Balansering

terwa

Trådstartare
Har en bekant som söker information om balansering av travare. Finns det någon bra litteratur eller info på nätet som är bra. Hans travare går olika med bakbenen.Om jag förstått rätt så "breddar" han med ena bak och går "rakt fram" med det andra vilket medför att det "raka" benet springer fortare.
Jag tror att han kollat upp hästen men är inte säker. Han kan dock en del själv, har själv använt honom till min häst och han blev mycket bättre.

Hästen ridtränas och körs, kanske det finns någon ridträning som kan fixa till benen.

Hoppas att det finns någon som kan hjälpa oss med problemet.

Tessa

För att hitta rätt balans måste man ibland exprimentera litegrann men jag brukar säga att det finns vissa generella regler för hur man ska balansera men för att hitta det absolut bästa måste man nog ha lite "känsla" och "feeling" för det man gör. Det är få förunnat att ha den känslan, tyvärr.

Att han breddar med bara ena bak låter i mina öron som att han egentligen breddar båda bak men "sticker" ena bak under sig istället. kan bero på en mängd saker-smärta, ful ovana, eller olika hovvinklar antingen fram eller bak, svagare i ena sidan, trång i aktionen osv. Det här med hovarna är viktigare än man tror och en ojämn hovvinkel fram resulterar i att hästen "sätter ner" ena fram mer och bakändan får då parera upp. Oftast ser man det inte med blotta ögat utan tycker att hästen travar klockrent, men en sådan "defekt" är skillnaden mellan fiasko och framgång hårfin.ta hjälp av någon som verkligen har känsla för det här med balansering är mitt råd..
mvh jesse

Det finns en bok om balansering av travhäst som kan köpas via STC för ca 50 spänn.
Det är den teoretiska delen, sedan är det som sagt rätt mycket känsla också för vad hästen kräver i form av balansering.
Lycka till!
Lena

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
843
Senast: Anemone
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama