bångstyrig unghäst?

H

heybaberiba

hej! jag har en 4-årig korsning som är riden ett bra tag nu.. köpte han förra sommaren, då var han underbar att rida, "grundriden" kan man väl nästan säga, i alla gångarter & gick att arbeta i form i skritt & trav. fick dock vila 1-2 månader under sommaren (bara några få uteritter) för att få smälta allt han lärt sig & bara vara häst.. nu har han praktiskt taget stått hela vintern eftersom att jag inte har haft tid eller orkat lägga ner tid..

problemet är
att när jag rider, både i paddock och ute, så får han för sig att han ska vända hem (det är alltid åt vänster han "slänger" sig). jag har tydligen inte kunnat säga till honom ordentligt.. för det har bara blivit värre. testar han mig? är han bångstyrig? har han ont? brist på respekt? gör han så för att han har tråkigt och bara har gått i hagen?

när han gör så går han emot bettet och ibland kan han få för sig att han ska springa.

för att motverka att han gör så brukar jag mest bara hålla emot med vänsterskänkeln, och det funkar ibland..

men vad ska jag göra? är det mitt fel?
pga det här har han tappat alltihop, och jag kan omöjligt börja jobba honom igen.. :(

// M

Sv: bångstyrig unghäst?

min blev sån ett tag,han hade inte ont,han testade som satan under 1 månad

okey.. hur gjorde du för att bli av med det? tror du det räcker om man låter en jättebestämd ryttare rida som verkligen sätter han på plats? (känner en som rider jättebra, när han har ridit är hästarna alltid snälla:P)

träna träna,fast jag använder aldrig spö på min häst,satt i skogen o skrek frammmmååååttt med bestämd röst.. Tycker inte du ska sätta upp ngn annan,då kvarstår problemet när du sitter upp..

okey.. det gäller verkligen att vara tuff & använda skänklarna ngt enormt.. annars springer han bara iväg också. att inte få han å vända, har jag lyckats med en del iaf. men det som förstör lite är att han somsagt springer emot bettet..

att när jag rider, både i paddock och ute, så får han för sig att han ska vända hem (det är alltid åt vänster han "slänger" sig). jag har tydligen inte kunnat säga till honom ordentligt.. för det har bara blivit värre. testar han mig? är han bångstyrig? har han ont? brist på respekt? gör han så för att han har tråkigt och bara har gått i hagen?

när han gör så går han emot bettet och ibland kan han få för sig att han ska springa.
´

Varför han gör det går ju inte att svara säkert på. Han KAN ha ont, han KAN ha tråkigt, han KAN testa etc. Enda sättet att veta skert är att utesluta sak efter sak och se vad som finns kvar.

Däremot, den här tiden på året tenderar även äldre, stabila hästar att drabbas av tossighet. Speciellt omd e vilat. Dessutom så förr eller senare så brukar de flesta unga hästar få egna ideer om hur saker och tinga ska ske, och dessutom kolla om de VERKLIGEN måste underordna sig och lyda - och inte kan få bestämma själv?

Men, jag log faktiskt lite när jag läste tråden. Min treåring under inridning har börjat med exakt samma sak, och vi hade en ganska..intressant ridtur idag. Iofs kastade hon sig 75% av gångerna för det var läskiga snöhögar, men det är ingen skillnad, de ska inte kasta runt i min värld. Och de ska ABSOLUT INTE vrånga och bli istadiga när man ska vända tillbaka :angel:

Jag tror mycket väl det kan vara att han är lite taggad för han har vilat, det är vår, liten testperiod och att han har TRÅKIGT. Märks väldigt tydligt på min treåring att det är när det är TRÅKIGT som tramset och ev istadighet kommer. Hon tycker att 'hon kan det här nu' och att det är trist att skritta, dessutom på gamla vanliga vägen. Får hon trava är hon glad och lydig, men är det 'bara skritt' så blir hon lätt lite less och börjar hitta på hyss för att liva upp det hela. Och kan bli istadig om hon inte får som hon vill.

Jag ser till att först göra HALT när de snurrat runt hemåt (om man inte hunnit reagera innan de vänt), sen vänder, och så ny halt och sen framåt. Berömmer i andra halten.

Och jag tar i såpass mycket (både i tygel och med skänkel) som det behövs för att de ska inse att det är STANNA OCH VÄNDA som gäller. Understöder med pet från spö om det behövs. Och så massa beröm när det blir rätt sen.

okey, ja som du säger, det är ju inte alls lätt att veta exakt andledning.

i början när han gjorde såhär gick det ändå rätt lätt att få tillbaka han åt samma håll (om han var snabb nog för att jag inte skulle hinna reagera), men nuförtiden är det nästan omöjligt om jag inte ligger före honom i tänkandet.

jag kan tänka mig att han testar mig & har tråkigt - för med andra hästar brukar det gå bra. min kompis är JÄVULSKT bestämd, han försökte inte en gång med henne ens :P jag är kanske lite feg i mig själv, men häromdan tände jag till, då gick det jättebra tycker jag :D

han har tappat ORTOLIGT mycket, märks att han har svårt för att lyda det mesta, men tyvärr har jag inte kunnat rida i min hemmagjorda "paddock" (dels är den just nu översvämmad, innan var det en halvemeter snö).

är tyvärr inte hemma i veckorna då jag bor på internat.. bara hemme fredag till måndag morgon. vad ska jag göra för honom om han nu är understimulerad?

känner mig så frustrerad, känns som om jag förstör hästen! har bland annat funderat på att sälja honom.. har tyvärr inte kunnat behålla han så fin han var under ridning förr.. :(

// Malin

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 818
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 135
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka