- Svar: 8
- Visningar: 1 791
En 27-årig man döms för brott mot djurskyddslagen. Detta då han bundit bakbenen på en häst under en transport på E4. Även företaget mannen jobbar på döms till böter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det för hästar som man kan binda ihop benen på utan att det blir kalabalik? De skulle i alla fall inte funka på någon av mina tre hopphästar!
Är det olagligt att träna det, även om man inte faktiskt binder ihop benen sen?Många westernhästar är tränade till att klara av att få benen ihopbundna. Det räddade livet på en av den, han hade trasslat in sig i stängseltråd men stod helt stilla tills han fick hjälp. Min pappas arbetshästar klarade också av det.
Innan någon nu skriker om att det är olagligt så är det här många år sedan.
Är det olagligt att träna det, även om man inte faktiskt binder ihop benen sen?
Jag har inte tränat just ihopbindning men lite grann att ge efter för tryck även runt benen, just som säkerhet om de skulle fastna någonstans.
Insåg att jag var lite otydlig - menade att träna just att hobbla, dvs under ett träningspass binda ihop benen i nån minut eller två. Tänker spontant att det är skillnad på att hobbla för att hästen inte ska springa iväg och att hobbla som en träningssak, men lagen ser så klart ingen skillnad.Det är inte olagligt att träna att ge efter för tryck utan att binda ihop. Men att binda ihop/hobbla är olagligt i Sverige.
Jag tränar mina till att ge efter för tryck med alla kroppsdelar och att stoppa upp hellre än fly/gå emot/etc. Och tror nog att min nuvarande skulle gå att hobbla iom den sas förberedande träning vi gjort av andra skäl, bla säkerhet. Men det är inget jag kommer fullfölja och gå till att hobbla. Jag ser ingen mening med det utöver det att det är olagligt.
Insåg att jag var lite otydlig - menade att träna just att hobbla, dvs under ett träningspass binda ihop benen i nån minut eller två. Tänker spontant att det är skillnad på att hobbla för att hästen inte ska springa iväg och att hobbla som en träningssak, men lagen ser så klart ingen skillnad.
Bara funderar lite högt nu, inget jag har några planer på att göra! Hade det varit lagligt hade jag dock absolut kunnat tänka mig att öva det, precis som jag övar en hel massa andra saker med hästen.