Bambi på hal is!

caballus

Trådstartare
Råkade ut för en ganska läskig sak idag... och har insett att jag behöver broddbara boots fort, eller skoning runt om med rejäl brodd.

Red ut på pållan idag, som än så länge klarat sig alldeles utmärkt oskodd, på våra isiga vintervägar.
Kom fram till ett parti där det var ren och skär blankis från dike till dike, utan möjlighet att nyttja vägrenen. Jag bromsade in pållan och tänkte sitta av och leda ner i diket, men otålig som hon är, så fortsatte hon RAKT FRAM, ut på BLANKISEN!!!

Jag verkligen såg för mig hur vi skulle slå oss sönder och samman... rejäl smärta... brutna ben...

Hon halkade runt och fick inte grepp någonstans, kunde inte stå still heller eftersom benen halkade utåt sidorna, så hon paddlade på som en tok, och jag kunde inte göra någonting, bara sitta rakt och försöka att inte bringa henne ur balans. Störde jag henne med någonting så visste jag att vi skulle halka omkull och slå skiten ur oss bägge två. Hon vevade och paddlade febrilt och i nästan ren panik, meter för meter över hela isen... och tio meter och en halv minut senare så stod vi faktiskt på bar mark igen. Och Vi Levde!
Hon hade bitit sig i underläppen och blödde lite ymnigt, men annars kom vi båda undan med blotta förskräckelsen.

Detta är vad vi genomlider varje gång vi vågar oss utanför stalldörren, men denna gång var det riktigt illa.
Hade den där förbannade snön kommit så hade det inte varit några som helst problem, men som det är nu, så är situationen ohållbar.
Barfota + skinande blank is = omöjlig kombination

Så... nu vill jag ha bra tips på BOOTS som man kan BRODDA ordentligt.
Varianterna är att spika dit skor runt om, med 4 brodd på varje, eller ställa av hästen tills det snöar eller töar.
Dock synd att förstöra bra barfotahovar med spikhål, om det nu kan undvikas.

Fram med tips! :bow:

//caballus & Bambi

Sv: Bambi på hal is!

Usch vad hemskt, men vilken tur att det gick bra till slut!

Jag har inget tips på broddbara boots eller liknande, min häst har skor+brodd+snösulor runtom. Skulle aldrig våga rida ut utan det när det ser ut så här ute...

Mvh Huntress :)

Boa-boots, Marquise supergrip går att brodda.
Men om du har såna problem så sko en period eller två och ta av skorna igen.
Har han bra kvalitet nu efter barfotagången så kommer inte hovarna att fläkas så mycket som första gången man tar av skona.

Hon har grymt hårda hovar, så det är egentligen inte så negativt om hornkvaliteten försämras lite, då kanske hovslagaren kan sluta svära :angel: varje gång han ska fixa till hovarna.

Ska kolla upp de du tipsade om dock, och sen väga fram ett beslut...

Känner igen mig på pricken ;)
min arab pojke har oxå super hovar :)
men han ska skos och broddas nu!!! *jäkla is*

Han är barfota annars,men under dom 2 åren jag haft honom så har jag haft honom skodd vintertid (trodde vi skulle kunna slippa i år :( )
men det har iof alldrig varit några problem att dra av skorna till våren,han har inte ömmat osv :bow:
lycka till vad du än gör med din pålla.

mvh Arabizar

Usch, tur att ni klarade er så pass bra trots allt!

Jag var tvungen att sko Alazzi första gången just för att kunna brodda. Det var eländigt halt så jag behövde kunna brodda runt om.
Han har bra hovkvalitet men vad gör man?

Tack tack!

Har ju hittils alltid kommit billigt undan på vintern då vi alltid haft både ridhus och mildare klimat. Det är vår första vinter i Sverige, så jag kanske hade för höga förhoppningar på en mild, dräglig, snörik vinter utan is :(

Ingen som vet när det ska snöa??? :cry:

Tidigare i höstas när Strassermetoden diskuterades med STOR iver på denna sida, tycker jag mig minnas någon som skrev att Strasserverkade hovar fungerade som SUGPROPPAR på IS! :smirk:
Någon har uppenbarligen fel.

Jag skulle faktiskt, på den här isen, ta det säkra före det osäkra och SKO och brodda som vanligt.

Det är liksom inte kul nånstans med den här isen, och iaf de broddar t ex EasyBoots har ger jag tyvärr inte mycket för på den här skridskobanan.

Jag skor min 1½ åring nästa vecka pga den helvetes jäkla halkan. Hon skulle skotts för två veckor sen om bara hovis hade varit hemma (är på julsemester). De senaste två dagarna har det inte gått att släppa i hagen ens, så hon har stått inne två dygn =(

här är det också mycket blankis i vinter... suck. Även shetlandsponnyn är nu skodd, broddad och med snösulor runt om. Och det är gudomligt att kunna släppa ut dem i hagen utan bekymmer! Och kunna rida nästan alla dagar!!

equi skrev:
Tidigare i höstas när Strassermetoden diskuterades med STOR iver på denna sida, tycker jag mig minnas någon som skrev att Strasserverkade hovar fungerade som SUGPROPPAR på IS! :smirk:
Någon har uppenbarligen fel.
Vet inte vem du syftar på, tyvärr.
Men som vanligt så är Någon Annan snabb och gottar sig i andras misstag :smirk:

Min häst är enbart barfota, inte tillhörande någon speciell barfotasekt :smirk:
Den har inga sugproppar under hovarna, snarare äkta skridskor så som vi bar oss åt :D

Alexandra_W skrev:
Jag skulle faktiskt, på den här isen, ta det säkra före det osäkra och SKO och brodda som vanligt.
Jo, det verkar som om det är enda alternativet om man vill överleva vintern :cry:

Om det inte snöat till på onsdag så åker dojorna på :cry:

Hörde igår att det ska bli +10 i helgen. Vi kan bara be till gud allihopa att det blir så. Det är så jävla läskigt halt och man nojjar varje dag. Jag har aldrig vart med om nåt liknande i isväg här i sthlm förr. USCH...

Skönt att det inte hände nåt, fläkningskador måste vara fruktansvärda... Men det måste ha vart en hemsk upplevelse.

/cj

seejii skrev:
Hörde igår att det ska bli +10 i helgen. Vi kan bara be till gud allihopa att det blir så. Det är så jävla läskigt halt och man nojjar varje dag. Jag har aldrig vart med om nåt liknande i isväg här i sthlm förr. USCH...

Skönt att det inte hände nåt, fläkningskador måste vara fruktansvärda... Men det måste ha vart en hemsk upplevelse.

/cj

+10 här idag och isen smälter i rekordfart. :bump: Mycket kvar men ändå MYCKET mindre än det var bara i morse.

Fast jag skor 1½åringen i nästa vecka i alla fall. Jag tror inte en sekund att det här är sista iseländet vi ser den här sk vintern :(

Snälla du. Det är klart att jag inte gottar mig åt det som hände dig å din häst. ALDRIG. Hästarnas välbefinnande är det viktigaste för mig. Förlåt mej om jag inte var klar nog. :bow:
När det gäller min kommentar så menade jag : När Strassermetoden disskuterades så var det faktiskt någon som skrev så. Att hovarna fungerade som sugproppar. Jag har inte bildat min någon klar uppfattning när det gäller strasser men jag tyckte att den kommentaren var så OTROLIGT dum. Så piken var menad åt dom som verkligen tror att hoven fungerar som en sugpropp. Jag har själv ridit omkull och låg på sjukhus och fick operera ett knä. Det var inte kul. Det var ont. Förlåt, igen om jag inte var klar nog.

equi skrev:
Så piken var menad åt dom som verkligen tror att hoven fungerar som en sugpropp

Har också läst det där, och kan bara Önska att den var sann.:cry: Ta't lugnt, inget illa uppfattat. Trodde först du menade att JAG hade dragit den där kommentaren... :eek:
Pållan min har halkat omkring på isfläckar i flera år nu, men för det mesta har jag sluppit sitta uppepå :idea:

Turligt nog så hade min Bambi ganska skarpa kanter på hovarna, så hon lämnade rejäla repor i isen... antagligen det som räddade oss! :bow:

Ang. dagen halka så kom jag från min hovslagare med "gammalen idag, och hade bara en liten bit kvar hem då det började regna. Vägen upp genom byn är en lång seg backe, som är helt omöjlig att ta sats med om man har trailern. Så jag kom till halva backen, då bara kanade bilen årt sidorna, så det var bara att lasta ur hästen och gå hem med honom. Han hade ju nya skor med 4 broddar så han klarade sig så bra så. Som TUR var för mig så hade jag också broddar under skorna. hade jag inte haft dem så hade jag inte kunnat leda honom. Han var spänd som en fjäder eftersom att "allt" blev fel när vi fick kliva ur en kilometer längre bort från hemmet så han gick på tårna och blåste. Det dök upp en bil och han blir rädd, hoppar till rakt på min fot med sina hääärliga broddar. En BIL ! Han är 21 år... Sen började han knuffa ut mig från min del av vägen för att han hade minsann bråttom hem, så det fick bli en armbåge i bogen på honom. Då blev han grinig också på köpet hästkräket ! :-) Jag hade ju fullt sjå med att sätta ner mina egna fötter. Typiskt sina mest älskade djur att de inte kan vara lite hyggliga just då man verkligen behöver det..

iaf hem med honom, och ner igen efter bilen och släpet som blockerade hela byvägen. Vi fick ta bogseringskroken på bilen och dra upp hela ekipaget med traktor. knappt den fick fäste (!) Iaf summa summarum vara att när by gubbarna skruvade i dragöglan så gängade de den snett, så nu sitter den som berg, och försöker man få loss den så riskerar man att bryta av en plastplupp som täcker hålet för öglan på kofångaren. Så nu får jag åka 3 mil till närmaste ford verkstad för att de ska kunna fixa det utan att den går sönder.

Tja, en vanlig dag i en stackars hästägares liv... Trampad fot, förstörd bogseringsögla.. Förlåt, handlade inte så mkt om helskor, men ändock om den dryga halkan..

caballus skrev:
Wiiieeee!!!
Då kanske vi slipper skor, trots allt!!! *hoppas, hoppas*
Sen kanske det snöar...? :d

Kollat SMHI och de säger här iaf plus och regn hela veckan.

hejdå is, och hej LERA *suckar* Fast hallre lera än is faktiskt.

Men jag har fortfarande inte strukit damens skor, jag LITAR INTE på vädret, prognoserna har vänta så fort innan. Så endera skor jag henne iaf nu i början på veckan, eller så får hovis köpa skor och allt så han har det och vara 'standby' så han snabbt kan slå på skorna när isen kommer igen. För kommer det gör den *luttrad* Ska konferera med honom vad som blir bäst på måndag.

Alexandra_W skrev:
Kollat SMHI och de säger här iaf plus och regn hela veckan.
Men jag har fortfarande inte strukit damens skor, jag LITAR INTE på vädret,

Nej, precis... ibland undrar man om de där gubbarna som förutspår vädret läser av sin kristallkula eller spår i kaffesumpen :smirk: eller än värre - singlar slant om saken! :o

Får väl göra en kompromiss och bara sko Bambi fram kanske?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka