Balltramp Vad göra???

Sv: Balltramp Vad göra???

En salva som gör underverk med småsår, ersätter tidigare penicillinpuder och salvor... Kan köpas hos de flesta veterinärer.

De låter ju bra! Inget man kan köpa på apoteket:confused: Får annars hoppas veterinären här är öppen i morgon!
Men tror inte de e så jätte farligt me de men vill att de ska läka så snabbt som möjligt då ja åker på semester i dagarna...:crazy: Men de e tur man har lite slavar man kan köra med :banana:

Vi har alltid Juvanestasalva hemma, det tycker jag faktiskt du ska försöka få tag på, särskilt om hästen tenderar att vara pjallig över småsår. Jag tycker att de flesta småsår läker kanonsnabbt med en liten hinna Juvanesta över natten.

Nej, du kan inte köpa på Apoteket.

de ska jag absolut se till att fixa hem!! Ja han e lite känslig... MEn de e ju alltd bra som du däger att ha hemma!!

ja de ska jag se till att köpa hem då!! kan nog behövas till mina klumpedunsar!! :)

Akta dig för att blanda alla preparat- jodopax, klorhexidin ska du inte tvätta med. Det är stor risk att du även dödar "kroppens eget försvar"

Ta som regel att bara använda oparfymerad tvål eller grönsåpa o vtn på alla sår. Så gör man t o m med de allra största såren även på kliniker.

jo då, man kan köpa juvanesta salva eller streptocillin (som är typ samma sak. en pencillinsalva) på apoteket. men man behöver då ha tex. ett inringt recept av veterinären. dom flesta veterinärer/kliniker har dock oftast båda salvorna hemma så man kan köpa där om man har "vägarna" förbi ;)

Då ska jag klämma åt min veterinär som hävdar att sedan en tid tillbaka får de inte skriva ut det på recept!

jag fick utskrivet senast i höstas som jag tog ut på apoteket, till ponnyn som blev knivskuren. allt dom har kommer ju från apoteket (samma sortiment) så det låter konstigt :confused: ska höra med min vet. om ngt. är ändrat, ska ändå dit inom det närmsta.

Vi frågade i samband med muggen nu i januari, vi löste ut ungefär 50 tuber och tyckte det var lite lätt opraktiskt att behöva åka till kliniken...

ska bli intressant att höra vad "min" klinik säger :crazy: ska in med en pålle på å.b nästa vecka eller veckan efter det.

visserligen brukar jag oxå köpa på kliniken, men det har hänt att han inte haft tillräckligt hemma(som i höstas) eller att det varit enklare att ringa in (om jag inte haft vägarna "förbi")

jag återkommer när jag frågat vad han har att säga ;)

Sedan får vi börja en svarta-börs-marknad med Juvanesta. Vem har var? och kan ta hem via sitt recept om det kniper :D

Kan bli stort... Kom ihåg var du hörde det först.... ;)

(du ser ju redan vilket sug det finns, vilka marknadskrafter!!)

aha, rena "langningen" :rofl: :rofl: :rofl: kanske ska börja importera (smuggla) från ngt. "billigare" land :angel: stoora förtjänster :p

Ser att du fått många bra svar, så jag tillägger inte så mkt.Enda är att ett sår, om man täpper till det för mkt, kan läka långsammare, ha svårare att läka, låt det luftas ett tag om dagarna när hästen inte är i hagen, kanske när du sköter den osv.
Vet många som haft hästar med sår som aldrig läkt innan de tagit bort bandaget & då har det gått snabbt, du kan kanske skippa bandaget i slutet av läkperioden när såret ser finare ut, eller ha på bandage när hästen ska vistas på smutsiga ställen, såsom i hagen.

Läser du tråden? Problemet är att hästen behöver ha boots i hagen, men att balltrampet skavs upp av bootsen. Moment 22, liksom...

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 340
Hästvård Nu har min 12- åriga valack skadat sig, igen! Han har lyckats med att få ett rejält, vad hovslagare kommit fram till, är ett balltramp...
Svar
9
· Visningar
2 929
Senast: CK
·
Hästvård Min pålle lyckades trampa sig igår när vi var ute och red och fick ett klassiskt balltramp. Det är som en liten "ficka", inte särskilt...
Svar
2
· Visningar
1 101
Senast: Prick
·
I
Hästvård nu e det så att min pålle har börjat få skav av sitt täcke, tycker så synd om henne men hon kan ju inte gå utan heller nu när det är så...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka