Balltramp.

amkm

Trådstartare
Jahapp,så har "ponnyn" dragit på sig ett kornrands/balltramp.
balltramp.jpg
balltramp1.jpg
balltramp2.jpg

Och precis i rätt årstid.Mitt i smäckleraperioden.. :eek:
Tänkte bara höra hur ni löser det med "sårskador" i dessa årstider.
Vårat sto har fått gå i egen hage,som var "torr",dvs ingen lera alls,men efter att ha gått där i 14 dgr så är det nu ändå lera där.Så då har hon nu åkt ut med de andra två,och endast galoppbandgae på,byter och gör rent varje kväll,låter det även stå och "lufta sig" ngn timme..
balltramp3.jpg

Men hur gör ni?

Sv: Balltramp.

Jag gör precis som du, man kan inte låta dem stå inne. Jag rengör noga på kvällen och lägger gärna lite streptocillin salva i såret, sen håller jag koll på tempen så de inte får en infektion.

Tempas gör hon ändå,då hon tyvärr redan gått "konvalecent" i två veckor på pga ett stentramp i sulan..

Då så,då är man inte helt ute och "cyklar" då..

Intressant vore ju och veta om nån annan gör på nått annat sätt?

Hur länge har ni era hästar lindande med galoppbandage vid ett balltramp? Tills det är helt utläkt?

Inte tills det är utläkt, då blir det ingen skorpa, är det djupt, så tills det läkt på inifrån, så det bara är det yttersta kvar att läka. Det måste ju få lite luft för torka ut...

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 706
Senast: skuggi
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 485
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 290
Senast: tara
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka