Ball tramp...

nice and happy

Trådstartare
Jaha nu har han fått ett ordentligen balltramp! Har gått 3dagar.

Någon som har bra tips? På salva?
Gjort rent det med jodpax 2ggr om dagen. Det ser tort & fint ut. Tar det lång tid för det att läka klokt? Med tanke på att det är hack i hoven oxå...

Sv: Ball tramp...

Tyvärr vet jag ingen salva, men vad som är bra är boots :D

Jaha nu har han fått ett ordentligen balltramp! Har gått 3dagar.

Någon som har bra tips? På salva?
Gjort rent det med jodpax 2ggr om dagen. Det ser tort & fint ut. Tar det lång tid för det att läka klokt? Med tanke på att det är hack i hoven oxå...

ca 1 ½ vecka kan man väl säga. Ser det torrt o fint ut ska du inte göra något mer. Du kan skritt och trava lite långsamt under denna tiden. Använd gärna coflexbandage och kanske boots. men det bör räcka med coflexbandage.

Rid i fortsättningen med boots. Det är vad jag skulle gjort. Hade på någon riktigt bra salva när ponnyn hade det. Proteinsalva. Ljusgrön liten tub. :)

Prövade med boots en dag & tyckte det inte satt nå bra på själva såret...
Det är torrt & fint nu. Räcker det om jag tvättar det 2ggr om dagen då kanske?
Bara skritt & trav?? Då lär jag ha en överladdad häst om han skall ridas så i ca 2 veckor...

Om såret inte är öppet, utan som du säger torrt och fint, så skulle jag inte hålla på och tvätta eller smörja i onödan. Du säger att det är ett hack i hoven också, men hur omfattande är trampet? Så länge hästen inte är halt eller besvärad av trampet ser jag ingen anledning att dra ner på träningen för det, men det kan ju bero lite på hur det ser ut med hoven nu också.

är det torrt och inte köttigt eller sårigt så låt det var, ev ha boots på ute om det blivit lerigt i hagen av regn (som vi fått i grindhålet redan :crazy: ) annars så kan du lägga ett galoppbandage

Svårt att förklara trampet... Det är som ett hack på ca 2 cm på ballen sen går det ner på hoven som en flick på 1cm rakt ner & en sen 1cm snett till höger (Hacket sitter ihop men är vinklat sista biten på hoven)
Han har inte varit halt. Skall dit nu & titta på det & ser det torrt & fint så låter jag det vara... Kom ju regn i går natt så hagen kan vara lite blöt (Tyvärr)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 432
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 220
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 278
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2