J

juhanna

hur fan lär man sig handskas med förluster och nedgångar? Jag blir helt knäckt och kan deppa en hel vecka efter bakslag. värst är det med lagtävlingar, jag känner mig som en jävla misslyckad idiot om det går fel. till saken hör väl antagligen att laget inte är så sammansvetsat. det blir lätt att man blir halvt utfryst om man gör en tabbe.

Om det är individuellt är det relativt lungt. Då rör det ju sig bara om mig. Men det känns ändå som jag sätter så höga krav på mig själv att det slår knut. jag analyserar och analyserar ritter i efterhand så mycket så att ingenting blir bra till slut. allt jag gör vänds till fel.

som ni förstår är det inte kul att ha det så här. så vad gör ni för att hanskas med nedgångar? känns som om jag behöver all hjälp jag kan få.

vet inte om det här hamnade under rätt rubrik men om inte så kan väl någon flytta den.

Sv: bakslag

Oj!
Ja du, jag hade nog som nr 1 avvaktat med lagtävlingar. Det blir alldeles för stressande och negativt att ha den "pressen" på sig att man "måste" prestera...
Sen hade jag inte tävlat individuellt heller på ett tag och istället jobbat på att hitta GLÄDJEN i tävlandet. För det ska ju vara roligt och utvecklande och även om man naturligtvis inte gör bra resultat jämt så får man inte glömma att man faktiskt åker ut för att visa upp sig och sin häst och det man lärt sig tillsammans! :banana:

Känner igen mig i allra högsta grad.Får samma ångest de gånge rjag blivit ombedd att rida lag, man känenr pressen, tillslut kan man inte tänka och bara sitetr där och tänker på att "om jag skulle gjort sådär skulel det gått" osv.

Men min mamma har hjälpt mig enormt mycket, hon har fått mig att avstå från lag, vilket jag uppskattar eftersom jag ej är redo för den pressen.

Men sen inviduellt går det bra för mig., men ändå blir jag missnöjd..
Som i helgen, var jag å tävlade. Vann första klassen och i andra hade jag snabbast tid(2 sek marginal) men fick en rivning pga. min snäva sväng till sissta hindret i omhoppningen. Kom 4:a på det. Men nu väl hemma känner jag mig urdålig å tänker" skulle jag tagit ut svängen lite och ökat där skulle det gått " eller skulel jag gkort så.." .

Men jag tror att det bästa man kan göra är att åka på tävlingar, skaffa rutin och man lär sig att handskas med det. Om du ändå inte komemr tillrätta med dina höga krav finns det kurser i metal träning.

Tänk på att gör ditt bästa, det duger!

Har aldrig haft ngr riktigt bakslag med min stora så har ändå känns mig nöjd när jag kommit hem från en tävling. Saker som jag kan blir lite irriterad på och gå o tänka på långt efert tävlingen är om jag river sista hindret. Specielt när jag sitter och kollar på det på film och jag ser exakt vart jag skulle tat halvhalten=P
Men har det gått riktigt bra, specielt när det är placering, kan jag vara glad i flera veckor=P

jag skulle låta bli att rida lagtävlingar med det laget om du känner så.
det ska vara kul att tävla i lag, annars kan det lika gärna va.
jag har haft turen att rida i lagom seriösa lag med väldigt sjyssta människor, och då är det roligt även om jag har "gjort bort mig" och rivit hinder som gjort att vi missat placering.

känner man att det inte går bra kan man ju alltid gå ner någon klass och försöka (så gott det går) att rida en tävling utan krav, skita i resultatet och bara ha kul.
och skulle det gå exremt dåligt är det bara att åka hem och träna träna träna, och sen ta nya tag, bita ihop och stå ut med eländet för förr eller senare vänder det till något positivt och när man har tagit sej igenom allting kommer man vidare som en mycket bättre ryttare.

viktigt är åxå att ha en tränare som uppmuntrar och är engagerad i ens ridning/tävlande och som man kan vara ärlig med om sina problem så är det lättare att hitta en lösning.
jag skulle även satsa på att ha med mej nån bra kompis på tävling som kan se till att du inte kan koncentrera dig för mkt på negativa tankar, utan kan få din uppmärksamhet på något annat.

fundera åxå på varför du tävlar. du måste tycka att det är kul, annars är det ingen idé.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka