Balansbrist!

H

Horzegirl_97

Hej!
jag undrar om det finns någon balansövning som man kan göra för att få bätre balans?
Hellst utanför stallet eftersom jag rider bara varannan vecka!
hjälp mig! :confused: :confused: :confused:

Sv: Balansbrist!

jadå, skidor, skridskor, skateboard, cirkuscykel dvs sån där med ett hjul, rollerblades(min favorit) osv

okej!
en hjuling har jag en men den är sönder! :/
men rollerblades har jag det ska jag pröva!

Nu vet jag inte alls vad dom heter, men en sån där rund platta där undersidan är som en halv boll eller något. Man ska stå på den och göra små balansövningar typ (Vilken bra beskrivning :angel: ).

Yoga och pilates är annars bra träningsformer där det är mycket balans, styrka och kroppskontroll :)

tack för tipsen!
men jag undrar vad pilates ä??
yoga vet jag vad det är men inte pilates...'
förklara gärna :)

Google ;)

"Det är en träningsmetod som kombinerar styrketräning, stretch och yoga. Pilates handlar mycket om tankekraft, kanske mer än om fysisk styrka. Pilates-rörelserna ska utföras långsamt och mjukt. Vid varje övning tränas flera muskelgrupper samtidigt."

Finns böcker och dvd att köpa, sen är det bara att sätta igång :)

okej tack!
jag får väll söka lite på google och titta om jag hittar några övningar
:)

Jag förbättrade min balans iom att jag började träna karate. Eftersom en så stor del av träningen innebär att man måste ha bra balans på ett ben (alla sparkar) så hade vi sjuka mängder balansträningar. Annars så håller jag med de andras förslag om en sån där balansbräda (som Thuzze föreslog) eller skridskor el. dyl.

Skaffa en balansboll/pilatesboll (stor, mjuk luftfylld boll). Träna sittups från den samt flytta den med hjälp av sittbenen.
Att stå på balansbräda är ytterligare ett alternativ.

/V

sitt på en stadig pall. dra upp benen så långt du kan, och dra dem utåt så de inte nuddar pallen. luta dig lite bakåt tills du sitter på en så liten punkt som möjligt (det kommer att kännas en del i magen också:P). sitt kvar... testa luta dig lite fram och tillbaka kanske.
sen kan du göra samma sak varje gång du skrittar av hästen efter lektionen- och naturligtvis får du inte hålla i dig någon stans! (Man tränar användbara muskler i magen, rumpan och låren också, så de blir starkare och hjälper till att ge en bättre, stadigare sits typ)

(den här övningen gör vi ibland på ridningen, i trav på ganska snäva volter också...)

Hej
tack för alla tips
jag ska pröva alla....
:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
812
Senast: Elo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 367
Senast: Häst_
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 518
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama