Banan-häst och viktfördelning *halvlångt*

_carmenzita_

Trådstartare
Då mitt sto har varit konvalescent sedan i mars men skrittats efter först en skada och därefter operation har hon blivit sned. Till saken hör att jag är också sned, åt samma håll....

Scenario: Carmenzita skrittas fortfarande rakt fram men problemet är att hon ser ut som en banan. Hon vill gärna lägga hela rumpan till höger och framdelen likaså, ungefär som på voltarbete fast med förskjuten vänster bog. Hon går ifrån bettets verkan i vänster sida. Jag är sned åt hö, dvs min vänstra sida är längre.

Kontenta: Jag gör henne sned och hon gör mig sned. Jag har tagit kontakt med en person som är erkänt duktig både på häst och ryttare. När jag pratade med henne idag så ansåg hon att det var lika bra att behandla oss båda två då vi har samma bekymmer som vi kroppsmässigt inte kan lösa själva.

Hur jag rättar? Jag tror stenhårt på teorin att man rättar framdelen efter bakdelen, så FRAM med vänster höft (för att få fram hennes vänstra höft)och tillbaka med vänster axel(för att räta ut framdelen), kramisar på vänster tygel för att lossa spänningen där samt räta ut. Hon har inga problem att ställa sig åt något håll, flyttar gladlynt åt alla håll och kanter som begärs, men jag får ONT av att sitta och rätta henne hela tiden. Till saken hör är jag har en lätt scolios som läkare anser att jag inte har problem med...
Jag förväntar mig naturligtvis bättring efter diverse behandlingar samt massage av oss båda, jag har också börjat att seriöst stretcha henne efter varje pass, trots att det fortfarande är skrittarbete.
Naturligtvis beror detta på avlastning efter skadan/operationen och att musklerna saknas(vips, var de borta, de fina :( ).
Har ni fler tips eller är jag ute i det blå? Har rannsakat mig själv i form av.. -Hur skulle jag sagt till en elev? Osv osv.
Att rida för tränare är inte att tänka på, hon får inte böjas ännu, detta gör det hela mycket svårare. Naturligtvis kan jag be någon snäll att cykla bredvid/bakom som tjoar när vi vrider oss som maskar på ett agn.
Suckelisuck, roligt att rida, men svårt.

Sv: Banan-häst och viktfördelning *halvlångt*

Tänker jag rätt eller har några matnyttiga tips om ovanstående problem?

Du ska upp med vänster höft och inte tillåta dig själv att rutscha ut och ner åt vänster. Gör vad du kan för att länga din högra sida och för att hålla både dig och sadeln mitt uppe på hästen. Trist att du får ont av att sitta och rakrikta, kan trösta dig med att de flesta hästar är sneda, men att deras ryttare är för dåliga att känna det... De flesta duktiga ryttare korrigerar sina hästars snedhet i varje sekund, men utan att känna av det många gånger. (Vilket jag tror är anledningen att många tror att snedheter end orsakas av skador och kan rättas till av kiropraktorer, massörer osv. Självklart rättar det till problemet ett tag, men så länge hästens rörelsemönster inte ändras, kommer snedheten tillbaka. )

Carmenzita skrev:
Du ska upp med vänster höft och inte tillåta dig själv att rutscha ut och ner åt vänster.

-Fast det är ju min högra sida som gärna vill hänga... den måste jag lyfta, men föra fram vänster för att få tillbaka hästens vänstra höft på rätt köl..

Gör vad du kan för att länga din högra sida och för att hålla både dig och sadeln mitt uppe på hästen.

-Jag stretchar mig själv i sidled+ kombinerat framåt/bakåt för att mekaniskt hjälpa mig själv, det som är underligt i hennes snedhet är inte att hon lägger höger bak utanför kroppen(dubbla spår) det har jag fått korrigera tidigare också.. det knepiga är att hon skjuter ut vänster fram utanför kroppen när det är höger fram som är opererad, därmed BORDE hon vilja spara den men gör det inte???? Vänster fram är OK. När jag sedan aktivt tänker fram med vä höft och bak med vä axel och därmed lyckas räta ut henne utan allt för mkt tjafs så borde resultatet bli att jag hamnar rätt över och länger min högra sida, eller? Kanske det är just DET som gör att jag får ont? Spänningarna som automatiskt kommer när jag försöker länga hö sida?[/QUOTE]

Vilket jag tror är anledningen att många tror att snedheter end orsakas av skador och kan rättas till av kiropraktorer, massörer osv. Självklart rättar det till problemet ett tag, men så länge hästens rörelsemönster inte ändras, kommer snedheten tillbaka.

-naturligtvis är det så, hon ville gärna gå på dubbla spår tidigare men blev betydligt starkare och bar sig själv efter diverse gymnastisk ridning. I hennes fall tillkom dessutom en akut skada som inte gjorde saken bättre :crazy: Det är just det min frågeställning handlar om egentligen, hur kan jag hjälpa henne ytterligare med att korrigera henne till rätt position utan att böja henne, rida sidvärts osv? Att jag dessutom ÄR sned själv hjälper ju inte HENNE nämnvärt.
Antar att jag kan börja böja henne ngt om någon månad men som det sur ut nu så är det skritt och korta bitar trav och endast rakt fram.
Hon har inget emot att "jobba på tygeln", med detta menar jag inte "i form" då det är något helt annat i mina ögon, visst aktiverar jag bakdelen för att någorlunda samla henne, men det blir ingen samling egentligen i korrekt bemärkelse.

Orkar du filosofera mer om detta för mig enorma dilemma? *smörar*

Din häst är opererad i hö fram och vräker vikten på vä fram (bog bullar ut och hon går emot tygel på denna sida, kanske hon går bakom hjälperna på höger samtidigt). Samtidigt är hon kort i hö sida och har halsen åt höger och vä bak blir påskjutande och hö bak ngt mer bärande. Troligen drar hon ut åt vänster ofta? Är det rätt uppfattat?

Detta medför att du och sadeln åker utåt och din höger axel hamnar bakom den vänstra, din hö höft bakom den vä, din vä sida blir lång då du kasar, din hö kort. Är det så?

Då måste du ju göra tvärtom. Länga din högra sida, kämpa för att få upp dig och sadeln mitt på hästen. En del instruktörer brukar säga "trampa hårdare i hö stigbygel" vilket bara rättar till det yttersta problemet, och inte rättar till din höft. Du kanske måste överkompensera åt andra hållet till att börja med.

:smirk: Korrekt i alla påståenden och jag GÖR som du föreslår :smirk:
Jag kanske är dålig att förklara men, jag jobbar mkt med att "känna sittbenen", att känna lika mkt sadel "mellan benen" :o .

Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara för jag hamnar rätt i o m jag rättar henne- hon blir rak från nos till svans, jag har bett en ridkunnig person kolla hur jag positionerar mig när jag rättar hästen och hon säger att vi är raka, det är just det tror jag som gör ont. Det är det jag menar med "sittbenen", jag sitter alltså i själva rättningen inte för mkt på vänster sittben som borde bli naturligare iom problemet, jag hamnar rakt när hästen är rak och just det ger mig smärtor.
Blääääääka, funderar hur jag skall förklara...
Kanske skall be någon ta bilder :idea: som visar *problem* ,*rättning*, *konsekvens* ???

Fler tips för hästens del om man bortser från mina krämpor, om än avgörande?

Andra tips när man har en häst som tar mkt vikt på ena bogen (ja, det gör väl alla hästar, frågan är bara när om man känner det...): Stå i fältsits och känn hur hon kastar dig i volter, på spåret, i hörnor. Om man står på tå i stigbyglarna blir det dessutom större utslag, eftersom din kropp då blir en "hävstång" som fortplantar problemet. Tillåt henne INTE kasta omkring dig. Kanske vill hon mest kasta dig utåt vänster? Gör dig suuuuuperstabil. Med hjälp av lårmuskler, mag- och midjemuskler. (Det kommer troligen att brinna i dina lårmuskler, men lite styrketräning dör man inte av...) Prega in hennes bog med ditt vänster ben. Kanske måste du sätta din svans åt ett håll, kanske kan den inte peka rakt bakåt?

Ett annat sätt att få henne att omfördela lite vikt är att sätta hennes huvud i olika "hål". I hö varv, sätt hennes huvud ett hack åt vänster (rak, ej böjd hals). Rid runt och känn om hon börjar avlasta vä bog. Testa ett hack till utåt. Rid vidare och känn noggrant om hon börjar runda sig? Hitta ert individuella hack och öva på att gå kvar där. (Halsen är ju en extra tyngd, och när du hittar rätt hack måste hon ta bort vikt från favoritbogen för att inte mista balansen). När du hittat hacket, prova att se om du kan stoppa in hennes huvud i ett hack längre in och ändå behålla vikten lite mer i mitten på bogen?

Tack! Det skall jag tänka på(skriver ut tråden... :)) när jag får rida hörnor och volter osv osv... Närmare jul då isåfall... :(

Går bra på rakt spår också!

Carmenzita skrev:
Ett annat sätt att få henne att omfördela lite vikt är att sätta hennes huvud i olika "hål". I hö varv, sätt hennes huvud ett hack åt vänster (rak, ej böjd hals). Rid runt och känn om hon börjar avlasta vä bog. Testa ett hack till utåt.

Ställer i olika grad gör jag fast på rakt spår, hon har inga sådana spänningar i själva nacken, mao hon låser sig inte så, hon är heller inte framtung.

I övrigt skall jag testa min styrketräning, det behöver min lår :devil:

Man gör det inte för att få loss spänningar i nacken, man gör det för att mha halsens och huvudets vikt få hästen att omfördela vikten i bogarna.
Mina lår är under ständig terror, men min häst är sned åt andra hållet, kanske vi skulle träffas och byta hästar så vi blir slimmade på BÅDA låren?

Måste bara säga att den här tåden var jätteintressant! Har stoppat in lite mera frågetecken i den männskliga hårddisken och tänkte ta fram dom sen bär jag rider nästa gång. Jättenyttigt!

Jag måste ju skriva hur det har gått de senaste 2 dagarna!

Var på behandling i går hos en s.k alternativare och och var lite förbryllad att jag inte had mer ont än jag har, men men..... Hon rättade mig med nåt som kallades för "ortobionomi" (nåt ditåt hette det iallfall) Masserade, pillrade med mitt onda knä.

Med en luddig och avdomnad känsla i ryggen kunde jag fara hem och börja ridpasset.
Carmenzita var automatiskt rakare igår även i skritt på lång tygel (kan det verkligen ge resultat efter EN behandling :confused: )

Jag provade faktiskt att doppa henne i olika hål som jag blev tipsad om och det svåraste var inte själva doppandet utan naturligtvis att hålla henne rak i halsen, men även i kroppen! Hon slingrade sig väldigt gärna för att komma ifrån och blev skitförbannad (röd dam med nerv och humör :devil: )
Helt plötsligt visste hon inte vad halt var t.ex - Halt??? Nä matte menar nog att jag skall trampa istället, och säkerligen raketfart! Måååååånga halter blev det.
voj, voj...
Stod både 2-punkt och 3-punkt och tyckte att det gick bäst, upplevde inte att hon kastade runt mig.

Jag har ju även fått börjat trava korta bitar och där kändes hon jättebra efter dessa övningar tidigare under passet, bra påskjut och lätt i handen.

Dagens träning kommer bl.a att bli halt för säte då jag reagerade på hur jag agerade med mitt säte, fick liksom inte till det ordentligt så nu måste jag tänka "bäckenträning".

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 334
Senast: Karminnie
·
Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
1 978
Senast: Bialitt
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 173
Senast: Carolrita
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama