Sv: Bandmask
Att avmaska flera gånger med droncit utan att ha tagit blodprov ställer jag mig högst frågande till. Vilken veterinär skriver ut avmaskningsmedlen så enkelt? Resistens är något man tar allvarligt på idag.
Vid rutinträckprov senvinter/tidig vår så hade ju min K inte bara blodmask (något vi dragits med några år, ska bli intressant att se hur det ser ut i år, då det var på kraftig nedåtgång förra året) utan även som bifynd hittades bandmaskförekomst. Jag hade inte begärt bandmaskdiagnostik, så fick ju bara som 'bonus' veta att det fanns bandmaskägg. Inte hur mycket etc.
Hästen i fråga var välmående, trind och blank. MEN, hon såg exakt lika välmående ut med 1200 EPG blodmask, dvs jag skulle inte våga 'gå på' att hästen ser ut att må bra. Dessutom, hur bra hästen än mår, så jag vill undvika få ut eländet i hagarna så långt det går.
Hursom, konstaterad bandmaskförekomst med träckprov, och det blev ju raskt en avmaskning för samtliga hästar i stallet med Equimax. Då låg det på recept (IDIOTI släppa det receptfritt om man frågar mig), och jag bara ringde vet och sa 'Hej, konstaterad bandmask på ungstoet, dags för även ordinarie avmaskning och ivermektinår' och vet tyckte att då skriver han ut Equimax, hur många hästar had ejag hemma (dte kan variera och han vet det *s*) och skrev ut till samtliga.
Sen upprepade jag equimaxavmaskningen till samtliga sista avmaskningen för året. Och året efter gjorde jag om det hela, trots att rutinträckprovet inte visade bandmask. Men jag har skiten i hagarna, och jag har ingen lust att få en ond cirkel.
I alla fall, då år två pratade jag med kliniken om blodprov, men de menade på att hade du det konstaterat förra året på en häst, så hade båda hästarna, och du har det helt garanterat i hagarna i år med. Och största anledningen till avmaskning ÄR för att hålla nere parasittrycket i HAGARNA. Så, visst kan du ta blodprov om du vill, men hästen är helt tydligt inte ett dugg påverkad av bandmasken, och lite bandmask eller mycket bandmask - ut i hagarna kommer det ändå. Och är hon ren på bandmask så får hon i sig ny i hagarna iaf, och när det är påvisbart på blodprov har det gått ett bra tag.
I år, tredje året, kommer jag att återigen köra första avmaskningen för året med equimax, enbart för jag har ny häst i stallet. Sen kommer jag ta blodprov i höst och se.
Men jag håller med Madick, om man har det KONSTATERAT - oavsett mängd, så 'behandla' det - för även om hästen inte störs ett dugg, så begränsa spridningen till markerna.
Och blodprovets största fördel är ju att det kan upptäcka bandmask som inte syns på träckprov. Men har du redan konstaterat det via träckprov, så varför ta blodprov med i första skedet. Däremot är det ovärderligt vad gäller de fall där träckprovet inte visar bandmask men man misstänker bandmask och eller vill veta om det finns.