Balans mellan trav och tölt

Amore

Trådstartare
Jag undrar hur ni gör/gjorde för att få upp en balans mellan traven och tölten när ni tränar. Min häst hade bara tölt nästan (passtaktig) när jag köpte henne för drygt ett år sen. Red henne sen mycket i trav och tappade mycket av tölten. Töltsatte henne igen och gick då rent i tölt för det mesta, fick hon välja från skritt tog hon ren tölt. Tränade sen trav och får mkt svårare med tölten igen. Suck.. jobba jobba jobba... :crazy:

Hur mkt träning på varje gångart lägger ni ner i taget? tölt 1 dag sen trav? 1 vecka? eller hur ser det ut... era hästar och ni kanske inte har så svårt, men ni kanske har haft svårt tidigare? Ni får gärna koma med glada tips! :idea:

Har ridit för instruktör lite strött och har inte blivit så mycket men ska nu rida 1 gång varannan vecka :)

Sv: Balans mellan trav och tölt

Hästarna blir så i början.
Ási var likadan, när vi hittade ordentlig samling och ren takt i tölten så försvann tölten och viseversa.
Vi har nu haft honom i 2år, och inte förrän nu är båda gångarterna lika starka.
det som är viktigt, är att man lägger ner lika mkt tid på gångarterna.
Jag jobbar tölt och trav ungefär lika mkt varje ridpass.

Hästarna blir så i början.
Ási var likadan, när vi hittade ordentlig samling och ren takt i tölten så försvann tölten och viseversa.
Vi har nu haft honom i 2år, och inte förrän nu är båda gångarterna lika starka.
det som är viktigt, är att man lägger ner lika mkt tid på gångarterna.
Jag jobbar tölt och trav ungefär lika mkt varje ridpass.

Ok, det borde bli bättre då :) Det är jobbigt tycker jag när man jobbat bort passtakten och får tölten, då vill man ju gärna träna tölten så inte passtakten kommer tillbaka som ett brev på posten. :angel: Det svåra med mig och min häst är att tränar vi både trav och tölt blir tölten ganska passtaktig, men hon kan gå rent - men då blir traven svårare. Det jobbigaste av allt är att hennes passtaktiga tölt är hemsk att sitta i :devil:

jag rider alla gångarter alla passen jag rider... så finns inte risken att hon tappar någon gångart... sen har jag en väldigt bra häst som nu vid 6 års ålder alrdig visat tendens på att tappa en gångart...

hennes sämsta är tölten men den tränar vi stenhårt men har änså länge fått behålla de andra gångarterna också, kanske för att som jag skrev, rider alla gångarter när jag rider....

har töltträning en gång i veckan o då rider jag bara tölt (o skritt)...

Ok, det borde bli bättre då :) Det är jobbigt tycker jag när man jobbat bort passtakten och får tölten, då vill man ju gärna träna tölten så inte passtakten kommer tillbaka som ett brev på posten. :angel: Det svåra med mig och min häst är att tränar vi både trav och tölt blir tölten ganska passtaktig, men hon kan gå rent - men då blir traven svårare. Det jobbigaste av allt är att hennes passtaktiga tölt är hemsk att sitta i :devil:

Hur är ditt upplägg under ett träningspass ?
Försök jobba först mjukgörande i skritt, sen så börjar du med tölten, jobba i tölt på volter m.m. tills du har en ren takt och avslappnad häst.
trava sen när hästen är helt avslappnad, sätt inte för mkt press i början avtraven, utan jobba mest för att hon ska trava avslappnat på ditt kommando.

du ska se att det blir bättre :)

:crazy:
Hur är ditt upplägg under ett träningspass ?
Försök jobba först mjukgörande i skritt, sen så börjar du med tölten, jobba i tölt på volter m.m. tills du har en ren takt och avslappnad häst.
trava sen när hästen är helt avslappnad, sätt inte för mkt press i början avtraven, utan jobba mest för att hon ska trava avslappnat på ditt kommando.

du ska se att det blir bättre :)

Tackar :idea: I dag red jag först i skritt, sidförande, bakdels/framdels-vändningar, volter. Tog därefter tölten, var ganska passtaktig men inte "ren gp". Fick in lite rena sträckor då och då :) Däremot var hästen min på piggt humör så det var klart svårt att få respons på halvhalterna, fick däremot MKT respons på drivningen :angel: Men trots att hon var så pigg fick jag fin trav sen. Övade dessutom galoppfattningar - hon faller gärna ner i pass på volten från galoppen, speciellt i kurvorna. Men det gick riktigt bra idagt! Tölten är iof inte den samma som för ca 2 veckor sen då hon i princip bara hade ren tölt...

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 557
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Unghästfasoner?
  • Världscupen 2024/2025

Omröstningar