Thunder

Trådstartare
Jag är lite fundersam. Min unghäst såg lite "skabbig" ut för ett tag sedan. Och min vetrinär skrev ut ett avmaskningsmedel mot bandmask via recept och tyckte att jag skulle avmaska honom. Men jag valde att avvakta för jag insåg senare att han var i en växtperiod, och då är det väl ganska naturligt att dom inte skiner som ålar i pälsen. Sen fick jag höra att man endast kan ta reda på via blodprov om hästen är infekterad med bandmask. Och min vetrinär tog inget blodprov. Jag har receptet kvar och nu undrar jag vad ni tycker. Ska jag avmaska iaf och när på året är det lämpligast att avmaska mot bandmask ?

Sv: Bandmask

Nu ska du inte avmaska över huvud taget utan träckprov. SÅ bra att du funderat 'innan'.

Det går att se bandmask utan blodprov med, det trixiga är att det inte behöver synas på träckprov. Så för att vara säker så är det blodprov som gäller.

Pyrantelpreparat i dubbel dos tar bandmask t ex, och det är ingen fara att avmaska så mot det 'just in case' i samband med ord avmaskning. Hästen mår heller inte dåligt av om du bandmaskavmaskar fast den inte har bandmask, MEN det är onödigt att använda de rceptbelagda medlen i onödan sett ur resistenssynpunkt.

Majoriteten av alla hästar HAR bandmask, men få har problem av det. Dock är det ett jädra gissel att 'bli av med' ur hagar och sådant sen.

Så, jag rekommenderar att du tar blodprov, och så maskar du utefter det sen =)

Om hästen har stor mängd bandmask (>20 maskar) så är träckprovet lika tillförlitligt som blodprovet (% verkligt positivt samma siffra enligt den som forskat mycket på blodprovet).

Om det bara var skabbig päls som var symptomet skulle jag inte avmaska. Jag skulle ta ett träckprov i vår och inkludera bandmaskdiagnostik.

Men dubbel dos Pyrantelpraparat tar ju bara de vuxna bandmaskarna.
Vilket funkar bäst på alla dess stadier?
Hur funkar Equimax?

Jo, men ska man 'för säkerhets skull' avmaska räcker det med att ta de vuxna stadierna, och använda pyrantel, så slipper man använda de mer potenta preparaten i onödan och riskera resistens, så jag menade.

Vid konstaterad bandmask är det bättre med någon av de mer potenta.

Equimax är kombopreparat med ivermektin och prazikvantel. Skrivs ofta ut mot bandmask, men om det inte behöver maskas mot annat än bandmask finns det egentligen ingen anledning att ha med ivermektinet.

Jag hade ju konstaterad (träckprov) bandmask på unghästen, och då körde jag Equimax, eftersom det var ett ivermektinår och stoet också hade blodmask, och då använde jag equimax för bandmaskens skull första och sista avmaskningen och kom även åt blodmasken, däremellan 'vanlig' avmaskning med ivermektinpreparat.

Ska man bara ta bandmask är Droncit bäst.

Således - har du mer du behöver maska mot så välj preparat som tar både de maskarna och bandmasken (ie Equimax), är det bara bandmask välj Droncit. Ska man 'rutinavmaska för säkerhets skull' mot bandmask ta dubbel dos pyrantel.

Och inte avmaska nu övht utan träckprov och/eller blodprov (misstänker man mask så ta träckprov + blodprov så är man helgarderad. Tar du bara blodprov kan du ju missa en massa blodmask eller annan rundmask t ex, tar man bara träckprov kan man missa bandmasken)

Vilket preparat skrev veterinären ut? Verkar märkligt om han skrev ut tex droncit utan att ta varken blodprov el träckprov.

Min har haft stor mängd bandmask o han maskades med droncit. Både träck o blodprov togs. I träckprovet ser man främst förekomst av ägg men det är väl svårt att säga hur mkt mask hästen har. Äggen kan avsöndras i olika mängd i olika bajshögar. Jag är glad att vi tog blodprov också just eftersom min hade stor mängd. Annars hade jag kanske inte förstått hur allvarligt problemet var. Min har även ingått i studie på just bandmask hos SVA.

Vilket preparat skrev veterinären ut? Verkar märkligt om han skrev ut tex droncit utan att ta varken blodprov el träckprov.

Min har haft stor mängd bandmask o han maskades med droncit. Både träck o blodprov togs. I träckprovet ser man främst förekomst av ägg men det är väl svårt att säga hur mkt mask hästen har. Äggen kan avsöndras i olika mängd i olika bajshögar. Jag är glad att vi tog blodprov också just eftersom min hade stor mängd. Annars hade jag kanske inte förstått hur allvarligt problemet var. Min har även ingått i studie på just bandmask hos SVA.

Men det räcker ju att det finns påvisat bandmask, mängden spelar väl ändå ingen större roll avmaskningsmässigt? Hittar man ägg avmaskar man.

Nja, klart att mängden spelar roll, bl a för vilket preparat som används och för framtida kontroller. Är det så att man gjort träckprov o stött på ägg och hästen för övrigt är OK så är det kanske "bara att maska". Egentligen beror det väl på hur noggrann man är, hur noga veterinären vill vara, hur hästen mår etc. Så är det ju med all diagnostik, hur långt skall man gå.

Men om man har en häst som inte är OK, kanske problem med magen( som i mitt fall), koliker, hängig utan förklaring etc så tar man kanske träckprov för att se om problemet kanske kommer ifrån mask. Hittar man då ägg är det bra att gå vidare för att se just hur infekterad hästen är och då om hästens tillstånd beror på masken.

Nästan alla hästar har bandmask, men inte alla har problem med det. Därför spelar blodprovet roll för avmaskning el ej. Ligger hästen på ett värde under 0,2 är det ingen fara. Mellan 0,2-0,6 bör hästen avmaskas,och över 0,6 så ska man avmaska snarast och sedan följa ett uppgjort schema för prover o maskningar.
Jag är glad att vi tog blodprover. Min var unghäst och tack vare resultaten fick vi stor hjälp ifrån SVA hur vi skulle gå vidare och hur vi ska göra idag, ett år senare.

"Nästan alla" är en överdrift. 65% räknar man väl med?

Och jag anser att om man hittar ägg så avmaskar man med ett medel som tar all mask (prazikvantel), inte bara de vuxna (som dubbel pyrantel gör). Blir hästen bättre så har man ju löst problemet, om inte får man gå vidare. Förändringen i hästen kommer relativt snabbt.

Du får gärna förklara varför du anser att man kan nöja sig med att få bort en liten del av masken, oavsett hur många det är.

Med markörerna som du pratar om för blodprovet så har alla som jag fått veta resultaten på haft långt över 2,0, nån hade 3,6, alltså LÅNGT över deras riktvärden. Det lär ha synts även på träckprov med såna mängder som provet indikerar, och avmaskar man då med prazikvantel och blir av med masken, så är det ju lugnt. Man vet dock att smittan finns i hagarna (går inte att avmaska bort, eftersom bandmasken har ett gräskvalster som mellanvärd) och får hålla mer koll.

Om jag hittade bandmaskägg skulle jag avmaska med prazikvantel direkt (Equimax om det ändå var läge att ta blodmask, annars Droncit) och efter 6 mån igen. Sen ett prov efter ett år, kanske blodprov om jag nu tyckte det var relevant. Men att skicka in många prov när man har garanterad smitta (påvisande av ägg) känns otroligt överarbetat och onödigt. Mer som att avmaskningsmedelstillverkaren lyckats med sin marknadsföring...

Nästan alla...ja. Problem eller förekomsten är så mkt vanligare än vad man tror. Jag har hört siffror på 80% men det överlåter jag till SVA. Det finns helt klart en anledning till att man tar blodprov, det är inget man gör för skojs skull och det är väl snarare laboratorierna som i så fall tjänar pengar på det.

Jag har inte skrivit vad jag vet att man kan nöja sig med att få bort en liten del av masken. Maskar man så gör man och då ska maskarna försvinna, de stadier som påverkas av medlen iaf. Min häst hade stora mängder bandmask trots avmaskning av mig ett år tidigare. Veterinärerna trodde inte att han skulle ha så mkt mask. Min låg på 2,2 och man var oroad över det. Har ni en häst med 3,6 måste även den varit intressant för forskningen. Har inte hört någon som legat så högt.

Ett problem som man kan glömma bort är att om hästen har stora mängder bandmask så kan den få problem vid avmaskningen. Kolik ska man se upp med. Detta är kanske inte något man tänker på om man inte vet att hästen har mkt bandmask konstaterat. Veterinärerna var mkt noga med hur min hästs avmaskning skulle gå till.
Att avmaska flera gånger med droncit utan att ha tagit blodprov ställer jag mig högst frågande till. Vilken veterinär skriver ut avmaskningsmedlen så enkelt? Resistens är något man tar allvarligt på idag.

Diskussionen i sig tycker jag är onödig. Det finns en anledning till att blodprov används i diognostiken för bandmaskpåvisning. JAG är glad över all hjälp jag fick med min häst och ångrar inte en sekund att blodprov togs på honom. Sen om man vill maska utan att ta prover, efter man sett ägg vid träckprov eller efter blodprov det är väl helt upp till var o en. Och så är det med all diagnostik. Men försiktighet med avmaskningsmedlen, alla sorter, är oerhört viktigt!

Min åsikt är att är hästen inte OK, man hittar bandmaskägg i träcken då bör man ta ett blodprov.

Jag har inte skrivit vad jag vet att man kan nöja sig med att få bort en liten del av masken. Maskar man så gör man och då ska maskarna försvinna, de stadier som påverkas av medlen iaf. Att avmaska flera gånger med droncit utan att ha tagit blodprov ställer jag mig högst frågande till. Vilken veterinär skriver ut avmaskningsmedlen så enkelt? Resistens är något man tar allvarligt på idag.

Min åsikt är att är hästen inte OK, man hittar bandmaskägg i träcken då bör man ta ett blodprov.

Om man vet att hästen har bandmask = ägg är hittade, varför avmaska med ett medel som bara tar vuxna maskar som man får upprepa flera gånger (dvs pyrantel i dubbel dos). SJÄLVKLART ska man avmaska med prazikvantel om man vet att hästen har bandmask. Ägg hittade = hästen har bandmask. VARFÖR då ta ytterligare ett prov.

Var finns sambandet mellan högt värde och många maskar? Jag har läst studierna och inte hittat det sambandet. Än så länge har jag inte sett tillräckliga bevis att blodprovet är tillförlitligt på MÄNGDEN mask. Vissa hästar kan reagera med hög andel antikroppar på även liten mängd mask, medan andra har mindre men mer maskar.

65% är en majoritet, men inte "nästan alla". Siffran kommer från en undersökning där hästar faktiskt skars upp och kollades inuti (ja, de var redan döda :crazy: ) här i Sverige. Inte i något annat land, utan här. Någon mer sådan undersökning har jag inte hört om, vet du mer än jag om just det så peka mig åt rätt håll så jag kan läsa om det är du snäll.

Förklara varför man när man har påvisat bandmask ska göra ytterligare ett prov innan man avmaskar.

Att avmaska flera gånger med droncit utan att ha tagit blodprov ställer jag mig högst frågande till. Vilken veterinär skriver ut avmaskningsmedlen så enkelt? Resistens är något man tar allvarligt på idag.

Vid rutinträckprov senvinter/tidig vår så hade ju min K inte bara blodmask (något vi dragits med några år, ska bli intressant att se hur det ser ut i år, då det var på kraftig nedåtgång förra året) utan även som bifynd hittades bandmaskförekomst. Jag hade inte begärt bandmaskdiagnostik, så fick ju bara som 'bonus' veta att det fanns bandmaskägg. Inte hur mycket etc.

Hästen i fråga var välmående, trind och blank. MEN, hon såg exakt lika välmående ut med 1200 EPG blodmask, dvs jag skulle inte våga 'gå på' att hästen ser ut att må bra. Dessutom, hur bra hästen än mår, så jag vill undvika få ut eländet i hagarna så långt det går.

Hursom, konstaterad bandmaskförekomst med träckprov, och det blev ju raskt en avmaskning för samtliga hästar i stallet med Equimax. Då låg det på recept (IDIOTI släppa det receptfritt om man frågar mig), och jag bara ringde vet och sa 'Hej, konstaterad bandmask på ungstoet, dags för även ordinarie avmaskning och ivermektinår' och vet tyckte att då skriver han ut Equimax, hur många hästar had ejag hemma (dte kan variera och han vet det *s*) och skrev ut till samtliga.

Sen upprepade jag equimaxavmaskningen till samtliga sista avmaskningen för året. Och året efter gjorde jag om det hela, trots att rutinträckprovet inte visade bandmask. Men jag har skiten i hagarna, och jag har ingen lust att få en ond cirkel.

I alla fall, då år två pratade jag med kliniken om blodprov, men de menade på att hade du det konstaterat förra året på en häst, så hade båda hästarna, och du har det helt garanterat i hagarna i år med. Och största anledningen till avmaskning ÄR för att hålla nere parasittrycket i HAGARNA. Så, visst kan du ta blodprov om du vill, men hästen är helt tydligt inte ett dugg påverkad av bandmasken, och lite bandmask eller mycket bandmask - ut i hagarna kommer det ändå. Och är hon ren på bandmask så får hon i sig ny i hagarna iaf, och när det är påvisbart på blodprov har det gått ett bra tag.

I år, tredje året, kommer jag att återigen köra första avmaskningen för året med equimax, enbart för jag har ny häst i stallet. Sen kommer jag ta blodprov i höst och se.

Men jag håller med Madick, om man har det KONSTATERAT - oavsett mängd, så 'behandla' det - för även om hästen inte störs ett dugg, så begränsa spridningen till markerna.

Och blodprovets största fördel är ju att det kan upptäcka bandmask som inte syns på träckprov. Men har du redan konstaterat det via träckprov, så varför ta blodprov med i första skedet. Däremot är det ovärderligt vad gäller de fall där träckprovet inte visar bandmask men man misstänker bandmask och eller vill veta om det finns.

QUOTE=Madick;7618758]Om man vet att hästen har bandmask = ägg är hittade, varför avmaska med ett medel som bara tar vuxna maskar som man får upprepa flera gånger (dvs pyrantel i dubbel dos). SJÄLVKLART ska man avmaska med prazikvantel om man vet att hästen har bandmask. Ägg hittade = hästen har bandmask. VARFÖR då ta ytterligare ett prov.

Jag tycker jag svarat på din fråga. Försiktighet med avmaskningsmedlen är A o O. Att avmaska med receptbelagda medel som droncit flera gånger utan blodprov ställer jag mig frågande till.

Var finns sambandet mellan högt värde och många maskar? Jag har läst studierna och inte hittat det sambandet. Än så länge har jag inte sett tillräckliga bevis att blodprovet är tillförlitligt på MÄNGDEN mask. Vissa hästar kan reagera med hög andel antikroppar på även liten mängd mask, medan andra har mindre men mer maskar.

65% är en majoritet, men inte "nästan alla". Siffran kommer från en undersökning där hästar faktiskt skars upp och kollades inuti (ja, de var redan döda :crazy: ) här i Sverige. Inte i något annat land, utan här. Någon mer sådan undersökning har jag inte hört om, vet du mer än jag om just det så peka mig åt rätt håll så jag kan läsa om det är du snäll.

Förklara varför man när man har påvisat bandmask ska göra ytterligare ett prov innan man avmaskar.
Har även svarat på den här frågan tidigare, precis som andra också gjort i tråden.
Jag hänvisar dig till SVA istället. Där kan du diskutera dina frågeställningar med aktuell forskare. Hon vet aktuella siffror och kan hjälpa dig förstå varför man överhuvudtaget använder sig av blodprov. Har "alla" veterinärer fel? Är blodprov helt onödigt?
Jag litar iaf helt o fullt på SVA och följer deras råd. Min häst har som sagt studerats o följts upp av dem. Hans blodprov ansågs som nödvändigt och jag skulle inte velat att man bahandlat honom utan att använda sig av de diagnostiska hjälpmedel som finns.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Summerwind
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 789
Senast: Luleå
·
Hästvård Bakgrund; Köpte denna kille i slutet av förra året obesiktigad. En liten shettis på 1 år. Det var genom en bekant så det var inte...
Svar
14
· Visningar
1 678
Senast: linzan
·
Hästvård Årets träckprov skickades in igår och svaret kom i förmiddags. Och som jag befarade så har någon av inackorderingshästarna smittat ner...
Svar
12
· Visningar
1 297
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka