Balkongtips efterlyses!

C

corona

Vi har det så otroligt varmt hemma och skulle så himla gärna vilja ha balkongdörren öppen.

Men, vi har två pissekissar som är innekatter och jag litar inte riktigt på att de kan låta bli att ramla ner om jag öppnar så att de kommer ut. Dessutom är fallhöjden lite väl hög och avslutas dessutom med husets källartrappa.

Just nu får de komma ut på balkongen i princip varje dag, fast i koppel.
Dock tycker de inte att det är så spännande utan tröttnar ganska så snabbt och vill då in igen.

Vad jag efterlyser är alltså någon anordning som gör att jag kan ha balkongdörren öppen, utan att det finns någon risk för katterna att smita ut.
Är den dessutom så pass smidig att man själv lätt kan ta sig in/ut på balkongen är det en bonus. Är den dessutom lätt att förvara när man inte har den uppe är det ytterligare pluspoäng.

Funderar på att bygga någon form av trä ram som passar i "dörrhålet" och sedan "klä" ramen med myggnät eller något liknande...
Någon som har testat det? Eller som har andra tips?

Sv: Balkongtips efterlyses!

Vi har gjort en myggdörr precis som du beskriver och det har funkat bra, tills min katt lyckades pilla upp en liten springa mellan ramen och karmen och ta sig ut för att sedan ramla ner, har en annan tråd om det.

Nu har vi dock säkrat dörren mer så att det omöjligt går att få upp. Vi har även nät på båda sidor om ramen så att det är dubbelt nät. Det funkar jättebra och är smidigt att ta sig ut på balkongen och den är smidig att förvara i förrådet under vintern. Kom som sagt ihåg att säkra den med rejäla typ skjutreglar eller så...

du kan sätta upp nät som det är små hål i runt om balkongen,typ kanin nät.då kan katterna vara på balkongen jämt och man behöver inte vara ororlig över att dom kommer ut.jag känner en som har så.

Vi nätade in våran balkong, det var jätteskönt på sommaren. Bara kunna öppna dörren och slippa oroa sig över att katterna ramlar ner :) dock har vi flyttat därifrån men det är en annan femma. Svårt var det inte heller, vi satte upp träreglar som vi fäste i balkonge ovanför "hål" sedan satte vi dit "hönsnät". Klart! :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka