det mot mig själv och då skulle jag aldrig kunna göra det mot min häst. Men dom äter alltså 20 kg + per dag. Det är MYCKET. Men jag vill inte heller rida henne för hårt eftersom hon inte är van vid det och i mina ögon inte helt igångsatt heller. Travintervaller 5*2 är väl helt okej, har en travbana jag rider på 1-3 dagar i veckan, f.ö så är ridvägarna väldigt begränsade denna årstiden. Galoppen tar vi bara för skojsskull. Våra ridturer är i första hand skrittturer där vi tränar på halter och att gå ifrån stallplanen (hon är både lat och tjock).

Jo, saken är bara den att det är lite svårt. Hon stressar massvis på hemvägen, det är knappt så man kan sitta på henne utan att det blir obehagligt för henne när man stannar henne, hon tänker bara "HEM", vilket ofta resulterar i att jag rider c:a 40 minuter längre än vad som var planerat för att hon skall gå in på stallplanen i lugn mak. Förövrigt rids hon i stort sätt alltid i väldigt låg form, gärna lång tygel då hon arbetar bättre därnere än om jag försöker jobba henne, obehag sen tidigare tror jag det beror på. Ju mer du har i handen desstu värre blir hon, lång tygel och hon sänker huvudet fint och höjer ryggen *var tvungen att skriva av mig*

Skulle ju kunna ta extra skritten i början av ridturen, men vi har inte så långa ridvägar.. :| Får nog ta o ge mig ut och leta lite nu..

IrpaSnirpa skrev:
Grindöppnare finns det tyvärr inte något att tillgå, jag är i stallet c:a 6 timmar varje dag, får ta in henne medans jag gör allt annat så får hon stå i en rasthage, det borde väl räcka?

Vårt hö är väldigt bra, enligt en uträknare så ger inte kraftfodret jag ger henne någonting som saknas utan hon får allt det där braiga i höet, kraftfodret är ju som sagt inte för sakens skull utan för att hon får aloe vera i den varje dag samt lite belöning.

Min plan är inte snabbbantning, vill inte göra det mot mig själv och då skulle jag aldrig kunna göra det mot min häst. Men dom äter alltså 20 kg + per dag. Det är MYCKET. Men jag vill inte heller rida henne för hårt eftersom hon inte är van vid det och i mina ögon inte helt igångsatt heller. Travintervaller 5*2 är väl helt okej, har en travbana jag rider på 1-3 dagar i veckan, f.ö så är ridvägarna väldigt begränsade denna årstiden. Galoppen tar vi bara för skojsskull. Våra ridturer är i första hand skrittturer där vi tränar på halter och att gå ifrån stallplanen (hon är både lat och tjock).

De får 20 kg/dag, på hur många isisar?
Är alltså höet analyserat?
Lagom mycket hö och inte mer kraftfoder än vad hästen måste ha, kan göra MYCKET för vikten.
Och såklart motion, som vanligt.
Men jag är lite nyfiken på hur mycket hon egentligen äter?
Det är ganska vanligt att man som inackorderad får en tjock häst genom fri tillgång och lösdrift. Särskilt om gårdsägaren månar om dräktiga ston eller växande unghästar tex.

Har du ingen ridbana? Det duger rätt bra med att skritta en stund efter ridturen på en sån med. Då kanske din häst lugnar sig lite eftersom den inte kommer in på en gång när du är tillbaka:smirk: ...fast, det är ju ännu bättre om du hittar bra ridvägar:p jag kan inte klaga här där jag bor:D

Tölva skrev:
De får 20 kg/dag, på hur många isisar?
Är alltså höet analyserat?
Lagom mycket hö och inte mer kraftfoder än vad hästen måste ha, kan göra MYCKET för vikten.
Och såklart motion, som vanligt.
Men jag är lite nyfiken på hur mycket hon egentligen äter?
Det är ganska vanligt att man som inackorderad får en tjock häst genom fri tillgång och lösdrift. Särskilt om gårdsägaren månar om dräktiga ston eller växande unghästar tex.

Hon är enda isisen ;)
Dom får en bal var 3-4 (nångång har den räckt 5 dagar) dag, en del trampas ner men det mesta äts upp. Dom är 4 hästar ute i hagen varav en har munkorg pga fångrisken på henne (samt att hon är väldigt tjock). Så på ett ungefär får dom i sig 20 kg hö per dag VAR. Nu ser jag ofta att min häst står en bit från balen och sover medans de andra står kvar och äter. Hon vet att balen är kvar, det går inga dräktiga ston i samma hage och inga unghästar (6,8, 12 och 15). En är väl lite mer svårfödd än de andra tre, men håller hullet bra medans småttingarna lägger på sig. Det funderas på att stänga av balen över dagarna och bara ha den öppen på nätterna.

Eftersom min häst har bronkit så kan hon inte stå inne, eller kan kan hon väl men då måste jag välja bort ridningen och se på medans hon hostar 23 timmar om dygnet. Nu hostar hon ingenting, men man märker skillnaden på henne när hon stått inne en natt, hade jag haft box som alternativ så hade jag lätt låtit henne stå inne på nätterna och sedan låtit henne gå med dom dräktiga stona som går i en mindre hage.

Därför har jag i stortsätt bara ridningen att spela på. Skall testa lite av det som skrivits här i tråden, återstår att se om det ger resultat till våren :D

Piraja skrev:
Har du ingen ridbana? Det duger rätt bra med att skritta en stund efter ridturen på en sån med. Då kanske din häst lugnar sig lite eftersom den inte kommer in på en gång när du är tillbaka:smirk: ...fast, det är ju ännu bättre om du hittar bra ridvägar:p jag kan inte klaga här där jag bor:D

Nää, jag har ju inte det :( Har en travbana att skrutta runt på, men den tar typ bara 10 minuter att skritta runt och då är det 10 minuter i ren protest (första 5 för att vi inte gick hem och sedan 5 minuter för att det är hemväg). Hon är lite koko just nu. Väldigt hemmakär.. :crazy: Men det blir nog bättre snart. Idag fick hon stå och ha tråkigt i gången medans jag lagade täcket. Hon blev arg, jag blev arg på henne när vi red hem.. :devil:

Jag vet att det finns superfina ridvägar runt omkring, men det gäller bara att ta sig till dom med. Man måste rida över en väg där bilarna kör som idioter, senast idag hände en olycka, två personbilar och en buss låg i diket. Så det känns lite väl riskabelt, speciellt då på hemvägen när hon fjantar sig och skuttar fram. :mad:

Fast egentligen, vad har hon att säga till om att vi går ut i skogen och snurrar runt träden i 1½ timme? :bump: Om man bara improviserar så finns det ju massvis med vägar inne i skogarna.. Tror jag.. :crazy:

IrpaSnirpa skrev:
Hon är enda isisen ;)
Dom får en bal var 3-4 (nångång har den räckt 5 dagar) dag, en del trampas ner men det mesta äts upp. Dom är 4 hästar ute i hagen varav en har munkorg pga fångrisken på henne (samt att hon är väldigt tjock). Så på ett ungefär får dom i sig 20 kg hö per dag VAR. Nu ser jag ofta att min häst står en bit från balen och sover medans de andra står kvar och äter. Hon vet att balen är kvar, det går inga dräktiga ston i samma hage och inga unghästar (6,8, 12 och 15). En är väl lite mer svårfödd än de andra tre, men håller hullet bra medans småttingarna lägger på sig. Det funderas på att stänga av balen över dagarna och bara ha den öppen på nätterna.

Eftersom min häst har bronkit så kan hon inte stå inne, eller kan kan hon väl men då måste jag välja bort ridningen och se på medans hon hostar 23 timmar om dygnet. Nu hostar hon ingenting, men man märker skillnaden på henne när hon stått inne en natt, hade jag haft box som alternativ så hade jag lätt låtit henne stå inne på nätterna och sedan låtit henne gå med dom dräktiga stona som går i en mindre hage.

Därför har jag i stortsätt bara ridningen att spela på. Skall testa lite av det som skrivits här i tråden, återstår att se om det ger resultat till våren :D

Självklart ska du ha din häst på lösdrift om hon har luftvägsbesvär!

Om nu höet är analyserat, kan du själv ta reda på hur mycket hon måste jobba per dag för att göra av med det förmodade foderintaget.
Om hon tex äter 10 kg/dag, kan du se hur mycket du måste rida för att göra av med det, och så får du bedöma om det går överhuvudtaget. Förmodligen skulle lagom giva för henne i bantning ca 5 kg/dag nu på vintern+motion, beroende på vad hennes idealvikt är förstås.

Gå in och räkna själv på Hippocampus!

Om kombinationen mat/motion inte verkar rimligt, har du två val, endera diskutera med stallägaren om du får hägna in en egen hage precis intill de andra och själv köpa en grindöppnare, så hon tillbringar kanske 3 tim i stöten där, så näringsintaget inte blir så högt, eller byta stall.
Hoppas det löser sig hälsar Tölva!

Liknande trådar

Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 094
Hästvård Jag är lite fundersam just nu, jag har en islandshäst som är pigg och glad och jobbar på bra, men han har på senare tid (sen lite mer än...
2
Svar
25
· Visningar
2 978
Senast: Draumsyn
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 976
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama