Bångstyrig??

missy80

Trådstartare
Jag har fått ett varmblod som är 6år, han är riden i 2år.
Han har aldrig startat då dom tyckte han hade fel gång??
Det är en tjej som har ridit in honom och "utbildat" honom inom dressyr.
Han har gått kanon fint och lydigt, det har även varit "små" tjejer som ridit honom. Han är riden i ridhus, åkrar, utomhus banor, startad LB och riden i tätbebyggda områden utan problem.. En genom snäll herre...
Nu när jag tagit över honom pga att tjejen som haft honom blivit skadad.
Men jag har ja problem..
Jag har ridit honom tillsammans med en som har kört en annan häst.
Han har bitit tag i bettet o velat sticka, han har gått (skänkel vikning, på tvären) när ja försökt "jobba" honom på tygel. Han har varit väldigt stark.. Som tur är så har ja legat i rygg på kusken..
Senast så provade jag att rida honom ensam på ett gärde.
Han gick ganska bra när ja bara skrittade men när ja tog tyglarna och började "jobba" så stannade han. Han backade och ville inte fram.
Jag fick fram honom och han jobbade lite på en volt.
När ja sedan skulle börja trava så bet han tag i bettet o ville dra..
Ja fick stopp på honom och smackade på lite, då "kutade" han rygg och tänkte hoppa... Stannade då upp och skrittade lite....
När ja sedan försökte trava igen så reste han sig, försökte då skritta lite men han va helt uppe i varv, så vi skrittade tillbaka till stallet..
Jag är ringrostig då jag inte ridit på över 10år, men inte rädd.
Men han skrämmer mig lite då jag inte får pli på honom..
Min fråga är: är han bara bångstyrig eller vad kan jag göra??
// Missy

Sv: Bångstyrig??

Funkar hästen bra med föregående ryttare och haft andra på ryttaren låter det helt enkelt som att du och han inte går ihop. Fråga fd ryttaren om hjälp, hon kanske kan följa med och stå på marken och hjälpa till?

Använder du samma betsling som föregående ryttare? Har du kollat om den ryttaren gjorde något innan ridpass? (longering en stund eller så) går hästen emot skänkeln?

Jag tror du ska lära känna hästen utan att ha krav på att den ska gå i form eller liknande. bjudning, broms och stopp ska finnas.

Föregående ägare är en fodervärd som inte vill veta av oss.. Hon tycker att den riktiga ägaren gjorde fel att flytta hästen trots att hon är skadad och kanske inte kan rida på 6mån..
Det jag vet är att hon ridit på hackamore pga han tuggade för mycket.??

Jag har inga krav så, vill ha en skogsmulle...
Men när han bara biter tag o sticker??
Visst alla passar inte och jag börja känna mer och mer så.
Men alla tips är välkomma.. Han är bara 6år och en bufflig men goo kille...

Jag kan inte ett skvatt om de som gått trav , för jag antar att den iaf är inkörd och tränad mej ej startat något lopp ? Min första tanke är "tävlings instink" om den drar iväg när du har sällskap som kör . Men som sagt det är bara en spontan tanke :)

Han är aldrig körd tillsammans med någon annan. Han är körd men bara lite på banan hemma.. Dom tyckte tidigt att det inte var något travar ämne.

Antingen är det din ridning som stressar upp honom och ger honom obehag, att han inte litar på dej (nytt ställe, ny ryttare), har han gått på hackamore och du satt in bett i munnen som gör honom stressad så använd inte bett förrän han är undersökt inne i munnen, har du bytt sadel eller är betydligt tyngre än föregående ryttare? (Kan göra ont med illasittande sadel/felaktigt sadlat eller ovant om det är rejäl tyngdskillnad).

Sedan kanske han blir väldigt taggad av att gå i rygg på någon som kör en häst, han lär vara tränad från 1års ålder - tills de gav upp med honom på travet?

Det låter som att han tycker du är för hård i handen. Om du inte ridit på tio år, ska du inte ha en lite mer rutinerad häst? En sexåring är ju fortfarande unghäst, och det låter ju inte riktigt som att han har förstått grundhjälperna än, utan behöver mer utbildning. Jag skulle satsa på en rutinerad häst som kan sina saker i ditt läge.

Hur har du det med din egen balans i sadeln? Om du inte har ridit på 10 år så kanske du är lite för ostadig för en så ung och nyinriden häst. Lite viktförskjutning kan påverka hästen ganska mycket. Har du någon duktig ryttare i din närhet som har vana av unghästridning som kan testa honom för att få hjälp att komma fram till var problemet ligger? Eller ta hjälp av en duktig tränare kanske.

Du kanske kan jobba med t.ex. tömkörning och befästa start och stopp från marken. Hur länge har hästen stått i det stallet han står nu? Hur acklimatiserade han sig och hur verkar han trivas? Har det ändrats nåt i foderstaten, antal timmar som är utevistelse eller liknande jämfört med det tidigare stallet? Passar sadeln ordentligt, en ung häst bygger ju upp sig och sätter muskler. Vet du när han sist hade en viloperiod?

Tack för alla goda svar.
Nu har jag haft en tjej här som har ridit in x antal hästar med goda resultat. Hon har kollat munnen men inte hittat någon som kan störa för bettet.
Hon provade att tömköra och höll då på att bli sparkad, tydligen gillade han inte att ha någon bakom..
När hon provade att rida så reste han sig och sparkade bakut, så fort hon började "jobba" honom.
Hon har ingen aning vad det kan vara , hon tycker han är ouppfostrad och bekväm. Sadeln är den samma som förra fodervärden hade men hon red då på hack. Nu provade vi ett mjukt gummibett..
Han har bott här i stallet snart 3veckor, inga problem med hagkompisen.. Han är lite tittig till o från hagen. Verkar trivas i boxen. Foderstaten är den samma även samma hö och kraft. Ute tiden är ungefär den samma. När jag hämtade honom så hade han ståt ca 5dagar, sedan så väntade jag nästan 7dagar innan jag provade att rida, för att han skulle känna sig lite hemma först..
Men jag vet inte vad jag ska göra snart.. Ska träffa riktiga ägarna i helgen får vi se vad dom tycker..

Det låter som en bra väg att gå att ha en diskussion med ägarna. Såvida han inte har något fysiskt fel eller utrustning som kan störa så kanske han behöver lämnas till någon duktig ryttare med erfarenhet av unghästar/inridning en period för lite tillridning. Jag hoppas i alla fall att ni hittar en väg framåt som är vettig för både dig och hästen. Berätta gärna hur det går för er!

Testa att rida på hack, finns ju antagligen en anledning till att förra fodervärden hade det. Och backar hästen så kraftigt av från bettet som du beskriver så kan det inte skada att byta till bettlöst om nu hästen trivs med det.

Sen är det nog bra att kolla igenom den egna ridningen så man inte drar hästen i munnen, dvs helt långa tyglar och jobba hästen ifrån det. Super mjuk hand och gå aldrig bakåt med handen, handen leder och ger eftergift, den går aldrig bakåt utan det är hästen som ska söka sig fram till bettet.

Det finns flera faktorer som kan påverka. Personligen tror jag inte bettet är den största faktorn som gör att han är bångstyrig.

Nytt stall, nya rutiner, fått stå för länge och samla energi, inte särskilt utbildad, ny ryttare, ny omgivning, van med mer stimulans osv.

Stora öppna fält kan trigga, obalanserad och osäker ryttare, signaler från ryttaren t.ex hård hand som triggar igång osv.

Att hästen beter sig och sparkar när den tömkörs/rids av annan ryttare kan bero på att den protesterar mot att få jobba. Kanske är den ännu inte tillräckligt stark, är lite "lat" när det är jobbigt och visar det på det sättet.

För att komma tillrätta med ridproblemen så behöver du lära dig läsa hästen och veta hur du ska göra för att rida den på ett bra sätt. En duktig instruktör kan hjälpa dig på vägen.

Såg just att den bara är riden i två år. Då är den ridmässigt omogen och du bör ta hänsyn till ridåldern på hästen och inte dens faktiska ålder.

/V

Senast ändrad:

Varmblod är ofta känsliga hästar med mycket framåtanda och den kombinationen ger ofta den typen av beteenden som du beskriver. Jag skulle sätta på hackamoret igen och använda det tills han landat ordentligt hos dig och lärt sig just dina signaler. Ny ryttare, ny miljö och ny betsling samtidigt är uppenbarligen några nya saker för mycket och betslingen är egentligen det enda du kan göra något åt. Det andra kommer att sluta vara nytt så småningom och då kan du testa den utrustning du tycker du vill ha ;).

Har den blivit ordentligt besiktad? Ryggröntgen?? Låter som klassiska ryggproblem..
En häst som slår ifrån om den blir korrekt jobbad (Korrekt = med mjuk sits och iprincip ingen hand...) låter inte så frisk. En häst beter sig inte så för att den är "ouppfostrad och bekväm" och det låter inte som en lämplig ryttare om den får fram ännu värre problem än de du haft.
Om det är så att ni har haft för hård hand när ni försökt få den i form kan ju det vara en orsak.

Problemet är att när man ska rida en travare måste man ju rida den just som en travare. Om den inte är väl skolad så kräver de oftast en helt annan ridning än en "vanlig" oskolad häst.
Innan du ens överväger att rida hästen "i form" så måste den ju gå lugnt och avslappnat i både skritt och trav, samt givetvis lyssna på både framåtdrivande och förhållande hjälper.
En häst som inte är framåt, mjuk och avslappnad KAN inte gå i form (Att böja på nacken är inte att gå i form...).

Rid mycket i skritt på lång tygel så den lär sig slappna av och SMYG upp tyglarna när du tar dem. Om hästen spänner och stretar så måste du mjukna.
Sen successivt så börjar man med travarbete med längre tyglar så hästen blir självbärig.

Sen tar det TID, det är ingenting du kommer lösa på en månad.

Jag skulle rekommendera dig att ta lektioner på annan häst parallellt med detta, så du kommer i form också.

Hon som har ridit hästen har kollat munnen? Hade hon munstege och kunde undersöka ordentligt? En häst som beter sig som du beskriver bör hanteras och ridas av någon som vet hur man ska hantera en sådan och har en plan och erfarenhet för hur problemen ska tränas bort. Ska du fortsätta försöka med den här hästen själv så:
*Få munnen kontrollerad av veterinär.
*Få hästens kropp och rygg kollad av veterinär eller equiterapeut
*Ta hjälp och kolla utrustningen av någon som KAN/är utbildad
*Rid för tränare så att du får hjälp med din ridning och problemlösning

Om du inte har tänkt göra allt grundligt och noga så hoppas jag iallafall att varken du eller hästen tar skada.

Hon som har ridit hästen har kollat munnen? Hade hon munstege och kunde undersöka ordentligt? En häst som beter sig som du beskriver bör hanteras och ridas av någon som vet hur man ska hantera en sådan och har en plan och erfarenhet för hur problemen ska tränas bort. Ska du fortsätta försöka med den här hästen själv så:
*Få munnen kontrollerad av veterinär.
*Få hästens kropp och rygg kollad av veterinär eller equiterapeut
*Ta hjälp och kolla utrustningen av någon som KAN/är utbildad
*Rid för tränare så att du får hjälp med din ridning och problemlösning

Om du inte har tänkt göra allt grundligt och noga så hoppas jag iallafall att varken du eller hästen tar skada.

:bow: :bow: :bow:

Jag blir lite osäker när du skriver att den pinnar på snällt tills du tar tygeln och börjar "jobba", vad exakt menar du med det? Att bara korta tygeln ska inte ge de reaktionerna som du talar om - då är något fel (fysiskt?). Däremot om du börjar fippla med tygeln en massa så kan den såklart bli irriterad och börja backa undan på olika sätt.

Sedan att den taggar till när den ligger bakom en annan behöver inte vara något konstigt, den har väl lite vinnarskalle. Rid först nästa gång. :)

Har du inte ridit på länge (det vill säga du gör en massa fel - det gör alla), och hästen är lite grön så får ju varken du eller han någon riktigt juste introduktion till varandra. Finns ingen annan tränare/kunnig person som kan stå på backen och hjälpa dig?

håller med.

OCH... om DU inte är van att rida på hack, så låt någon som är van vid det göra det först.

det låter ju inte helt konstigt att en travhäst som är riden i två år (på hack?) reagerar när du tar den i munnen med ett bett... eller? (jag är inte travmänniska men väl galopp...och om den efter den blivit inkörd tar bett i munnen=jobba snabbt så är det ju inte jättemärkligt att/om den då höjer huvudet, sänker ryggen och "travarspringer"...kan ju vara därför tidigare ryttare ridit på hack (kanske betyder inte hacket=trav för hästen)

tycker också du ska ta ut vet, ET och tandläkare för att försäkra dig om att den inte har ont.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: MiniLi
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar