Bandage vid sår, kan man använda padd???

O

ox_Arab_4-ever

Hej!

Jag bara undrade en sak om bandagering vid sår. Man brukar väll använda kompress och ett tjockt lager med bomull utanpå det för att det inte ska uppstå tryckskador, eller? Kan man inte använda en padd istället för bomull, det borde fungera på samma sätt. Eller är jag helt ute och cyklar :confused:

Hoppas att någon kan svara som är lite bättre än mig när det gäller bandagering. :D

Sv: Bandage vid sår, kan man använda padd???

Det är bättre att använda bomull när man bandagerar sårskador. Är sårskadan så stor att den behöver ett bandage så brukar det ju rinna en hel del sårvätska, som sugs upp i bomullen. Bomull är också mycket renare än paddar. Dessutom är den tryckfördelande effekten mycket bättre.

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 805
Senast: höstmåne
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 690
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 465
Senast: Simply me
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 259
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka