Sv: balans..
Gummistrutarna använder man för att det ska bli riktigt tyst. Vanliga proppar/tussar/urryckare dövar bara så där lagom. Ofta sätter man "gummiöron" på hästar som är bakrädda eller väldigt hetsiga/stressade för att inget ljud ska kunna störa dem.
Mina hästar är i de flesta fall väldigt okomplicerade. Barfota eller aluminium runt om, eller järn runt om. Falsade bakskor eller greppskor i lopp. De med känsliga kotor/knän får en tunn No-shock sula, de med dåliga hovar eller hovleder päron eller patentsko i kombination med sula. Ibland har jag använt en flappsula till de som haft tendens till att vara rulliga.
Den mest komplicerade hästen (balansmässigt) jag har nu går med 18x6 järn med grön sula och lätta boots plus falsad guldsko bak. Den extra vikten fram behöver han eg inte utan är mest för att han skall vara stabil i travet då han ofta är ganska oskärpt, 3 år gammal.
Unghästarna får ofta lite mer tyngd fram för att lära sig ta ut steget men det plockar jag bort undan för undan senare när de känns stabila i travet.
Huvudlag: öppet, halv eller helstängt. Ofta beroende på tillfälle.
Några tävlar utan checkrem, de flesta bara med enkel kindstropp.
Alltid tungband i lopp. Urryckare, eller heldövad beroende på temperament. Bett beroende på häst givetvis, men rakt äppelbett, tredelat järnbett, rakt travbett eller läderklätt bett är vanligast på mina under lopp. Där får man ju prova vad varje häst trivs bäst med.
Jag kan skatta mig lycklig som har så enkla hästar...
Men, en travhäst idag som är fräsch ska egentligen inte behöva balanseras så mycket., De är i de flesta fall sådana naturtravare att de springer oavsett vad man sätter dit. Grundregeln bör vara så enkelt och lätt som möjligt, och att hästen går fri.
Rider också monté på några av dem. Överlag tycker jag de behöver lite mer stöd av checkremmen samt i en del fall något mer vikt fram.