Z

Zaph

Min balans är rätt så dålig, vilket gör att sitsen också blir dålig. Märkte det idag när jag red barbacka, jag hade verkligen ingen balans. Så jag insåg att jag skall träna upp balansen så att den blir bättre.
Är det någon som har några tips på hur man kan göra, några övningar möjligtvis?
 
Sv: Balans..

Alla dessa från barndommens voltige träningar, jorden runt, nudda fötter och tår, ta hästen på öron och svans, damsadel osv i alla gångarter. Det är bara att leka på mer eller mindre :)
 
Sv: Balans..

Fortsätt rid barbacka..balansen kommer smygande.. Hade själv helt värdelös balans när jag tog bort sadeln, räckte ju att hon gick fortare än långsam skritt för att jag skulle börja vingla.. men rätt som det var så satt jag där stadig och med superbalans i full busgalopp och fattade inte hur det hade gått till! Men det kan vara sönt att ha en barbacka pad, dels fördelar den trycket lite bättre på hästen, man blir lite stadigare och så slipper man tvätta byxorna så ofta..:p

Lycka till!
 
Sv: Balans..

Rid mer barbacka. Det är super!
Att rida utan stigbyglar är bra också.

Har du någon som kan linlöpa dig så är det jättebra!
Då kan du koncentrera dig helt på sits och balans
 
Sv: Balans..

cykla utan att hålla dig i styret är jättebra balans träning, veva gärna runt med armararna oxå o jag är allvarlig nu.
 
Sv: Balans..

Jo, hade tänkt att skritta runt lite barbacka efter varje gång jag ridit, helt nu på vintern, då gör det inte ot att ramla av. Så jag satsar på att skaffa balans tills våren. :)

Cykla utan att hålla i händerna..? Jag vill inte dö, bara skaffa bättre balans.
 
Sv: Balans..

Har själv en balans som inte är världens bästa, så min mamma tvingar mej att rida barbacka och så hon longerar hon hästen i skritt och trav. Man får inte hålla i sej med händerna och inte knipa med knäna. Man ska sitta på rumpan och benen ska hänga avslappnat längs hästens sidor. Det var inte kul de första gångerna. Jag var övertygad om att jag skulle trilla av och dö.:crazy: Så snart jag började att slappna av och följa med i hästens rörelse upptäckte jag att man sitter rätt stadigt utan sadel, träns och mantag.:D

Om man vill höja svårighetsgraden kan man prova att blunda. Kräver dock stort förtroende för linföraren och hästen.
 
Sv: Balans..

Håller med alla! Rid barbacka!!
I stallet brukar vi sätta på ett "longersele" på hästarna när vi ska longera, då kan någon annan rida och hålla i sig i det. Det är väldigt bra om man ska sitta på en häst som bockar..... hehe!
Häromdan for jag av när jag red barbacka inne i en liten paddock och galopperade! På en väldigt pigg häst!!
Men rid barbacka!! Både att någon longerar i lina och med träns "själv"
 

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
784
Senast: Lejd
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och...
2
Svar
36
· Visningar
1 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp