Balanseringsfunderingar

Cambrie

Trådstartare
Har skaffat en ny häst som har ett väldigt klipp i steget bak men vars framsteg "inte hänger med" alls... Det är kort och lågt, är det någon som har några vettiga funderingar vad jag ska prova, har kännt hästen länge men aldrig snabbkört henne, hon är inte där i träningen riktigt ännu. Funderar lite på vad som händer om man sätter på tåvikter, får man ut steget lite mer så det kan bli lite mer effektivt då?

Sv: Balanseringsfunderingar

hänger inte frambenen med så att de hinner undan?
om du vill ha snabbare överrullning kan det funka med halvrund sko och kort tå. men det beror ju på hur framstegen inte funkar liksom. det är kanske bakstegen som behöver bromsas?

Så kan det vara, men hur? Jag är ganska värdelös på balanseringar, tycker när man ser henne från sidan att hon är väldigt kort i framsteget... Tänkte därför på tåvikter för att få ut steget lite? Hur bromsar man bak?

kolla upp bog o manke på den hästen...normalt skall dom ju hinna undan fast dom har flackt lågt steg....stretcha och se om hästen sitter fast nånstans...stretcha åt alla håll..framåt, bakåt, uppåt, utåt o inåt.

Jo, det ska jag göra, var hemma hos doktorn idag och har behandlat båda framknäna, det var jag visserligen inte förvånad över att det behövdes... Equiterapeut kommer ut till henne om ett par veckor, får se om han hittar något... Annars blir det en del balanseringsåtgärder...

Cambrie skrev:
Har skaffat en ny häst som har ett väldigt klipp i steget bak men vars framsteg "inte hänger med" alls... Det är kort och lågt, är det någon som har några vettiga funderingar vad jag ska prova, har kännt hästen länge men aldrig snabbkört henne, hon är inte där i träningen riktigt ännu. Funderar lite på vad som händer om man sätter på tåvikter, får man ut steget lite mer så det kan bli lite mer effektivt då?

Är hästen tillräckligt musklad ifram? Jämt musklad om man jämför mot bak? Har en bekant som skrittar m vikt boots i fram 1-2ggr i veckan för att bygga upp fram delen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 781
Senast: Anna-Bella
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: slant98
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka