Balsamspray?

Novanna

Trådstartare
Finns det någon slags spray som man kan spraya på katter med tovor? Våran långhåriga kille låter sig villigt borstas förutom där han har extrema tovor. Han kommer från ett hem där man säkerligen inte har börjat tidigt med att borsta och fiffla.

Värst är han vid bakbenen där tovorna är så nära huden att det är svårt att reda ut dem då han tycker att det är obehagligt. Han har varit hos veterinären där han blivit rakad 2-3 ggr. Detta var före jag kom in i hushållet! :D Jag vill hellre hålla efter varje dag och min sambo är förvånad att jag överhuvutaget kan borsta honom eftersom han före jag flyttade in inte gick att borsta.

Så tips på vad man kan göra? Jag vill ha bort dem värsta tovorna så att jag sedan varje dag kan börja borsta igenom honom vid bakbenen vilket tyvärr inte fungerar nu då han blir helt sjövild! Skulle säkert jag också bli om jag hade en massa tovor som någon pillade och försökte reda ut. Han har alltså ordentliga tovor vid bakbenen och lite på magen inte på resten av kroppen då jag får borsta där.

Tacksam för svar!

Sv: Balsamspray?

ja det finns såna sprayer. Fråga hos din veterinär eller på närmaste djuraffär så får du hjälp!
De tovor som redan bildats och som du inte får kamma ut, måste du nog beställa tid för att raka bort, för de försvinner inte av sig själva

Tack för ditt svar!

Nä jag vet att dem inte försvinner av sig själv. Pillade lite idag och upptäckte att dem blivit lite lösare, dvs dem ligger inte lika nära huden som förut. Veterinären här vill inte längre raka bort.. Dem anser att det blir för dyrt för dem med tid, nytt skär osv :crazy:

Ska försöka klippa bort dem direkt jag hittar en nog vass sax som inte behöver tugga sig igenom uta klipper direkt för den saxen vi har hemma är för slö!

Vet du alls vilken prisklass dem sprayen ligger på?

Det finns i djuraffären ett verktyg som skär igenom tovorna så att man sedan kan kamma bort dom (fråga i affären) Har man inte en sån så får man klippa o en nagelsax är perfekt till det! Du kan nog inte reda ut gamla tovor med balsam...

Nej balsamen var mer för att kunna spruta på ibland för att förhindra, lite lättare att reda ut då! Självklart ersätter den inte daglig borstning, är jag väl medveten om.

Tror inte jag har sett någon sådan i våra djuraffärer men ska fara förbi och kika bättre någon dag.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Jag är hundmänniska ut i fingerspetsarna och har således inte någon som helst erfarenhet av katter och dess vård, vi har dock en katt på...
Svar
19
· Visningar
9 237
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 843
Senast: mollyphlox
·
Katthälsa Jag har en långhårig liten fröken som när hon hittades hade levt förvildad i ett par år. Hon var extremt mager och svag och räddningen...
Svar
3
· Visningar
5 093
Senast: hagel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama