Balkongodling!

Reykur

Trådstartare
Nu är väl ändå våren här om en stund..? Eller hur? :crazy:

Vi har begåvats med en riktigt stor, inglasad balkong. Självklart med möjlighet att öppna "fönster".

Vad lämpar sig bäst att odla här?
Vi är inriktade på ett gäng tomatplantor och eventuellt majs, om det är balkongodlingsbart.

Kan man odla sockerärtor i hink? Morötter kan vi glömma antar jag? :D

Sv: Balkongodling!

Du behöver inte glömma något av det.

Hemligheten heter välbränd hästskit.

Jag har försökt i flera år med tomater på både inglasad balkong och på uteplats. Men förra året så tog jag och grävde mig in i vår enorma gödselstack. Jag kan ju säga att tioårig hästskit is da shit!

Blommor kanske man inte ska ha sånt till, det är lite för kraftigt, men man kan blanda ut den vanliga blomjorden med skit. Inte alla blomjordsorter är bra och tillräckligt näringsrika.

Morötter kan du visst odla, bara krukan är tillräckligt djup.

Hästskit är faktiskt det enda gödsel man kan använda utan att den behöver bränna, ett tips kan ju vara till utomhus säsongen att stoppa ner några skitbollar i vattenkannan, fylla på med vatten och tada så har man gödselvatten! :D

Till TS
Man kan odla nästan allt på en bra balkong! Tomater, chili, paprika, alla härligt örter, gräslök, potatis, morötter, olika sallader, squash, ja vad man nu är sugen på! Det man bör tänka på är rejäla hinkar/kar att odla i, att det inte får bli för blött eller för torrt och att man behöver gödsla! Men sen är det bara fantasin och utrymmet som sätter gränser! :D

Hur gödslar man bäst då?
Naturgödsel? Hur mycket? Vad är miljövänligast kontra billigast?
Jag vill ju helst inte att det luktar kodynga på balkongen, men hästgödsel kanske är melodin?
Tyvärr har jag i dagsläget ingen häst som kan förse mig med gratis. :(

Åh, vad glad jag blev nu!
Morötter, potatis, squash, tomater, majs och sockerärtor. :love: Åh vad jag ska njuta av min balkong!
Ett litet kryddland där också kanske. Åh, ja!

Vad passar sig bäst att odla i tro..? Det är ju också något att ta i åtanke. Vanliga hinkar för majs eller tomater är ju inte så avancerat, men för att odla potatis och morötter krävs kanske något djupare och större?

Vad tror ni om att göra odlingskärlen "självbevattnande"?
Alltså, ett lager lecakulor i botten, täcka med väv och sedan på med jorden. Då är det inte hela världen om det blir för blött eller torrt en kort period.

Jag har en kruka som är självbevattnande, köpt på IKEA, andra krukor med en plastplatta i botten som ger lite luftutrymme. Vet inte om det är för att det inte ska bli övervattnat eller ej.

Min hästskit är blandad med spån och då måste den vara bränd i två år. (Säger de som tror de vet).:p
Går ju att hämta högar i hagen som är nygjorda men det behövs tas lite på stacken.:p

Lecakulor är jättebra.

Hm nja doften kanske bli lite påträngande på en balkong, men hemma i trädgården brukar jag gödsla med naturgödsel på våren, sen under säsongen brukar jag köra med Algomin, det finns även godkänd för Ekologisk odling så jag har fått för mig att den är rätt okej för miljön!

Det finns rätt rejäla hinkar på byggvaruhusen som tydligen är tänkta till murbruk och liknade men jag brukar använda dem i växthuset. De finns i mängder av storlekar och former, själv borrar jag hål i botten så det inte blir för mycket vatten i, men det fungerar ju inte på en balkong så där kan nog rejält med lekakulor eller grovt grus vara en bra idé.

A-K.Eng:
Ja har man spån i så behöver det bränna, det är spånet som är boven! :devil: Det "bästa" hästgödslet är egentligt rent eller med torv! Med halm är det ra för jorden men det tar lite längre tid för att bryta ner halmen.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter På roomservice tidigare i våras visade de hur de odlade i kapade oljefat som de hade målat. Jag tyckte det var sjukt snyggt och tänkte...
Svar
4
· Visningar
4 441
Senast: MittNyaJag
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 271
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka