Balansen i hoppning

G

gullrumpan

hej!

Jag har ett stort varmblods sto som är 9 år gammal.

Men när jag skall hoppa så tappar hon balansen o hon bryter av till pass.

Hon kan gå jätte fin galopp emot hindret o trav men sedan blir det dåligt resultat iaf. :(

Jag över mycket på bommar men så fort dom blir i luften så då tappar hon balansen...

Några tips om balansövningar skulle vara till hjälp !:bow:

tack på förhand!:bump:

Sv: Balansen i hoppning

nu var der ju inte det du ville veta men dom brukar passa för att komma undan arbeter göt hon så i dressyren oxå ellet bara hoppningen? du kan ju prova studs men det kan bli farligt om hon passar för dom kan inte hoppa i pass så första gången när ni hoppar håll i dej hårt sen lär sej hästen av sina misstag

komma undan arbete?? öum nää.. hon gör det för att hon tappar balansen o inte vet var hon skall sätta fötterna.. hon kan göra det när jag byter från galopp till trav o från skritt till trav. men detta övar jag mycket på

okej men testa då med studs och bommar

Träna mycket på bommar/små hinder och rid galoppen. Kanske prova studs som sagt, hoppa på volt/galoppera över bommar på volt, andra kombinationer med bommar och småhinder etc.

Sen är det väl allmänt, att stärka upp om hon även gör det lite i dressyrarbetet.

Något jag brukar göra är bla förrutom att linlöpa, mycket klättring är även att börja med att låta mina elver att hoppa i trav, och ibland blir det inte ens galopp på den träningen. Ibland kan det även fungera med skritthoppning. Då har hon tid på sig att sätta under sig eftersom jag antar att hon är "stabilare" och tryggare i trav (skritt) och ha inte bråttom:) utan rid genom varje moment så hästen hinner med att tänka och hitta sin egen balans.
Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 700
Senast: agnes27
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka