A

amandamazetti

Jag har jättesvårt att komma ihåg banorna på tävlingarna. Är det någon som har ngt tips man kan ha använning av? :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Banor?

försök att komma ihåg hinderfärgerna eller hur dom ser ut.
Sen att gå 2-3 ggr kanske och sen repetera i huvudet många ggr och försöka se banan inne i huvudet om du blundar. Ett tips är att om du kan se några ryttare hoppar banan och tänk att det är du som gör det.

Memorera banskissen ordentligt innan du går banan, gå banan så många gånger som möjligt. Blunda och gå igenom banan i huvudet.
Om du kan kolla på några ekipage innan du ska rida..

De är väl det jag kan komma på just nu..

Lycka till

Vad ska man göra om man får "blackout" och glömmer bort när man väl hoppar? :bump:

Om du får blackout kan du väl inte göra så mkt.. Om du kommer ihåg vilket nr du ska hoppa får du väl rida runt utan att korsa vägen och se om du ser hindret. Annars vet jag inte.

Gå banan flera gånger och kom ihåg hinderfärgerna, t.ex första hindret är rödvit sen en stor sväng och kom på svartvit. Blunda sen och se banan framför dej och dom vägarna du ska rida. Kolla på någon som rider innan dej och tänk vilket hinder hon ska hoppa innan hon hinner svänga in och hoppa det. Försök att kolla på sifrorna och planera vägen innan du rider den, lycka till! :)

jag hade grymt svårt med det där också förut, red fel att antal gånger :angel:
dock har det gått över nu, tror det försvinner efter ett tag (:
det som hjälpte mig mest var att titta på andra ryttare.

jag "går" alltid banan med hela handen i luften och så går jag den 2-3 ggr men det som har hjälpt mig är att gå den med hela handen och även armen, folk kan titta lite konstigt men det e mitt sätt att göra på, har även sätt att det är fler som har börjat göra så, testa alltid värt ett försök

Egentligen är det ju inte så svårt för hinderna kommer ju ganska realistiskt efter varandra. Alltså man kan nästan förutspå vad som kommer härnäst. Men annars är det väl som många andra också säger. Gå så många ggr du behöver.

Jag brukar alltid blunda och se mig själv rida banan helt perfekt, har funkat bra hittills! :D

Kommer inte på nå bättre tips än dom du har fått redan. jag brukar gå igenom banskissen ordentligt kolla på banan hur den går, sen går jag banan ca 2 ggr. Och försöker sedan se mig själv och hästen hoppa banan och alla hinder.
Lycka till!

Gå banan och plugga in färgerna. Vänd dig sedan bort och låt någon förhöra dig ("vilken färg har 7:an" 3:an etc.) och svara snabbt.
Så när du är på banan och får blackout är det oftast lättare att koppla till en färg, eftersom det är lätt att leta efter.

Hej, såhär gör jag: Först går jag banan typ 3-5 gånger. Mellan varje gång går jag igenom bana( t.ex blåvitt-gröngult-mur). Sen brukar jag alltid kolla på alla B-ponnyerna(jag har D-ponny). Men min taktik är att komma ihåg färgerna på hindret eller hindertypen... :rofl:

Gå banan så många gånger du behöver o verkligen lär dig varje sväng typ. Ja gör inte som vissa här o lär mig färger utan försöker fokusera på vilka vägar man rider!:)

förutom det du hoppar nu så tänk, 1 över första så du inte glömmer vilket hinder du ska hoppa :) sen om det är omhoppning så det står kannske 4, 12,6,7 såå skriv upp det på armen!!

Utöver dte alla andra har skrivit så kan du öva på att komma ihåg banor hemma.. be någon bygga upp en bana.. och sen går du den, rider lite och sen hoppr den.. precis som att dte avr en tävling, bara att du är den enda deltagaren.. ;)

tänk färger, typ av hinder och vägar! jag brukar göra det iaf :p
och gå många gånger och titta på när dom andra ryttarna rider en stund :p och tänk igenom banan UTAN att titta när du står i collecting!

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 029
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
491
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka