Balkonlåda

Spirit

Trådstartare
Dax att bestämma vad man ska plantera i balkong/blomlådorna detta året.

Vanligtvis brukar jag plantera penseèr & ha 5 blommor i varje låda & en i varje färg.
Har 7 lådor & alla är under fönsterna, Huset är en gammal skånelänga med små fönster.
Trälockpanel målat i Dalaröd och skogsgröna knutar, fönstersmygar & vita träfönster.

Lådorna i sig är vita plast med vit krumelurmetall.

Vad hade ni planterat iår?

Vill ha blommor som räcker hela säsongen, helst inte för tusentals kronor.
Ska ge huset ett ombonat intryck & färgklick.

Vintertid har jag granris i lådorna. :D

Penseèrna har varit toppen i snart 5 år, men vill prova någonting nytt i lådorna. Jag är ingen blomsterkännare eller har gröna fingrar. ;)

Någon idè?

Sv: Balkonlåda

Pelagoner! Finns i mängder av färger och kostnadsklasser, sen ev någon hängande växt i samma låda om man känner för det. Pelagoner tål uttorkning bra och blommar hela säsongen, det enda de är lite "gnälliga" för att att ha det allt för blött för länge.

Snö (någonting, sån som hänger), Mårbacka pelagoner och murgrgröna har jag i mina blomlådor. Men jag ska vänta lite till med pelagonerna, dels är de dyra i pris nu (brukar bli reor på dem snart) plus att det är lite kallt att ha dem ute.

:laugh:

Jag har alla möjliga sorter i mina balkonglådor. Nu har jag små penséer, påskliljor i olika storlekar och några perenna växter. Längre fram i vår/försommar kommer jag att byta ut detta mot mera sommaraktiga blommor och sådana som blommar länge t.ex. petunia, million bells, snöflinga(?), små dahlior, något gräs kanske. Med andra ord en blandning av "upprättväxande" och hängande växter.

Tagetes kan vara rätt fint. Finns mest gula och orange vad jag vet. Dom brukar vara billiga och säljas i tiopack precis som penseerna.

Sedan kan man sätta tex indiankrassefrön längst bak i blomlådan.

Jag kommer ha pelargoner i mina blomlådor. Jag brukar vara duktig på att övervintra dom så i år har jag ca 10-15 st att börja med.

Det blir ganska dyrt annars eftersom pelargoner i början av säsongen är ohemult dyra. Dessutom kan man inte sätta ut dom permanent förrän risken för nattfrost är över. (Jag brukar ta litet sticklingar också )

Jag brukat ha övervintrarna som bas och sedan köper jag en eller två nya (gärna nya sorter som jag inte haft innan!)

/KT

Senast ändrad:

Försökte googla fram bilder på blommorna, men blev inte klok på vilka som är vad.

Kan erkänna att jag är en fullständigt idiot ang blommor, har gett upp levande blommor inomhus & har bara konstgjorda sidenblommor :p
Blev billigast så :rofl:

jag har buskkrasse som jag kommer att så direkt i lådan, sprider ut sig bra och en massa färg blir det :)

Nasturtium%20%27Alaska%27.jpg

Jag har bilder hemma på mina lådor från ifjol. Laddar upp dem ikväll. Tills dess kan du spana in några av sorterna jag hade från en av "blomsteraffärerna".;)

Fuchsia, finns i olika nyanser av från vitt till mörkrött. Vill ha det lite skuggigt.
FUCHSI-C_large.jpg

Solros
HELAMU-A_large.jpg

Rabatteternell. De silvriga bladen är jättefina ihop med blommande växter och fyller ut bra i lådan. Växer som ogräs.:)
HELMSM-A_large.jpg

Hänglobelia. Växer som attan.
LOBEPR-A_large.jpg

Petunia, finns i många varianter och färger. Växer som attan.
PETRAM-A_large.jpg

Stjärnöga, även kallad osteospermum. Finns i flera färger.
OSTEOS-A_large.jpg

Edit: Självvattnande balkonglådor är suveränt att ha om man är lite glömsk med vattning eller vill kunna åka bort några dagar. Tyvärr kostar sådan lådor en del, men det kanske finns insatser man kan köpa och sätta i vanliga lådor.

Senast ändrad:

Petuniorna var bedårande. Blir dom lite hängandes utöver lådan?
Ungefär som Fuchsian som var helt fantastisk, men kanske passar illa i en balkonglåda.
Känner igen dom hos mamma som har dom i hängamplar.

Frågan är vilken färg man ska satsa på & kan kombinera ihop med någonting grönt hängande...
Rött & vitt blir lite mycket då huset redan är rött & lådorna är vita med vit metall.

Ska ta en bild på huset & lägga upp.

Finns det något som heter häng petunia? Hur är deras överlevnadstålighet? :crazy:

Som sagt, jag är fullständigt inkompetent ang blommor, en blomma är någonting som har en till färg utöver grönt :rofl:

Det finns olika sorters petunior, men de med lite mindre blommor blir hängande och breder ut sig bra. Jag tror attt de är ganska tåliga. Min balkong har västerläge så de får rätt mycket sol. Man kan ha fuchsia i låda lika väl som i ampel eftersom den kan hänga ned, men min fick lite för mycket sol tror jag.

Som du är inne på tror jag att jag skulle undvika enfärgade rosa och röda blommor. Jag skulle välja olika blå nyanser blandat med vita blommor och någon/några gröna växter t.ex. murgröna eller rabatteternell om du vill ha hängande växter. Det kan vara fint med en och annan gul eller orange blomma också som färgklick. Olika nyanser av lila kanske kan bli fint om man blandar upp det med t.ex. lite vitt och/eller gult. Man kan ta ut svängarna mycket mer än vad många gör. Tänk dig vilken blandning det kan vara i rabatter hos de som är trädgårdsintresserade och det ser trots, eller rättare sag tack vare, variationen fint ut.

Kolla på t.ex. http://www.odla.nu/artiklar/sommarrummet.shtml# för tips och bilder.

Jag fastnade på Bakkers hemsida.
Får verkligen hålla mig i skinnet för att inte shoppa loss fullständigt, så många vackra blommor.

Hängvioler, hittade hängnejlikor som man kunde blanda upp med prydnadsgräs, blev så vackert :love:

Krukor man kunde sätta på stuprännan, me like :d

Skulle kunna använda kreditkortet flitigt på studs & få en tvär ilsken sambo på köpet :crazy:
Pengarna jag avsatt till blommor hade inte räckt till på långa vägar..

Nä, jag vet. Det är lätt att bli fartblind.:D

Därav jag stängde ned sidan fort som attans ;)

Ska se vad jag får i lön på fredag, möjligen budgeten har höjts något då på blommorna.

Men blomförslag tas gärna emot. Laddar uåpp bild på huset lite senare, sambon är på ingång & måste fixa kvällsmat först.

Jag ska ha jordgubbar i en, det har jag alltid.

I den andra velar jag mellan kryddörter, pelargoner eller petunior.
Vi får väl se.

Nu kommer bilderna, har inte hunnit måla det sista fönstret & det på ovan våningen ännu.

Tanken är att hela trädgården grävs upp nästa år & görs om fullständigt med gångar & allt vad det heter. Hela gården var riktigt nedgånget när det köptes för snart 5 år sedan.

Balkonglådorna kan jag kosta på mig att pynta tills vidare.:D

Sovrum & tvrum

Ytterdörr, badrum, tvättstuga & stallet

Hela längan

Jag är galet förtjust i att blanda nytta med nöje!
Mitt hittills mest lyckade projekt i balkonlådeplantering var en supersnygg kombination av bla:
Lavendel, lila sort
Mini-petunia, härligt ljusgul
smultron, vita hängande

Sen hade jag mer grejer i men kan ej minnas, något gräs och så. Jag är ju inte så hemma på det här med plantering egentligen då det är snittade blommor som är min specialitet men jag tycker att det är vansinnigt roligt!

Snyggast tycker jag att det är när de lådorna blir asymetriska, det skapar liv! Gruppera växterna snyggt och tänk högt och lågt.
Det kan vara skitsnyggt att bara blanda massa olika vita växter. Eller satsa på kontraster, precis som mina gula och lila blommor. Det är supersnyggt! Tänk på hur husväggen ser ut och övriga saker runt omkring.
Det är även härligt när man kan gå och äta av sina balkonglådor eller planteringar.

*KL*

Lånar tråden lite och hoppas att det är okej?

Jag bor för första sommaren i mitt liv i en lägenhet, tur som jag har har vi iaf en balong och nu har jag införskaffat två balkonglådor jag täkte plantera lite i. I nuläget har jag bara pernseer i en, bara för att jag ville ha något tidigt när solen kikade fram. Men jag vill gärna ha något annat nu när det faktiskt börjar bli varmt på riktigt. Har tittat en del på krasse och tycker de verkar bli fina i blomlåda, men jag vet inte riktigt om man ska ha buskkrasse eller slingerkrasse? Eller ska man helt enkelt blanda? Och när kan man plantera fröna direkt ute i lådan? (bor i zon 3 eller 4, förstår mej inte riktigt på det där)

/Nera, förvirrad inom det gröna och väldigt tacksam för svar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka