Jag har fått ett varmblod som är 6år, han är riden i 2år.
Han har aldrig startat då dom tyckte han hade fel gång??
Det är en tjej som har ridit in honom och "utbildat" honom inom dressyr.
Han har gått kanon fint och lydigt, det har även varit "små" tjejer som ridit honom. Han är riden i ridhus, åkrar, utomhus banor, startad LB och riden i tätbebyggda områden utan problem.. En genom snäll herre...
Nu när jag tagit över honom pga att tjejen som haft honom blivit skadad.
Men jag har ja problem..
Jag har ridit honom tillsammans med en som har kört en annan häst.
Han har bitit tag i bettet o velat sticka, han har gått (skänkel vikning, på tvären) när ja försökt "jobba" honom på tygel. Han har varit väldigt stark.. Som tur är så har ja legat i rygg på kusken..
Senast så provade jag att rida honom ensam på ett gärde.
Han gick ganska bra när ja bara skrittade men när ja tog tyglarna och började "jobba" så stannade han. Han backade och ville inte fram.
Jag fick fram honom och han jobbade lite på en volt.
När ja sedan skulle börja trava så bet han tag i bettet o ville dra..
Ja fick stopp på honom och smackade på lite, då "kutade" han rygg och tänkte hoppa... Stannade då upp och skrittade lite....
När ja sedan försökte trava igen så reste han sig, försökte då skritta lite men han va helt uppe i varv, så vi skrittade tillbaka till stallet..
Jag är ringrostig då jag inte ridit på över 10år, men inte rädd.
Men han skrämmer mig lite då jag inte får pli på honom..
Min fråga är: är han bara bångstyrig eller vad kan jag göra??
// Missy
Han har aldrig startat då dom tyckte han hade fel gång??
Det är en tjej som har ridit in honom och "utbildat" honom inom dressyr.
Han har gått kanon fint och lydigt, det har även varit "små" tjejer som ridit honom. Han är riden i ridhus, åkrar, utomhus banor, startad LB och riden i tätbebyggda områden utan problem.. En genom snäll herre...
Nu när jag tagit över honom pga att tjejen som haft honom blivit skadad.
Men jag har ja problem..
Jag har ridit honom tillsammans med en som har kört en annan häst.
Han har bitit tag i bettet o velat sticka, han har gått (skänkel vikning, på tvären) när ja försökt "jobba" honom på tygel. Han har varit väldigt stark.. Som tur är så har ja legat i rygg på kusken..
Senast så provade jag att rida honom ensam på ett gärde.
Han gick ganska bra när ja bara skrittade men när ja tog tyglarna och började "jobba" så stannade han. Han backade och ville inte fram.
Jag fick fram honom och han jobbade lite på en volt.
När ja sedan skulle börja trava så bet han tag i bettet o ville dra..
Ja fick stopp på honom och smackade på lite, då "kutade" han rygg och tänkte hoppa... Stannade då upp och skrittade lite....
När ja sedan försökte trava igen så reste han sig, försökte då skritta lite men han va helt uppe i varv, så vi skrittade tillbaka till stallet..
Jag är ringrostig då jag inte ridit på över 10år, men inte rädd.
Men han skrämmer mig lite då jag inte får pli på honom..
Min fråga är: är han bara bångstyrig eller vad kan jag göra??
// Missy