Bambi på hal is!

Sv: Bambi på hal is!

caballus skrev:
Nej, precis... ibland undrar man om de där gubbarna som förutspår vädret läser av sin kristallkula eller spår i kaffesumpen :smirk: eller än värre - singlar slant om saken! :o

Får väl göra en kompromiss och bara sko Bambi fram kanske?

SMHI:s förutspående till trots så är det MINUS här.. men ett tuuunt täcke med snö. Som kommer bli is snart men det vägrar jag bry mig om nu..

Jag tror inte de spår i kaffesump, men tanken har slagit mig med. Däremot tror jag vädret är VANSINNIGT ostabust nu och svårt att tolka.

Kollar man morgon, lunch, em och sen kväll på SMHI kan man få två HELT olika förutsägelser för de närmsta fem dagarna liksom :crazy:

Kollat SMHI nu, och de påstår att det är +2 grader här nu, det är MINUS 3.5 grad :eek:

De fortsätter säga plus hela veckan dock, dygnet runt. Men jag har skickat hovslagaren att köpa skor åt Kele på tisdag iaf (och han kommer förbi i morgon och mäter storleken på hovarna). Jag litar nämligen lika mycket på SMHI just nu som på den där tysken som spår sommarvädret (dvs: Inte alls)

Var i valet o kvalet om jag skulle sko gammeltanten som gått barfota i flera år nu...
Visserligen var det "ohalt" när hovis kom, men skorna åkte på i fram iallafall.
Och bara 3 timmar senare dröp det ner snö/is/regn-sörja som lade sig som ett 3cm tjockt lager blankis överallt..snacka om att man kände sig nöjd då!!
Hade jag inte skott henne så hade hon inte kunnat gå utanför dörren på 4-5 dagar!!

Nu tycker hon det är KUL att springa runt i hagen, trots alla frusna lerknöggel o isfläckar, till skillnad för en par veckor sen då jag knappt fick ut henne i hagen.

Och, som sagt, ÄN är det inte slut på "vintern" eller vad man nu ska kalla det,...
Så, SKO! Tror inte du ångrar dig!

Lillsillen skrev:
Var i valet o kvalet om jag skulle sko gammeltanten som gått barfota i flera år nu...
Och bara 3 timmar senare dröp det ner snö/is/regn-sörja som lade sig som ett 3cm tjockt lager blankis överallt..snacka om att man kände sig nöjd då!!
Hade jag inte skott henne så hade hon inte kunnat gå utanför dörren på 4-5 dagar!!

Nu tycker hon det är KUL att springa runt i hagen, trots alla frusna lerknöggel o isfläckar, till skillnad för en par veckor sen då jag knappt fick ut henne i hagen.

Och, som sagt, ÄN är det inte slut på "vintern" eller vad man nu ska kalla det,...
Så, SKO! Tror inte du ångrar dig!

Jo, jag har ju just därför skickat hovis att köpa skor FAST det är töväder nu. Förr eller senare vänder det här och isen kommer igen.

Däremot avvaktar vi med att sko tills det vänder (eller tills ord verkning). Pratade med hovis igår och han har lovat att när isen kommer så skor han henne omgående, det är bara att ringa. Jag vill ju helst hon ska gå utan skor så länge som möjligt, men samtidigt vill jag INTE behöva ha henne inne en vecka i väntan på hovis NÄR isen kommer. Men han har garanterat att inom max ett par dagar skor han omd en kommer igen. Och han köper skor på tisdag så han har hemma till henne.

Hade det varit en vuxen häst hade hon skotts nu oavsett, men eftersom det är en liten så känns det bra ju längre hon kan gå utans kor sålänge det INTE innebär att jag får väääänta en massa daggar till när isen kommer igen

OM hovslagarens kropp inte säger ifrån, han vurpade på - just det - isen i mellandagarna och skadade sig rätt ordentligt =/, så skos unghästen på fredag. Det har nämligen börjat komma is IGEN här, det är tö men inte tillräckligt med tö.. Dvs det töar men det som töar blir fläckvis is. och på fredag ska det frysa på igen.

Hovis var förresten överlastad med ägare med åringar och tvååringar som behövde skos så jag misstänker att om det här vädret fortsätter är det snart vanligare att se skodda småttingar än oskodda småttingar här.

Pålle gick omkull med medryttaren i fredags :crazy: gick bra trots allt inga större skador på varken häst/ryttare men ändå....
Nu har det regnat och vart massa + grader så isen är borta,men skodde pålle i söndags i alla fall,så nu kan man känna sig lite tryggare om det fryser på :)

Lillsillen skrev:

Precis vad jag fruktar mest... att bestämma mig för att inte sko, och sedan ångra mig djupt :crazy:

Arabizar skrev:
Pålle gick omkull med medryttaren i fredags :crazy: gick bra trots allt inga större skador på varken häst/ryttare men ändå....

Usch, tur att det inte gick riktigt illa. Ryser när jag läser ditt inlägg *brrrr*

En pålle istallet går barfota nu pga av att han ska på hältutredning.. ida när ja skulle ta in hästarna iaf så låg han ner... ja kunde för allt i världen inte fatta varför han låg ner en dag som denna med vattenpölar överallt.. :crazy: iaf så gick jag till honom för å kolla om han gjort illa sig lr nått då gick de andra två till grinden vilket gjorde att han försökte resa sig som i sin tur resulterade att han gled fem meter in i eltråden.. som tur var va elen av eftersom ja skulle hämta dem.

Sån tur att han inte rest sej tidigare!! :o han låg precis vid en annan öppning så ja tänkte, jaja vi kan väl öppna här för på andra sidan är de iaf inte lika isigt när ja rörde på trådaran vart han lite skraj å kasta sig upp och han paddlade lika som caballus bambi några meter upp till sist kom han dit hästarna skiter och fick fäste. Efter det fick pappan(inte min ;) ) hämta sand för att sanda in till stallet men det hjälpte inte, och han ramlade en gång till. :crazy: och innan han kom upp igen så hade han sprungit några meter på framknäna eftersom han inte kom påå met frambenen :o

tillsist så var han iaf i säkerhet inne i stallet även om det var en riktig pärs! :smirk:

Tycker du absolut ska sko!

Idag så fick Bambi för första gången på sig skor!

Jag och hovis var överens om att Bambi skulle skos fram, därför att hon verkligen behöver broddas mot halkan. Bak däremot var vi överens om att vi skulle avvakta ett tag till och endast slänga på dojjor om situationen blev ohållbar.

Bambi fick därför nya fina skor, med 4 broddhål och tillhörande isbrodd samt snösulor samt enbart verkning bak.

Hovis har en jättefin och praktisk smedja, och Bambi stod så lugnt och fint så, blev bara lite väl nyfiken när sömmarna slogs i och nosade hovisen i röven =))

Sen slängde vi på sadeln och benskydden igen, och skulle bege oss hemåt. Bambi tyckte det var heeeelskumt med pjucken på och tog stoora förvirrade kliv ut i mörkret ur hovisens smedja =))

Vi hade traskat dit i friskt tempo, utan problem trots mörkret. Nu traskade vi hemåt igen, i samma mörker men i mer eller mindre noll tempo.
Det är klart och tydligt att hela känseln i hoven är extremt försämrad med skor på. Hon kan inte längre "känna" var hon sätter fötterna, och känna efter där det är ojämnt, och det tyckte hon var lite läskigt. :eek:

Tror inte hon har fattat ännu att hon har fått SKOR på hovarna, utan tror nog att det är något fel på hennes fötter!!! *asgarv* :rofl:

Det känns som rätt beslut, helt igenom.

Så nu ska vi prova på hur det är att röja runt i skogen med skor i en period, och därefter överväga om vi behåller pjucken på ett tag till eller återgår till barfotagång runt om.
Men den dagen - den sorgen! Här ska ridas för fullt tills dess!!! :bump: :banana:

Det brukar ta ett par dagar - en vecka innan de vant sig vid skorna. Fats jag har aldrig varit med om att någon fått problem med känsel/var de ska placera fötterna, utan mer att de provar att gå på olika sätt, lyfter ovanligt högt, och gärna blir lite 'fladdriga' med benen.

Unghästen skulle skos imorgon eg, men hovis ringde idag och meddelade att han inte kan, han ligger med paj rygg och kommer knappt ur sängen. Halkade ju på - just det - isen i mellandagarna och skadade sig.

F*n också, det ska nämligen frysa på i helgen igen =/

Jovisst, precis som du säger så tar det ett par dagar innan de vänjer sig, men min absoluta känsla igår sade mig att Bambi inte längre kunde treva sig fram i marken med sina fötter som guidning. Hon blev orolig över varenda litet hål i vägen, just eftersom hon inte kunde KÄNNA ojämnheterna, nivåskillnaderna osv.
Så det är som om hon får lära sig att "känna" på nytt. Det är egentligen grymt när man kan se en sån enorm skillnad! Fast jag förväntar mig att det kommer börja återgå mot det normala i slutet av nästa vecka.

Men det är som jag säger - hon har tappat en stor del av känsligheten i hovarna!

caballus skrev:
Jovisst, precis som du säger så tar det ett par dagar innan de vänjer sig, men min absoluta känsla igår sade mig att Bambi inte längre kunde treva sig fram i marken med sina fötter som guidning. Hon blev orolig över varenda litet hål i vägen, just eftersom hon inte kunde KÄNNA ojämnheterna, nivåskillnaderna osv.
Så det är som om hon får lära sig att "känna" på nytt. Det är egentligen grymt när man kan se en sån enorm skillnad! Fast jag förväntar mig att det kommer börja återgå mot det normala i slutet av nästa vecka.

Men det är som jag säger - hon har tappat en stor del av känsligheten i hovarna!

Intressant fenomen, som sagt aldrig någonsin upplevt just det.

Hoppas hon vänjer sig snart.

Alexandra_W skrev:
Intressant fenomen, som sagt aldrig någonsin upplevt just det.
Nej, har heller aldrig lagt märke till något sådant tidigare heller, hos andra hästar.
Kanske har det att göra med att hon trots allt är 9 år och aldrig sett röken av ett par skor tidigare?
Det får mig dock att förstå vissa saker i den eviga debatten mellan barfota och skodda hovar - skodda hovar är mindre känsliga, både p.g.a. den skyddande skon, men samtidigt också för att den inte kan känna marken så som en barfotahäst gör med sina hovar.

Vi har ju en extrem känsel i fingertopparna, blinda kan t.o.m. läsa bara genom att känna. Givetvis har hästar inte ens i närheten en sådan utvecklad känsel i hovarna eftersom de i princip går på nageln.

Men ändå kan man göra en överdriven jämförelse som exempel.
Man kan känna nivåskillnader och ojämnheter på en yta med en fingernagel. Om du däremot sätter på dig en fingerborg känner du inte ett smack i taktil finkänsel, utan kan bara avgöra när, och inte hur det tar emot.

caballus skrev:
Nej, har heller aldrig lagt märke till något sådant tidigare heller, hos andra hästar.
Kanske har det att göra med att hon trots allt är 9 år och aldrig sett röken av ett par skor tidigare?
Det får mig dock att förstå vissa saker i den eviga debatten mellan barfota och skodda hovar - skodda hovar är mindre känsliga, både p.g.a. den skyddande skon, men samtidigt också för att den inte kan känna marken så som en barfotahäst gör med sina hovar.

Vi har ju en extrem känsel i fingertopparna, blinda kan t.o.m. läsa bara genom att känna. Givetvis har hästar inte ens i närheten en sådan utvecklad känsel i hovarna eftersom de i princip går på nageln.

Men ändå kan man göra en överdriven jämförelse som exempel.
Man kan känna nivåskillnader och ojämnheter på en yta med en fingernagel. Om du däremot sätter på dig en fingerborg känner du inte ett smack i taktil finkänsel, utan kan bara avgöra när, och inte hur det tar emot.

Personligen tror jag inte man kan jmf vår nagel med hästens hov så. Det vi känner med nageln är trycket som blir på nagelbädden eller nagelfästet.

Däremot har ju hästar känsel i sulan, och sulan hamnar högre upp från marken vid skoning, och det försämrar ju hästens känsel.

Sen, jämför man med människor med platåskor så tar det ett tag att 'lära om' hur mnan går, även om vi känner marken på samma sätt så blir ju överrullning och rörelsemönster annorlunda (eller för den del i högklackat).

Alexandra_W skrev:
jämför man med människor med platåskor så tar det ett tag att 'lära om' hur mnan går, även om vi känner marken på samma sätt så blir ju överrullning och rörelsemönster annorlunda (eller för den del i högklackat).

DET var en bra jämförelse! :bow:

Jag är van att alltid gå i gympadojjor eller smidiga kängor, så jag känner mig lika vilse som Bambi när jag får på mig ett par platåskor :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka