Bakverk till gluten- och laktosintolerant

Lilla_Gubben

Trådstartare
Jag har blivit ombedd att fixa fika till ett litet ridläger, men en av deltagarna är både gluten- och laktosintolerant, så jag tänkte att jag frågar det allvetande buke om råd :), någon som sitter på ngt bra recept och känner för att dela m sig?

Jepp, här kommer mina favoriter:

"Cheesecake"

Den här kakan bjuder på både sötma och lite syrlighet i en skön sammansättning. Någon ugn behövs inte men en matberedare/mixer med S-blad är behövlig.

Till bottnen behövs 100 gr sötmandel och minst 75 gr urkärnade dadlar. Om man vill eller tycker det behövs kan man ta upp till drygt 100 gr dadlar. Hacka dadlarna grovt med en kniv. Mandeln och dadlarna körs sedan i matberedaren till en massa. Man kan behöva köra en stund innan degen tar ihop. Klä sedan en mindre form med plastfolie (cirka 16-17 cm i diameter, eller motsvarande fyrkantig form) och pressa ner degen i denna. Platta till ordentligt.

Till ”ostmassan” behöver man:

200 gr cashewnötter
3 msk vatten
3 msk pressad citron
2 msk honung
0,5 tsk vaniljpulver (ej vaniljsocker)

Mixa nötterna så fint som möjligt och blanda sedan detta med de övriga ingredienserna.

Bred ut massan över botten och ställ in i kylskåpet minst en timme så att kakan sätter sig.

Toppa kakan med valfria bär, cirka 1½ dl, innan serveringen.

--
Cupcakes

Dessa cupcakes är galet goda och passar även för veganer. Receptet räcker till 8 cupcakes och är väldigt lätt att göra.
Till bottnarna mixas 150 gram dadlar, 50 gram mandlar, 40 gram kakaopulver, 1 msk kokosolja och ½ vaniljstång i en matberedare. Massan pressas sedan ner i 8 muffinsformar.

Diska ur matberedaren och fyll den sedan med 100 gram cashewnötter, saft från 1 lime (eller cirka 3 tsk lime från flaska), 2 msk agavesirap eller akaciahonung och 1 näve myntablad. Mixa allt till en krämig massa och fördela sedan massan över bottnarna.

Ställ sedan in dem i kylskåpet minst en timme så att de sätter sig och blir fasta.

Ät och Njuuut!
icon_smile.gif

Jag har blivit ombedd att fixa fika till ett litet ridläger, men en av deltagarna är både gluten- och laktosintolerant, så jag tänkte att jag frågar det allvetande buke om råd :), någon som sitter på ngt bra recept och känner för att dela m sig?

Vanliga mjuka kakor går utmärkt att baka med sånt glutenfritt "ersättningsmjöl". Så väljer du ett mjölkfritt margarin eller bakar med rapsolja istället så är du hemma!

Man kan också göra t.ex. en smulpaj med glutenfria havregryn, mjölkfritt margarin och så nån låglaktosvaniljvisp till.

Mandelkolatårta.

Mandelmarängbotten (mandelmjöl eller kvarnmalda hasselnötter, äggvita och socker) , hemkokt kolasås och vispad soyagrädde eller laktosfri sådan, pudras med kakao.

Mandelkolatårta.

Mandelmarängbotten (mandelmjöl eller kvarnmalda hasselnötter, äggvita och socker) , hemkokt kolasås och vispad soyagrädde eller laktosfri sådan, pudras med kakao.

KolaSås gör man väl på kondenserad mjölk? Jag har inte hittat något laktosfritt alternativ för det. :/

TS: Jag gjorde en annanaspaj med kokosflingor i smuldegen tillsammans med glutenfria havregryn (ca hälften av varje) och mjölkfritt margarin. Serveras med vispad kokosgrädde.

Gluten och laktosfri kladdkaka

250 g mörk choklad gärna 70 % (kolla att den är laktosfri)
150 g laktosfritt smör (eller mjölkfritt margarin)
5 ägg
vaniljpulver

Smält choklad och smör i vattenbad och låt svalna lite
Dela äggen och vispa äggvitan hård och äggulan skummig tillsammans med lite vaniljpulver (den som vill kan nog tillsätta lite sötningsmedel/socker)
Blanda chokladsmöret i äggulan och vänd ner äggvitan
Grädda 16 minuter i 160 grader varmluftsugn (något högre temperatur i vanlig)
Jag bredde över smetana (naturligt laktosfri) smaksatt med en gnutta honung samt dekorerade med hallon och blåbär

tack för alla tips :) Har ju några veckor att exprimentera på innan lägret. Igår hade barnen sleepover, då fick de laktosfri pannacotta med frukt

Rulltårta! Sök på rulltårta eller drömtårta. Är glutenfri och mjölkfri (potatismjöl används) och fyllning kan man ha sylt, maräng eller om man använder laktosfritt smör - smörkräm.

Alla som förordar margarin - finns det något margarin som inte innehåller palmolja/palmfett?

Det finns väl några enstaka, men jag skulle nog säga att vill man inte ha just mjölkfritt och ha en viss konsistens så skulle jag aldrig rekommendera margarin, smör (laktosfritt i detta fall) eller olja är bättre.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
326
Senast: Fetaost
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 969
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 137
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
788
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama