Balanserade sadlar!

R

Rapid

Hallå, lite dum fråga kommer här kanske...

Jag har nu provat ut och köpt en dressyrsadel till pållan - en appalosa hippo. Sadelutprovaren sa att denna sadel var den billigaste av de balanserade sadlarna.

Min fråga - vad är en balanserad sadel och vad skiljer dem från de som inte är balanserade? Hmm..

/R

Hmm.. det låter lite som ett säljknep... :o
jag har just blivit diplomerad sadelinprovare, och på kursen gick vi igenom en hel del om hur olika sadlar är byggda osv... men det enda balansen som vi pratade om är den balansen som varje sadel har... :confused:
Alla sadlar är ju byggda för att ligga i balans i ett visst läge, det handlar om var sadelgjordsfästen och stigläderfästen sitter osv... Om hästen har en form som inte passar det sätt som en speciell sadel är balanserad, så ligger den inte bra ju... Men skulle det finna vissa sadlar som är mer balanserade på något vis?? Det tycker man ju att vi i så fall borde fått lära oss på kursen...
Jag tycker att du ska be försäljaren att förklara mer utförligt vad han menar med det... låter ju himla fint för den oinvigde, de brukar gilla att svänga sig med konstiga ord.. :crazy:

Jag tycker att det låter som rena säljartugget. Vadå balanserad? En sadel som är inpassad på hästen så att den ligger i balans, med en ryttare som förmår hålla den balansen, kan sägas vara balanserad så länge inget ändrar på de förutsättningarna. Men tippa ryttarens bäcken lite fel, eller lägg på fel vojlock så vips kan den balansen vara puts väck!

Det låter vettigt det ni säger. Jag var dum nog att inte fråga i går, då jag kände mig dum som aldrig hört talas om en balanserade / inte balanserade sadlar...

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka