Balkongtråden 2024

En av väggarna. Lite oordning men det kommer bli bra.

Andra sidan har luktärt i mängder som jag hoppas på ☺️

IMG_1246.webp

Min Dahlia har brunnit upp :( . Den ska tåla sol och eftersom balkongen är sydväst så är det ingen sol fram tom 12, 13. Jag vattnar rikligt varje dag.

Visa bifogad fil 146285
Hur menar du att den har brunnit upp? Varje enskild blomknopp blommar ju bara ett tag, men själva dalian producerar ju nya knoppar hela tiden. Jag klipper bort den enskilda blomknoppen när den har blommat över. Har alltid gjort så. Tycker din dahlia ser ok ut, bara två blommor som har blommat över men sen är ju några knoppar på väg upp.

@MJLee
så här ser två av mina dahlior ut. Som man kan se har två av blomknopparna blommat över och börjat torka. Men många fler knoppar är på väg upp. Min balkong är i rakt söderläge och då jag bor på våning 5 så har jag sol från 8 på morgonen till 18-ish på kvällen. Dahlior har trivts superbra på min balkong, också varit rätt tåliga.
1000027662.jpg

Öst på vatten på mina blommor. Trots att jag vattnar nästan varje dag så är jorden uttorkad och hård och vattnet stannar ovanpå snarare än att rinna ner. Hmm.

Även satt upp min solcellslampa. Ska bli spännande och se om den fungerar.

Dahlian vissnar fort men ny knoppar är på väg att slå ut, så det verkar logiskt.

Öst på vatten på mina blommor. Trots att jag vattnar nästan varje dag så är jorden uttorkad och hård och vattnet stannar ovanpå snarare än att rinna ner. Hmm.

Även satt upp min solcellslampa. Ska bli spännande och se om den fungerar.

Dahlian vissnar fort men ny knoppar är på väg att slå ut, så det verkar logiskt.
Vad har du för jord egentligen?

Vad har du för jord egentligen?

Jorden jag hade lagrad från tidigare år, som jag enligt rekommendationer från buke kunde återanvända. Problemet är att jorden är så torr och hård att vattnet inte kan leta sig ner, trots att jag, som sagt, öser på vatten.

Växterna växer bra, men fattar inte hur den kan bli så torr och hård på en, två dagar. Nu har det ju inte varit lika soligt och varmt så vattnar iofs inte varje dag. Stoppar jag ner fingret i jorden så är den fuktig, men 'skorpan' är snustorr och hård.

Jorden jag hade lagrad från tidigare år, som jag enligt rekommendationer från buke kunde återanvända. Problemet är att jorden är så torr och hård att vattnet inte kan leta sig ner, trots att jag, som sagt, öser på vatten.

Växterna växer bra, men fattar inte hur den kan bli så torr och hård på en, två dagar. Nu har det ju inte varit lika soligt och varmt så vattnar iofs inte varje dag. Stoppar jag ner fingret i jorden så är den fuktig, men 'skorpan' är snustorr och hård.
Aha
Bar jord tenderar nog ofta att bli torr och och hård av sol därför man gärna täckodlar

Om den blivit för torr suger den inte längre upp vatten, tänk som en wettextrasa som är snustorr. Jag har lite täckbark på toppen i de krukor som har bar jord exponerad, det gör stor skillnad för avdunstningen från ytan.

Jag tycker jord som väl torkat ihop blir nästan vattenavstötande, vattnet rinner bara av/förbi. Tricket brukar vara att ha "vattenkontakt" länge - vattna små skvättar med fem minuters mellanrum så att ytan hinner luckras upp, eller stoppa hela krukan i vattenbad en halvtimme. Bäst är en dag med ihållande regn.

Om den blivit för torr suger den inte längre upp vatten, tänk som en wettextrasa som är snustorr. Jag har lite täckbark på toppen i de krukor som har bar jord exponerad, det gör stor skillnad för avdunstningen från ytan.

Exakt det problemet jag har. Det tar tid att få vattnet att sjunka in i jorden. Den är fuktig inuti och hård utanpå. Så jag får vattna mycket försiktigt och en längre stund. Irriterande. Undrar om jag packade den för hårt när jag planterade :idea:

Jag tycker jord som väl torkat ihop blir nästan vattenavstötande, vattnet rinner bara av/förbi. Tricket brukar vara att ha "vattenkontakt" länge - vattna små skvättar med fem minuters mellanrum så att ytan hinner luckras upp, eller stoppa hela krukan i vattenbad en halvtimme. Bäst är en dag med ihållande regn.

Ja, märkte direkt skillnad när det regnade häromdagen. Men, men de växer iaf.

Exakt det problemet jag har. Det tar tid att få vattnet att sjunka in i jorden. Den är fuktig inuti och hård utanpå. Så jag får vattna mycket försiktigt och en längre stund. Irriterande. Undrar om jag packade den för hårt när jag planterade :idea:

Det kan räcka med att det är lite gammal jord som du inte lyckats genomfukta ordentligt innan, och sen sol och kanske lite vind på ytan så blir den så torr att den inte suger längre. Testa att lägga något över ett tag, har du inte bark så funkar det med gräsklipp, löv (rabarberblad är fantastiskt för ändamålet :D) eller fuktig kartong. Det är till och med bättre med stenar på toppen istället för bar jord.

Jag har lite plats över i balkonglådorna, men vet inte vad jag ska ha där? :confused:

Premisserna är blåsigt sydvästläge som drabbas av skyfall med jämna mellanrum. Det behöver alltså vara växter som tål en del stryk, och som går att köpa nu.

Jag har redan ett par nepetor, en snygg chokladmynta och fuschior i det läget. Tidigare år har jag haft krasse men det är ju lite sent påkommet nu. Fuschiorna är ju tacksamma eftersom de kan överleva att blåsa ur krukorna när det är som värst. :banghead:

I det lilla vindskyddade hörnet finns djupröda småpetunior, ett par olika doftpelargoner och några andra växter som förmodligen kommer dö av blåsten första dagen jag glömmer täcka dem. Längst in har jag helskugga och minifunkia. :love:

Har premiärskördat tomater (fuskade och köpte ganska stora plantor på lokala handelsträdgården). Ihop med lika nyskördad basilika, lite olivolja och havssalt på rostat levainbröd.. :love:
Blomlådorna är inte lika fina som förra året, men jag har köpt lite näring nu så jag hoppas de tar sig. Luktärterna däremot frodas. Älskar luktärter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka