Balansskor....åsikter tack.

lakrits

Trådstartare
Idag har jag fått en ny hästsko introducerad för mig..."balansskon".
Är det någon här som använder sig av sådana på sin häst?
Vad har i så fall förändrats hos din häst i gång, rörelse?

Skriv vad ni tycker om denna modell av hästsko..positivt som negativt.

Sv: Balansskor....åsikter tack.

Nope jag har inte hört talas om den.
Om det inte är Natural Balance skon du menar.

Jag vet inte riktigt vad den heter ,,kan ju vara den du nämnde.
Den var inte lika rundad i fram utan mer lång och lite fyrkantig form. Längst fram i tån så var det bredare och även lite rundad form.
Hmm.......svårt att förklara den.
Men i vilket fall som helst så gjorde den att hästen "rullade" över mycket tidigare, i mitten på skon i fram i stället för precis i "tåkanten". Tydligen en väldigt bra sko för äldre hästar som ev. kan ha problem med leder, kotor och en av hans kunder använde den. Hästen hade lättare för att länga steget bla. samt att den fick ett annat lyft.

Det låter som Natural Balance.
Jo jag tycker det är en trevlig sko som absolut fyller ett behov.
Mycket bra till bl a. rehabiliterade fånghästar.

Ok.........jag ska se om jag kan hitta mer info om den skon.

Det var det här att den passade lite äldre hästar som tilltalade mig. Har ett äldre travsto som är mycket dressyriden innan men vi pysslar nu med western. Den här skon kanske både kan "skydda" om den är bra för kotor osv. samt "hjälpa" till lite med steg osv.....

Hjälpa till med steget kan den säkert göra.
Men det enda som kan "skydda" är att du tar hjärnan med dig när du rider;)

Jo..det förstås;) Det gör jag...tänkte mer på att det kunde kanske hjälpa en äldre häst litegrann.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av den skon men jag har fått den rek av vet, då min häst har pålagringar i hovleden och förändringar i hovbenets placering pga fång:( Så jag tänkte fråga om du vet någon återförsäljare?

Min hovslagare skulle forska lite i detta då en av hans kunder använder just en sådan sko men hon köper dom själv.
Han trodde det var någonstans i från Skåne.

Företaget 'Dutchmen' i Helsingborg säljer dom.
Sök på eniro, riktnr. 042

/Mike

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka