bigganl
Trådstartare
Jag behöver lite input från andra känner jag. Min B-ponny, (4 år, shettis/russ/fjording ca 127 cm hög), är rundare än vanligt och jag måste försöka få ner henne i vikt. Det är dock inte helt lätt. Hon får 4 kg stråfoder om dagen och lägre kan jag inte gå. Till natten har jag till största delen bytt hö mot halm så det är bara en tuss hö som är med där.
Hon blev insutten i augusti och är sedan enbart riden ca 20 ggr. Nu har jag ingen ryttare åt henne så hon tömkörs, longeras och går promenader varje vecka. Hästarna går ute från morgonen till ca 22 tiden på kvällarna.
Hennes foderstat:
Hö 3 kg
halm 1 kg
50 g betfor
100 g soja
Ska jag ta bort soja eller dra ner på den? Hon får det eftersom höet innehåller för lite protein, så att det ska bli en bra balans, men nu pratade jag med en bekant häromdagen som tyckte att jag ska ta bort sojan. Spelar den så stor roll? Det är ju ändå energin som hon går upp av? Hästen har inte tidigare varit i så pass mycket träning som nu. (från augusti) och ändå är hon tjockare än tidigare.
Vad får ni för tankar kring detta? Förslag?
Ska se om jag har en ny bild att lägga in av henne, annars får jag ta en.
(Kan tillägga att hästarna har halm i ligghallen att tugga på också.)
Hon blev insutten i augusti och är sedan enbart riden ca 20 ggr. Nu har jag ingen ryttare åt henne så hon tömkörs, longeras och går promenader varje vecka. Hästarna går ute från morgonen till ca 22 tiden på kvällarna.
Hennes foderstat:
Hö 3 kg
halm 1 kg
50 g betfor
100 g soja
Ska jag ta bort soja eller dra ner på den? Hon får det eftersom höet innehåller för lite protein, så att det ska bli en bra balans, men nu pratade jag med en bekant häromdagen som tyckte att jag ska ta bort sojan. Spelar den så stor roll? Det är ju ändå energin som hon går upp av? Hästen har inte tidigare varit i så pass mycket träning som nu. (från augusti) och ändå är hon tjockare än tidigare.
Vad får ni för tankar kring detta? Förslag?
Ska se om jag har en ny bild att lägga in av henne, annars får jag ta en.
(Kan tillägga att hästarna har halm i ligghallen att tugga på också.)