Balanseringshjälp till passgångare!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare gladajag
  • Startdatum Startdatum
G

gladajag

Hej!
Min travare född -04 har travat fint hemma på gården men då i ganska lungt trav. Lagt in ytterst lite pass nån gång då och då. Nu har jag varit inne på travbanan fyra gånger och där varvar han jättefin trav med mängder av pass! Varför? Nu är han skodd med vanliga släta järn runtom.

Kan det nångång bliva travare av denne häst??:crazy:

Hjälp mig, vad gör jag nu?

Sv: Balanseringshjälp till passgångare!

Tyng ner .Tåvikter tycker jag fungerar bäst på passgångare.Och på med ett helstängt så han är mera fokuserad.

Erkänner villigt att jag inte är något proffs på balansering. Däremot hovslagare... :p
Skodde en häst för ett par år sen som hade lätt för pass. Han gick med ridskor + sula för att få till ordentligt med tyngd fram + vanliga falsade travskor bak.

Vad jag hört så handlar det bara om att ha tyngre vikt fram, det ska vara en markant skillnad. Hade en som först gick m ridskor fram-travsko bak och avslutade med vanlig travsko fram-barfota bak. Han var hopplös m att "passa".:banana:

På min gamla krake som gillade att passa fyllde vi tån & ca 3-4 cm in på skon med hjärn av samma tjocklek, blev tungt i tån. Han gick med guldskor bak

Ides inte ens leta fram någon som kunde tänkas ha tåvikter.

Hej! Tacka alla för alla svar!
Min kille är nu skodd med ridhästskor ifram och vanliga järn bak, han har nästan slutat passa.
Nu till ett annat problem:crazy: . Jag får ingen fart på honom. Han är inte körd så länge så jobben inne på banan har inte varit några snabbjobb utan bara jogging, det går ju bra men springer på nästintill slaka tömmar. Hur lär man dem ta tag i bettet?

Du har ju fortfarande en ganska ung häst. Det kan ta ett tag beroende på individen innan "poletten trillar ner" och de kommer på hur det ska gå till.
Kör du själv eller i sällskap med någon annan?
Om du kör själv skulle jag nog prova att köra ihop med någon annan äldre och rutinerad häst och se hur det funkar.
Kanske prova helstängt huvudlag om du inte redan har det. Unghästar brukar bli lite mer fokuserade med det på.

Ha tålamod, det blir säkert en fin travare av din pålle! ;)

Instämmer m ovanstående:bow:

Instämmer i de föregående insändarna..
Hitta någon med en rutinerad travhäst och kör ihop.. Lite sällskap livar alltid upp !
Försök få hästen att "ta tag" i bettet, lirka lite.. Jag körde en 2-åring som var helt värdelös på det här med att trava, man fick nästan en hjärnblödning varje gång man kört.
Men allteftersom vi körde fort så kom han mer och mer..fast det var en balansgång att hålla honom i trav ! Där gällde det att lirka med tömmarna och till slut så tog han i för kung och fosterland.:banana:
Blev nästan lite stolt över mig själv, då man kört snabbjobb och inte ett galoppsteg blev taget !!
Så ge inte upp..!!:bump:

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·
G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 339
Senast: Gifted
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka