Bananflugor

Popcorn

Trådstartare
Ni vet, dom där små äckliga flygfäna som det finns milijontals av och då speciellt vid övermogen frukt. :mad:

Jag fick ett recept av en kompis för att bli av med dom:
Häll vatten i ett glas, blanda i en klick diskmedel, lite ättika och lite sirap.

Dom små krypen dras till det och drunknar. :eek:

Någon som har mer tips?

Sv: Bananflugor

Vatten, vinäger och diskmedel funkar oxå. Och hälla kokande vatten i diskhon några dagar, de lägger ägg där.

• en kopp/glas med vinäger eller saft och lite diskmedel som förstör ytspänningen.
  • Diska ur diskhon med maskindiskmedle och häll på kokande vatten.
  • Håll rent!
  • Ingen frukt, grönsaker eller mat framme.

Vin, vatten och en droppe diskmedel fungerar jättebra :devil:! Annars tyckte jag att det var rätt lugnt här nu. Frukt och dylikt som legat framme har inte blivit angripen. Men så köpte jag rosévin idag och jag hann inte mer än slå upp ett glas förrän det satt två flugor på kanten...:crazy: Var kom DE ifrån???

Alla vet att bananflugor inte kommer någon speciell stans ifrån, de bara börjar existera :p

Diskmedel-blandningsrecepten finns i tusental, tanken är att bananflugor gillar syra och sötma. Alltså blandar man någonting surt (vinäger, vin, ättika...) och någonting sött (sirap, saft, sockerlag...), antingen koncentrerat eller med lite vatten och blandar i lite diskmedel för att, som remmis nämnde, ytspänningen ska förstöras.
Vad man väljer att ha i är upp till var och en, vad man har hemma helt enkelt. När vi kom till jobbet på morgonen en sommardag och det fanns flugor så tog vi vitt vin och sockerlag, det finns det ju gott om i en bar. Hemma brukar jag köra vinäger och sirap istället, och lite vatten. Diskmedel på det, såklart.

Liknande trådar

Äldre Usch, äckliga små flygfän, jag blir galen på dem!!! Känns som de kommer i mängder vissa år, andra år är lugnare. Detta år får nog...
2
Svar
21
· Visningar
5 012
Senast: kvandi
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka