Balltramp Vad göra???

Lottiz

Trådstartare
Pållen har trampat sej på ballen å e halt...:crazy: Ynkligt fullblod :cool:
Så vad ska man göra? har tvättat med jodopax å smörjt me aloe vera å sprutat sårspray...
Vad brukar ni göra? Problemet e att han måste gå med boots då han bara trampar av sej skorna... Så de k'nns som de skaver.. så tar av dem å hoppas att skon sitter... :banana:

Sv: Balltramp Vad göra???

Antingen låter du hästen stå inne några dagar medan det läker så du kan lägga på boots.

Eller så lägger du ett bandage med kompress och Vetwrap runt balle/kronrand. Det är rätt svårt att lägga ett bra bandage där, ett som ligger still, men det går med lite skicklighet.

Antingen låter du hästen stå inne några dagar medan det läker så du kan lägga på boots.

Eller så lägger du ett bandage med kompress och Vetwrap runt balle/kronrand. Det är rätt svårt att lägga ett bra bandage där, ett som ligger still, men det går med lite skicklighet.

Vad e Vetwrap för något? Låta honom stå inne tycker jag inte e något alternativ han har dock fått komma in några timmar tidigare.. brukar gå in vid 9.. Ska man tvätta me något särskillt?

Vet inte hur såret ser ut men om hästen trampar sig där såret är, vilket är troligt skulle jag sätta bandage där samt boots över det när hästen är ute.
Men egentligen brukar sår läka fortare när de får luftas lite.Såklart ska det rengöras när det behövs, jag skulle inte använda jodopax då det atr bort exakt alla bakterier, utan ngt mer milt, som koksaltlösning, som oxå är lätt att göra själv, alt. desivon, klorhexidin.

Tycker inte heller din häst ska behöva stå inne, bara man skyddar stället var såret är så det inte riskerar bli värre när hästen trampar sig.

Håll koll ifall det blir svallkött. Lägg gallopbandage för att hålla i hop gilpan och boots över. Fortsätt rida som vanligt om hästen ej är hallt.

har tvättat de med klorhexidin oxå! Så håller mej till enbart de!! Finns någon bra salva! då får ja lägga på ett bandage å bootsen över.. men om de blir blött så kommer de ju bakterier å smurts ändå?? hmm men de ju bara å välja han ska ju ut

jag brukar tvätta med jodopax 1-2% och lägga i streptocillin salva eller juvenesta om hästen får ont av det. inte släppa ut utan ordentligt lindat (skyddat) om det är blött/kladdigt ute.

Humm...tyvärr dålig på att förklara. Sök på galoppbandage på nätet så kommer det kanske upp nån stans eller så har du kanske en hästvårdsbok? där brukar det finnas bra och tydliga beskrivningar med bilder. Galoppbandage är det ulitmata för balltramp. Det ända som sitte kvar och kan hålla i hop en krosskada!

På med Juvanestasalva och sedan Vetwrap, som är en elastik plastlinda (dålig beskrivning) som stänger ute fukten. Vädra så fort hästen kommer in. Linda på morgonen och av med paketet när hästen kommer in.

Undvik att tvätta med jodopax, det är bara då man behöver sterilisera, t ex på klinik. Jodopax gör mer skada än nytta på ett vanligt sår.

Håller med "diartistakasha". Lägg ett galoppbandage (bandage över ballen/ballarna och så sitter det fast runt/under hoven typ. Absolut det bästa för balltramp. Men som någon annan sa, kan vara trixigt att få det att sitta bra. Både att det sitter kvar och att det inte sitter för hårt på någon annan del av hoven.
Kolla i hästböcker, nån sjukvårdsbok. Där brukar det stå förklarat.

Har du lyckats med galoppbandaget så behövs ingen boots utan hästen kan funka som vanligt. Men jag skulle nog bara ha bandaget när hästen är ute i leriga hagar och sedan när det står inne på natten, ta av det så det får lufta. Tvätta rent såret med ljummet vatten, ev någon mild tvål, tex Lactacyd.

Lycka till!

Nej bandage gör väl ingen skillnad i lera:confused: Det går ju igenom.

Lottiz:

Kan du ha hästen i sandhage tex? Lerhagar är inte bra alls innan det läkt, med eller utan bandage är lika illa tycker jag.

Du behöver inte lägga bandage över hela hoven heller. Om du har den i sandhage så lägg en kompress över såret sen vetrapp ner runt trakterna innanför skon liksom och runt. INte under skon. Sen kan du ha boots över när han går i hagen. Så fort det börja läka så ha det fritt och luftas, spola av ett par gånger om dagen och ta ev lite alsolsprit på.

Men ingen lerhage så länge såret inte bärjat läka ordentligt. Eftersom det är ett fullblod kanske det kommer att svullna (lymfangit) men det är inte farligt, det går ner om du rör på hästen. Om det svullnar och blir varmt och inte går ner av rörelse kan det vara en infektion och då ska du ringa vet.

Tröttsam upprepning av vad som redan skrivits tidigare: MED
VETWRAP GÅR INTE FUKTEN IGENOM. Vi har provat då vi lindat för mugg. Lindar man rätt är hästen torr om karleden efter en dag i lerbadet... förlåt; hagen.

Lymfangit ska man aldrig nonchalera, det kan bli kroniskt.

flashlight:Nej bandage gör väl ingen skillnad i lera:confused: Det går ju igenom.

Svar: Läggs det på rätt sätt går inte det blöta igenom. Inte här iallafall.. Kanske har special lera här...?!

Okej.. ska försöka.. har inte tillgång till någon sandhage.. han e varken svullen eller varm..!.. Så i morgon bitta ska ja se till att lägga ett fint bandage... som förhoppningsvis hålller tätt å sitter kvar.. Tvätta med klorhexidin å smörjer nog me aloe vera å sedan lite sårspray.. får se vad ja har hemma.. Men vad e VETWARP??? elle.. visst ja de va ju en sån elastisk "plast"linda... ?
Sen lägger jag nog bootsen utanför för säkerhets skull

Hur halt är hästen? Om det bara är en sårhälta hade jag nog skrittat, uppsuttet eller vid hand, om det inte är för övervidrig hälta.

en fråga till vad e Juvanestasalva för salva?
Förresten bootsen e så skorna sitter kvar... :)

En salva som gör underverk med småsår, ersätter tidigare penicillinpuder och salvor... Kan köpas hos de flesta veterinärer.

de e bara "sårhälta" så inte jätte halt men han får nog vila nån dag ändå.. promenerat lite med han bara.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 340
Hästvård Nu har min 12- åriga valack skadat sig, igen! Han har lyckats med att få ett rejält, vad hovslagare kommit fram till, är ett balltramp...
Svar
9
· Visningar
2 929
Senast: CK
·
Hästvård Min pålle lyckades trampa sig igår när vi var ute och red och fick ett klassiskt balltramp. Det är som en liten "ficka", inte särskilt...
Svar
2
· Visningar
1 101
Senast: Prick
·
I
Hästvård nu e det så att min pålle har börjat få skav av sitt täcke, tycker så synd om henne men hon kan ju inte gå utan heller nu när det är så...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka