Ballerina

Trådstartare
vad kör ni hästar med för balans i lopp? skor, skydd osv.. och varför har ni just så?

skriv gärna vilket bett ni använder oxå..

Sv: balans..

min märr går barfota fram å med aluminiumskor bak. hon har även lätta boots fram. hon går så för att hon slår på sig så de blir lite mildare slag när hon går barfota än om hon ska ha skor på sig. bootsen har hon på sig för att hon inte ska bli rullig. hon går me helstängt huvudlag (har prövat de mesta i huvudlagsväg å de va de som funka bäst) å stänkhuva å i normala fall 3-delat travbett men nu går hon med rakt "äppelbett" som ja kallar de:angel: vi drog ut en vargtand i förra veckan lr när de nu va så då får hon går me de raka ett tag... för övrigt går hon me slagrem (morfar ä nevele pride så hon kan bli lite grinig ibland :angel: ), svansgaffel (lägger svansen över tömmen :angel:), å skitlapp :crazy: .. på benen har hon knäkappor å gamasher.. å i öronen urryckare.. de va väl allt hon har på sig.. ;)

Ballerina skrev:
vad kör ni hästar med för balans i lopp? skor, skydd osv.. och varför har ni just så?

skriv gärna vilket bett ni använder oxå..
alltså det beror ju HELT på vad det är för häst man har. ingen häst är ju som den andra. så man måste ju anpassa för just den hästen.
men en tumregel man bör sträva efter är att den skall gå så lätt som möjligt, så fri som möjligt och med så få skydd som möjligt! och då två hästar har uppfyllt denna regel så kan den ena vara barfota och utan skydd - och den andra med remontskor, tåvikter och skydd från hov till armbåge - men dåda går så lätt dom kan, så fritt dom kan utefter dess förmåga och travar bra i dom förutsättningarna.
så det beror precis på vilken häst du har.
sen när det gäller bett så ska man ha det den trivs med så den blir harmonisk och reglerbar.

men du kanske bara var nyfiken på vad JUST min häst går med. jag har en märr som har relativt kort och flackt framsteg, linjetravare. hon går med vanliga 15*6 fram och guldskor bak.när hons kall vara extra kvick går hon med "barfotaskor" bak och patentskor fram. kan ej gå barfota - blir öm gamascher, knäkappor och lindat på skenan/senor fram. hon går med vanligt rakt travbett.. =)

ja var bara intresserad av vad ni kör era hästar med för något.
kul å höra hur andra resonerar om varför dom använder olika saker, alltid lär man sig väl något nytt . :smirk:

min fd passhäst Blessing går med tåviktsskor fram, barfota bak om det är läge för det. annars lätta skor bak.
varför? jaa..annars kunde man använda henne som symaskin! :crazy: :D
är hon nyverkad och har "lite hov" så får hon ett par lätta boots fram också.
i övrigt går hon med relativt lång käk, (endast kindstropp) och ett ledat läderklätt bett. helstängt huvudlag, annars springer hon bara och tittar på dom andra hästarna istället för att springa. ja, och så hänger det väl en pullburk där också, så att hon inte ska krulla ihop halsen och springa iväg med kusken.. :D
ja just det, gamascher har hon ju också. Ja, och Rycktussar förståss..:D

min häst gick med murphy insida och macklobell utsida igår. (annars går hon bara med macklobellare eller cant see backs som det också kallas. hon går med järvsöbett eftersom hon gillar det bättre än vanliga bett. lätt boots vänster bak (ibland) alupäron fram m lädersula. guld bak. ryckhuva. knäkappor, bandage och gamacher och en fuktig handuk under svanskappan.

Senast ändrad av en moderator:

vallacke går med öppet huvudlag med cresendobett och spärrgrimma pga att han brukar kunna vara väldigt het. ryckhuva med gummistrutar. sedan har han knäkappor och gamacher. vanliga breda travskor fram guldkor i bak.

märren har jag inte riktigt kommit fram till den ultimata utrustningen på. men just nu har hon blinkers, kryssgrimma rakt pessoa syntet bett rycktussar, gamacher el lindade bakben, slaggjord. vanliga breda travskor i fram, guldskor i bak.

Gummistrutarna använder man för att det ska bli riktigt tyst. Vanliga proppar/tussar/urryckare dövar bara så där lagom. Ofta sätter man "gummiöron" på hästar som är bakrädda eller väldigt hetsiga/stressade för att inget ljud ska kunna störa dem.

Mina hästar är i de flesta fall väldigt okomplicerade. Barfota eller aluminium runt om, eller järn runt om. Falsade bakskor eller greppskor i lopp. De med känsliga kotor/knän får en tunn No-shock sula, de med dåliga hovar eller hovleder päron eller patentsko i kombination med sula. Ibland har jag använt en flappsula till de som haft tendens till att vara rulliga.

Den mest komplicerade hästen (balansmässigt) jag har nu går med 18x6 järn med grön sula och lätta boots plus falsad guldsko bak. Den extra vikten fram behöver han eg inte utan är mest för att han skall vara stabil i travet då han ofta är ganska oskärpt, 3 år gammal.
Unghästarna får ofta lite mer tyngd fram för att lära sig ta ut steget men det plockar jag bort undan för undan senare när de känns stabila i travet.
Huvudlag: öppet, halv eller helstängt. Ofta beroende på tillfälle.
Några tävlar utan checkrem, de flesta bara med enkel kindstropp.
Alltid tungband i lopp. Urryckare, eller heldövad beroende på temperament. Bett beroende på häst givetvis, men rakt äppelbett, tredelat järnbett, rakt travbett eller läderklätt bett är vanligast på mina under lopp. Där får man ju prova vad varje häst trivs bäst med.
Jag kan skatta mig lycklig som har så enkla hästar...:)

Men, en travhäst idag som är fräsch ska egentligen inte behöva balanseras så mycket., De är i de flesta fall sådana naturtravare att de springer oavsett vad man sätter dit. Grundregeln bör vara så enkelt och lätt som möjligt, och att hästen går fri.

Rider också monté på några av dem. Överlag tycker jag de behöver lite mer stöd av checkremmen samt i en del fall något mer vikt fram.

Min är juh konvalecent...:cry: Så jag minns knappt tävlingsbalansen:angel:
Vallack -99.Startat 55ggr 5-4-5 123 550 kr (Hade 28.000:- när han kom)
Men har funkat bra med Patentskor el 15mm släta järn i fram och dom dära svarta i bak.
I Vintras gick han med alu med hakar.
Cresendobett
Öppet Huvudlag
Knäkappor o Gamascher
Tysto urryckare
Relativt lång checkrem (började med automat)

I början gick han med 18 el 16mm järnskor sulor och boots i fram och falsade järn bak. men ju starkare han blev med "ny" träning, desto mer kunde jag lätta i fram.
Sist UO körde sa han "snart" går han att köra barfota och skulle nog gå bra så.

det går inte att ha tussar i öronen på honom plus att han kan vara väldigt hett i loppen så därför har han gummistrutar.
och pessoa bett får man tävla på om man har en säkerhetskedja.

Senast ändrad av en moderator:

raven_82 skrev:
det går inte att ha tussar i öronen på honom plus att han kan vara väldigt hett i loppen så därför har han gummistrutar.
och pessoa bett får man tävla på om man har en säkerhetskedja.

Säkerhetskedja? Var, hur?

konstigt, jag frågade ekipagekontrollanterna m.fl. när jag var på trav en gång. då sa dom att pessoabett får endast användas när man rider monté och då får man inte ha för mkt hävstångseffekt, typ om de va ca 8 cm elle nåe, alltså i andra ringen om de finns 3. (lite flummigt skrivet men hoppas du förstår.

Har dom ändrat på de då dom senaste månaderna?

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur