Bakterier i hovarna!

Mysaan

Trådstartare
Någon som hört talas om det??? Finns det ingen behandling och hjälper det verkligen med att bara låta hästen gå oskodd under vintern?

Sv: Bakterier i hovarna!

har du problem med detta eller? senaste tipset jag hörde var att man kan ställa hovarna i ett bad av vircon s för att ta död på bakterier o dyl. om man tex har problem med hovbölder som uppstår pga bakterie infektioner.

Det är inte min häst utan en annan häst i byn. Enligt ägaren så skulle det fungera att växelvis varmsko och kallsko under sommaren så var hästen tävlingsbar och sedan så efter tävlingssäsongen ta av skorna och låta hästen gå¨barfota under vintern så klarade den nästa säsong igen.

TYdligen får den inte några hovbölder eller så utan den har bara dessa bakterier som gör att den framåt hösten vintern blir lite knakig i gången.

Senast ändrad:

Är det en speciell infektion hästen har? Bakterier har vi ju ÖVERALLT hela tiden, i luften, i jorden, på vår hud och även i hästens hovar. Vad har hon för symtom på att något är fel?

Efter vad jag förstår så blir den helt enkelt halt efter en tävlingsäsong men blir bättre igen om den får gå barfota under vintern. har inte alla uppgifter men blev nyfiken på vad det kunde vara.

Är det bärrandsröta eller white line disease du menar?

Om det är någon av de jag skrev ovan måste man åtgärda det med att karva upp hornet så att man kan komma åt bakterierna och behandla dem, ibland används tex Virkon S. Går det för långt upp måste hela hornväggen verkas bort av en hovslagare med sjukskoningskompetens och en stödjande sko brukar skos på tills hornet växt ner igen. Mycket besvärligt. Om det är White Line disease så är det en jordlevande bakterie/svamp som drabbar både skodda och oskodda hästar. Det otäcka med den bakterien är att den lätt kan komma tillbaka även om hästen blivit bättre och den brukar oftast också drabba flera av de hästar som går på den marken.

Till trådskaparen:

Om hästen har tex strålröta är det bra att sko med sula eller barfota för blodcirkulationen har jag lärt mig...

Men bärrandsröta/whiteline, är det samma typ av bakterie som strålrötan månne????

/cj

Hej!

Bärrandsröta/WLD kan bero på ett flertal olika parasiter, både bakterier och svampinfektioner.
Själv har jag behandlar framgångsrikt genom att pilla ur den infekterade (smuliga) bärranden, kört i lite 'thrush buster" (rensar strålen) och drevat igen det med tjärdrev (sole pack).

Det finns även andra preparat som kan användas, men TB har funkat bra för mig hittills.

Hug your horses!
/Mike

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
7
· Visningar
485
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
518
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 858
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama