Balans med färdigmineraler?

MonteRose

Trådstartare
Finns här någon som lyckats få i hop en behovsfylld och balanserad mineralfoderstat med färdig mineralblandning?
Detta fråga innefattar även medräknat mikromineralerna.
 
Och den som svarar ja för gärna redovisa mineraler o hur behoven o kvoterna är uppfyllda!

Tror inte för fem öre att det går o matcha. Jag har helt gett upp o analyserar bara för att ha ett hum.
 
Kort svar nej. Brukar gå att hamna inom rekommenderade intervall snarare än perfekta kvoter. Ett hö jag analyserade hade dock ovanligt lite järn och mangan:
Järn 48mg
Zink 20mg
Mangan 59mg
Koppar 4mg
och då gick det att få en i princip balanserad foderstat med 8kg hö och 180g miner vit plus proteintillskott. Jod lågt dock, gav jodsalt. Fick följande kvoter
Ca:P 1.7
Ca:Mg 2.1
Fe:Cu 3.8
Zn:Cu 2.7
Mn:Zn 1.1

Nu var jag inte nöjd med dessa så hästen fick ändå extra magnesium, zink och koppar plus e-vitamin och olja. Oftast är både järn och mangan högre i de hö jag analyserat.
 
Nej. Jag har testat att räkna med alla de mineralfoder som jag har hittat innehållsförteckning på nätet men inte hittat någon som stämmer. Jag brukar börja med järnet för det är alltid för högt så slipper jag räkna så mycket.
 
Kort svar nej. Brukar gå att hamna inom rekommenderade intervall snarare än perfekta kvoter. Ett hö jag analyserade hade dock ovanligt lite järn och mangan:
Järn 48mg
Zink 20mg
Mangan 59mg
Koppar 4mg
och då gick det att få en i princip balanserad foderstat med 8kg hö och 180g miner vit plus proteintillskott. Jod lågt dock, gav jodsalt. Fick följande kvoter
Ca:P 1.7
Ca:Mg 2.1
Fe:Cu 3.8
Zn:Cu 2.7
Mn:Zn 1.1

Nu var jag inte nöjd med dessa så hästen fick ändå extra magnesium, zink och koppar plus e-vitamin och olja. Oftast är både järn och mangan högre i de hö jag analyserat.
Nyfiken fråga, hur skulle det se ut med kvoterna om du använde Vitafor Avel i stället för Miner Vit?
http://www.ecuriemy.com/pblad/vitafor_avel.pdf
 
Alltså denna tråden är ju eg helt meningslös eftersom mikromineralerna åtm bara redovisas tillsatt. Dvs inte vad som faktiskt finns i mineraltillskottet. När jag insåg det så gav jag upp. Blev så satans förbannad.
 
Nyfiken fråga, hur skulle det se ut med kvoterna om du använde Vitafor Avel i stället för Miner Vit?
http://www.ecuriemy.com/pblad/vitafor_avel.pdf

Då jag inte har tillgång till Vitafor Avel har jag inte räknat på det. Annars är det ett mineralfoder jag tycker verkar bättre än många andra. Det svåra är järnet som anges till 500mg tillsatt men hittar inget värde för totala. Motsvarande för miner vit är 600mg tillsatt järn men jag räknar med 2500mg från PC-horse, förhoppningsvis är det närmare sanningen.
 
Det svåra är järnet som anges till 500mg tillsatt men hittar inget värde för totala. Motsvarande för miner vit är 600mg tillsatt järn men jag räknar med 2500mg från PC-horse, förhoppningsvis är det närmare sanningen.

Vitafor avel innehåller samma järnhaltiga ingrediens som Miner vit, dvs. monokalciumfosfat som inte redovisas i analysen. Dessutom innehåller även lusernmjöl en del järn som heller inte redovisas. Den totala järnhalten i Vitafor avel är förmodligen i nivå med Miner vit.
 
Alltså menar ni att den innehållsförteckning som står på mineralburkarna inte stämmer, utan dom redovisar bara tillsatta ämnen i blandningen inte det totala? Jag känner mig totalt rudisk, inte kan det vara så, jag måste missuppfatta. eller?
Snacka om att jag har hjärnblödning nu och hoppas jag är rent dum i huvudet.
 
Alltså menar ni att den innehållsförteckning som står på mineralburkarna inte stämmer, utan dom redovisar bara tillsatta ämnen i blandningen inte det totala? Jag känner mig totalt rudisk, inte kan det vara så, jag måste missuppfatta. eller?
Snacka om att jag har hjärnblödning nu och hoppas jag är rent dum i huvudet.

Du är inte dum i huvudet men fodertillverkarna är. Det är precis som du skriver, de är bara skyldiga att redovisa tillsatta ämnen.
 
Du är inte dum i huvudet men fodertillverkarna är. Det är precis som du skriver, de är bara skyldiga att redovisa tillsatta ämnen.

Det är väl främst EU som är “dumma i huvudet” eftersom deras regler säger att endast särskilt tillsatta spårämnen behöver redovisas på foderprodukter. Fodertillverkarna följer ju egentligen endast gällande EU-regler. Detta gör t.ex. att Krafft endast anger 600 ppm järn för sin produkt Miner vit trots att produkten i själva verket innehåller 2500 ppm.

Fodertillverkare kan dock frivilligt ange det totala innehållet i sina produkter men det är det ingen som gör. Jordbruksverket skickade en kopia på den skrivelse/anmälan jag gjorde om märkning av foderprodukter till samtliga fodertillverkare som jag kritiserade. Krafft har därefter ändrat texten på sin hemsida så att det numera framgår att det endast är särskilt tillsatta mikromineraler som anges. Samtidigt tog dom emellertid bort informationen om vilka råvaror som produkterna innehåller. Man kan således inte länge se att alla deras mineralfoder innehåller monokalciumfosfat som är den råvara som innehåller en massa järn. Man använder monokalciumfosfat för att det är billigt och struntar fullständigt i det faktum att denna råvara innehåller en massa järn som förorening. Man hade mycket enkelt kunna byta ut monokalciumfosfat mot t.ex. kalciumkarbonat och mononatriumfosfat men det hade blivit lite dyrare så det struntar man i trots att dom är väl medvetna om problemet (dom har ju genom Jordbruksverket fått en kopia på min skrivelse).
 
man får snart vara professor i alla möjliga ämnen för att kunna ha djur och leva för oss , Regler som görs för vår säkerhet och sen en kapprustning för vem som kan undgå reglerna bäst,
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp