bångstyriga shettisar...

F

fejema

Vill skapa en disskusion om det här med tröga/envisa shettisar.
Min erfarenhet är att allt för många föräldrar köper en söt liten ponny
till sina barn i tron att den är harmlös utan större krav på fostran eller
omsorg utan är näst intill självgående.Många vuxna har ingen kunskap
alls om hästhållning utan tror att denna lilla söta häst är den optimala
självgående leksak och den perfekta "förstaponny" till sina barn...men inget kan vara så fel.Shettisen är inget undantag av varken uppfostran och god hästhållning...den kräver likt alla andra hästraser
grovfoder av kvalite´t samt mineraler och vitaminer dock i mindre mängder förstås de ska också verkas regelbundet,hanteras och fostras precis som vilken annan häst, helst motioneras regel bundet
och ha daglig tillsyn och sist men inte minst ha hästkomisar.
Om alla föräldrar tog huvudansvaret och och var delaktiga i hästkötseln och visade sina barn hur man konsikvent och kärleksfullt
hanterar häst då tror jag att shettisen är den perfekta ponnyn för mindre barn...och samvaron barn-häst blir ömsesidig positiv.
Man ser allt för ofta missförstådda shettisar som lärt sig att om man
protesterar och går in i en drag kamp med den "lilla människan" så slipper man undan krav eftersom barnen i både ilska och förtvivlan sliter drar för att få ponnyn att göra vad dom önskar som oftast slutar med att den starka ponnyn vinner en fysisk dragkamp.Det är synd om barnen som så förtvivlat vill att det ska fungera men måste hela tiden kämpa för att få hästen att göra som dom vill. Små barn
vet inte hur man ska hantera sådana här situationer och har svårt att förstå det här med att vara konsikvent det är här vi föräldrar
måste vara med och vägleda barnen och vara föredöme.
Vad jag vill säga är att kontentan av detta blir "envisa, tröga, bångstyriga" shettisar det är synd för jag tycker rasen har fått ett ofötjänat ryckte om sig...för oavsett vilken ras eller storlek så hade de blivit likadana...eller..?

Sv: bångstyriga shettisar...

Ja, men detta är ju inget nytt. man måste lära barnen att man inte bara kan gulla med ponnyn och inte mata den ur handen.
sen måste vuxna vara med och hantera den innan barnen klarar det själv.
Men jag tycker man titt som tätt träffar på alla möjliga olika sorters hästar som blivit lite ouppfostrade, inte bara småponnyer.

Ja det är sant det du säger. Jag skulle aldrig köpa en shettis till mina barn, dock SKA jag köpa en till mig den dagen jag har eget stall och gott om tid, som mina möjligen framtida barn kan få rida på. Jag kör en shettis som står på ridskola och visst är det lite jobb förgäves när han ändå kan bestämma själv de 5 andra dagarna jag inte har honom. Men i sommras när bara vuxna höll på med honom var han ju en ängel!! Inget tjafs alls. Sa jag åt han att stå still så gjorde han det. Shettisar är så jäkla smarta då de vet att de kan bestämma över barn. En tjej som skötte min älskling i sommras vågade inte säga ifrån och då blir jag lite irriterad. En häst ska inte "få gå fram och lukta lite" när man bett den stå still, det gäller alla raser. Så ska man köpa en ponny till sina barn ska man se till att barnen klarar av den också eller att man själv är med hela tiden, spelar ingen roll om det är en shettis eller russ!

Om min shettis nånsin ska bli riden av barn så ska de vara av mina egna (om jag får några) och jag ska då vara med hela tiden.
En ponny är som sagt ingen leksak sin storlek till trots.
Jag är glad över att jag har en positiv och orädd shettis fast han bara är 2 år. Jag har sällan träffat en sån personlighet.
Lilleman är min ordningsman i stallet :D

Min lilla shettis köpte jag från ett stuteri då hon var knappt 2 år uppvuxen i flock och ganska lite hantera, hade mina barn fått fostra henne mer på egen hand vågar jag inte tänka tanken om hur hon hade blivit för denna lilla dam visste vad skåpet skulle stå, idag är hon en lugn väluppfostrad 4-åring som med bara ord och kroppspråk
skrittar, travar, stannar, backar byter varv i rund corallen utan pisk eller tömmar aldrig nafsar eftersom ingen matat henne ur handen
äter bara ur sin mathink när jag har sagt varsågod...hmm...lite skryt tror jag...ja, ja lite får man väl skrävla för det ligger mycket jobb bakom inget är ju gratis...och sen vill jag säga att givetvis finns det även många jätteduktiga föräldrar som engagerar sig men tyvärr är det för många shettisar där barnen får ta ett för stort ansvar själva
men det är som någon sa att detta är ju inget nytt..!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 927
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Ja, jag förstår mig nog helt enkelt inte på vissa människor.. Lite bakgrund: Jag har under ett par tre månaders tid sökt med ljus och...
Svar
13
· Visningar
1 777
Senast: incognito
·
S
Träning Som jag märkt av många så verkar den såkallade "porslinshäst tankebanan" fara omkring o våra huvuden. Det tycker jag är väldigt synd...
2
Svar
20
· Visningar
3 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka