R

Ronjaa

hej!

hur tränar man hästens balans??

min häst har jätte dålig och trillar inåt i galoppen bla.

Hur ska jag göra?

vilka ridövningar ska jag göra?

snällla hjälp mig:(

Sv: balans??

Hej! Jo, jag håller med Ann80 ut i skogen över stock och setn!:D
Men jag vet även en övning som jag såg några göra när jag var och tittade på en westernträning.
Man höjde ytterhanden så att hästen gick ställd utåt, dom gjorde även volter och volt tillbaka, testa det.
Jag testade det på min häst som inte heller ha så jättebra balans och det funkade faktiskt!;)

Det är en rolig iaktagelse att hästen har dålig balans. Har den svårt att hålla sig på fötter i hagen? Jag kan säga med 100% säkerhet att om hästen inte ramlar omkring i allmänhet så är det nog ryttaren som står för den dåliga balansen. Sträva alltid att sitta rakt över hästen och koncertrera dig på detta och lämna till hästen att hålla balansen. Många ryttare stör sina hästar genom att försöka hålla balansen åt dom. Försök att balansera själv när någon håller i dig. Låt någon longera dig utan att du håller i tyglarna så ska du se att hästen får mycket mindre problem att hålla "sin" balans. Kom ihåg, släpp tyglarna, inte stigbyglarna. Lycka till.

Min NF-valack har oxå dålig balans. Han hänger inåt när man galopperar på volten, både vid longering och uppsuttet och bara jag ändrar min kroppsvikt så går han åt det hållet det är mest vikt åt.
Han är dock väldigt säker på foten och sätter aldrig en hov fel, varken i hagen eller ute i skogen.

Något som har hjälpt mig är att rida med lindor runt kroppen på olika sätt, efter TTeam metoden. Samt att rida genom passager med bommar i olika konstellationer, gärna blåa och gula om det finns.

Hoppas ni hittar några bra sätt att öva på :bump:

sitter du rätt helt totalt rätt över hästen? lutar du dig med hästen inåt?
se till att sitt helt helt rakt ochom den ändå faller in så håll ett stöd på ytter. (och gör övningarna de andra sagt ;))

Det är faktiskt möjligt för en häst att ha dålig balans. Min har det. Han kommer yrglad springande i hagen och druttar omkull ibland så att han rullar runt!! Han halkar ofta och snubblar över saker. När jag rider i skog och mark snubblar han ofta ner på knäna vid minsta sten eller så.

Ridning på jämn dressyrbana gå oftast galant dock. Där är koncentrationen på topp och han går balanserat. Men det har varit mycket träning tills dess.

Jag föreslår att du rider mycket på volter och tvingar hästen att bära upp sig själv. Alla hästar ligger ner i kurvorna när de galopperar fritt. Det är du som får hjälpa honom att bära sig.

kenneth skrev:
Det är en rolig iaktagelse att hästen har dålig balans. Har den svårt att hålla sig på fötter i hagen? Jag kan säga med 100% säkerhet att om hästen inte ramlar omkring i allmänhet så är det nog ryttaren som står för den dåliga balansen. Sträva alltid att sitta rakt över hästen och koncertrera dig på detta och lämna till hästen att hålla balansen. Många ryttare stör sina hästar genom att försöka hålla balansen åt dom. Försök att balansera själv när någon håller i dig. Låt någon longera dig utan att du håller i tyglarna så ska du se att hästen får mycket mindre problem att hålla "sin" balans. Kom ihåg, släpp tyglarna, inte stigbyglarna. Lycka till.

Även den tunnaste lina kan få hästen ur balans, mitt tips är att träna den lös i en rundcoral först, för övrigt håller jag med kenneth om att det brukar vara ryttaren.... man får rannsaka sig själv.. (har själv haft samma problem) Jag själv undrar bara hur ska man som ryttare få en bättre balans?? (förutom att rida mycket och försöka tänka på hur man sitter)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
812
Senast: Elo
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
801
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst