Jag tror min häst slår sig bak. Han har av och till sår i hovskägget bak, på insidan benet. Trodde först det var kopplat till hans eksem (även lite "mjälligt"), men han har det även i perioder då eksemet inte är "aktivt" på resten av kroppen, och jag tycker det ibland ser ut som små "jack" i huden, som jag kan tänka mig att det blir av en sko. Han är även ganska trång bak, så det är troligt att han slår sig av den anledningen (det märks dock ingenting vid ridning). Annars är han hyfsat välbalanserad i alla gångarter, och behöver han någonting för gångarternas skull, så är det i så fall mer tyngd fram. Undrar därför hur det kan tänkas påverka gångarter/ridning om jag sätter på ett par strykkappor bak....? Någon som provat? Jag har själv aldrig använt annat än boots av olika slag fram och senskydd (också fram, förstås), så det där med att sätta på något på bakbenen känns nytt! Några tankar / idéer, eller rent av erfarenheter?
PS Ja, självklart skall jag prata med hovslagaren - bäst vore ju om det gick att ordna så hästen inte slår sig alls.....
PS Ja, självklart skall jag prata med hovslagaren - bäst vore ju om det gick att ordna så hästen inte slår sig alls.....