Bakslag. suck...

MiniLi

Trådstartare
Skrev en tråd för några dagear sen om att jag var så glad för att jag hittat en ny tränare med metoder som kändes toppenbra. Tyvärr så går det inte så bra längre.. Vi har fått ett rejält bakslag..
Hästen har kommit på att om han stegrar sig så slipper han det nya och jobbiga.. Alltså så reser han sig typ hela tiden så fort jag sätter press..
Vad gör man åt en häst som stegrar??
Jag har ridit två gånger den träningen i söndags och han blir bara värre.. Varje gång han reser sig måste jag lätta och rida fram, då vinner han. Varje gång han vinner så blir det värre nästa gång..
Jag vågar inte göra dessa övningar uppsuttet längre utan idag provade vi att tömköra. Resultatet - han reser sig och gick över två gånger.. Inga framsteg..
Nu struntar vi i det här och rider ut i skogen i lång och låg form i några dagar.. Ser om han kommer på bättre tankar..
Och på lördag ska jag rida för tränaren igen.. Hoppas hon har någon lösning..

Vet inte riktigt vad jag vill med tråden egentligen.. Lite tips på hur man får bort ett stegringsbeteende skulle vara bra..
Annars vill jag mest få skriva av mig..
:(

Sv: Bakslag. suck...

säker på att pållen inte har ont någonstans?

annars gäller det att vara snabb som attans som ryttare..så fort man känner att en stegring är på G - rid framåt,dra allt vad du kan innertygeln..allt för hästen inte hinner upp på bakbenen

Jag skulle nog se detta bakslag med stegring som ett resultat av att ni pressat hästen på ett för den obehagligt sätt. Plus att man förmodligen tagit för mkt på en gång...

Lätt gjort så jag klandrar dig inte - personligen är jag nog tveksam till om jag skulle fortsätta med den träningen och jag skulle defenitivt lägga av med den sk "övningen" som fått hästen att gå på bakbenen...

Ska inte skriva något om varför jag tror den stegrar för det finns ju massor av saker som kan ligga bakom.

Men för att få bort stegringar kan man som sagt dra i innertygeln, gärna innan hästen rest sig. När jag känner att min tjurar ur och tänker resa sig så lägger jag ner mig åt ena sidan och håller ner tygeln allt jag kan och han reser sig inte. Stegrar hästen ändå kan man dra i innetygeln när den gått ner så hästen får gå på en liten liten volt i flera varv så den blir snurrig och tycker det är obehagligt och förknippar stegringar med obehag.
Detta förutsatt att hästen inte har ont nånstans naturligtvis.

Jag tror lite som Zanzan.

Pressen kanske har blivit lite för hög.

Har ni gjort några övningar eller rider du bara "basic"?

Jag tror att det är en bra idé att rida ut och bara ta det lugnt. Jag pressade min häst (helt enkelt av okunskap och jag var dum nog att göra som tränaren sa) för mycket en gång, han protesterade inte på samma sätt som din, men iaf. Det tog väldigt länge innan han fick tillbaka förtroendet för mig och vi blev harmoniska igen. Det som gällde då var bara basic ridning, fyrkant, stora volter i en ganska låg form.

Jag tror lite som de andra skrivit. Kanske det kan vara så, att det blivit lite för mkt? (Om vi antar att hästen inte har ont).
Kanske det blivit för mkt, och det låser sig för hästen, den blir "snurrig i bollen"? Plus att den känner av träningsvärk, trött i kroppen?

Om jag utgår från min egen häst, så är det alltid så, att så fort vi tränat, och lärt oss ngt nytt, så måste jag efter ngra dagars tränande på det nya (obs!detta har jag nyss lärt mej, lärt mej att känna, och se vissa tecken på hästen) ta ngra dagar i skogen, ngn dags vila, och bara lite basic ridning, innan jag går tillbaka till det nya igen. De allra flesta gånger då, så har hästen fått smälta de nya sakerna, och det funkar alltid mkt bättre än innan.
Han funkar lite som en unghäst. Ngra dagars träning, ngra dagar med annat lr vila, för att smälta sakerna, sen tillbaka till arbetet, och då funkar allt ganska så bra.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för er, och att ni kan börja träna och gå framåt igen.
Jag tycker det är en bra idé att ta ngra dagar skogsridning.

Lycka till!

Jag tror inte så mycket på det där med att hästar inte VILL. Eller är olydiga, eller bara inte känner för det. För då ligger felet hos ryttaren. Vi rider på hästens bekostnad, och då är det våran förbannade skyldighet att göra det roligt för hästen.

Blir hästar arga låtsas jag som det regnar och gör något annat. Det handlar inte om att vinna eller förlora. Tänker man så är man way ute och seglar enligt mig. Hästen är min träningspolare och vi ska ha roligt ihop.

Visst, i vissa fall får man övertala, lirka och motivera. Ibland får man säga till, det är helt ok. Men om hästen blir ARG och man inte kommer överens igen så har man gått för långt på något sätt. (Det är nyttigt för hästar att bli arga, men de får inte bli så arga så arga att de vill slänga av/skada mig)

Jag förstår inte riiktigt... är det när ju gör övningen med att stå stilla och hålla kvar i munnen som han ställer sig? För i så fall undrar jag om det är så att du kanske tjuvhåller med skänkeln? Är han väldigt känslig för vikthjälper? Ist kanske det tom räcker att du hamnar lite bakåt med överlivet = framåtdrivning för att han ska ställa sig upp eftersom han "inte kommer någonstans".

Ja jag är helt säker på att han inte har ont.

Jo jag försöker att vara snabb.. Men hinner aldrig.. Och min häst reagerar lite konstigt när man kommr till de här lägena.. Så det är svårt..
Men jag kämpar på..

säker på att pållen inte har ont någonstans?

annars gäller det att vara snabb som attans som ryttare..så fort man känner att en stegring är på G - rid framåt,dra allt vad du kan innertygeln..allt för hästen inte hinner upp på bakbenen

Kanske harjag pressat för hårt.. Men det enda jag har gjort är att kräva att han ska stå still.. Tycker egentligen inte att det är att kräva för mycket..??

Visst jag skulle kunna sluta med träningen och övningen (vilket jag kommer göra om han fortsätter stegra sig såhär) men jag önskar att det fanns ett sätt att komma förbi problemet med stegringen..
Men kanske har du rätt.. jag vet inte..

Jag skulle nog se detta bakslag med stegring som ett resultat av att ni pressat hästen på ett för den obehagligt sätt. Plus att man förmodligen tagit för mkt på en gång...

Lätt gjort så jag klandrar dig inte - personligen är jag nog tveksam till om jag skulle fortsätta med den träningen och jag skulle defenitivt lägga av med den sk "övningen" som fått hästen att gå på bakbenen...

Jag tror helt klart att hästar är så smarta att de kan komma på vad som krävs för att de ska slippa. Min häst är väldigt arbetsvillig annars men han testar också extremt mycket. Jag ser de som att han testad, kom på att han slipper det nya om han reser sig och gör det nu hela tiden för att slippa.
Jag tror inte att han gör det för att skada eller kasta av mig utan för at slippa det nya..
Självklart ska vi göra det roligt men han måste också lära sig att arbeta korrekt.

Jag tror inte så mycket på det där med att hästar inte VILL. Eller är olydiga, eller bara inte känner för det. För då ligger felet hos ryttaren. Vi rider på hästens bekostnad, och då är det våran förbannade skyldighet att göra det roligt för hästen.

Blir hästar arga låtsas jag som det regnar och gör något annat. Det handlar inte om att vinna eller förlora. Tänker man så är man way ute och seglar enligt mig. Hästen är min träningspolare och vi ska ha roligt ihop.

Visst, i vissa fall får man övertala, lirka och motivera. Ibland får man säga till, det är helt ok. Men om hästen blir ARG och man inte kommer överens igen så har man gått för långt på något sätt. (Det är nyttigt för hästar att bli arga, men de får inte bli så arga så arga att de vill slänga av/skada mig)

Ja det är då han ställer sig upp..
jag tror inte att jag tjuvhåller med skänkeln, är tvärtom väldigt noga med att inte hålla om.. Tror inte heller att det beror på vikten.. men är inte helt säker..
ska ta upp det med min tränare..

Jag förstår inte riiktigt... är det när ju gör övningen med att stå stilla och hålla kvar i munnen som han ställer sig? För i så fall undrar jag om det är så att du kanske tjuvhåller med skänkeln? Är han väldigt känslig för vikthjälper? Ist kanske det tom räcker att du hamnar lite bakåt med överlivet = framåtdrivning för att han ska ställa sig upp eftersom han "inte kommer någonstans".

Jag har en häst som stegrade mycket innan jag fick henne, och i början när jag hade henne också. Hon stegrade när man skulle rygga och hon stegrade om jag höll för mycket i halterna. Det låter faktiskt som om du har ett fullblod, precis som jag (ostadig i formen osv). Jag har löst det med olika metoder. En metod som är rätt brysk går ut på att när hästen reser sig så smäller du till den mellan öronen och ryter till. Så fort den går ner så läng tyglarna, rid fram och beröm jättemycket! Detta fungerar inte på min häst då hon är väldigt känslig för fysisk kontakt, och det gör henne bara mer uppstressad.

Jag löste det genom att ändra mitt ridsätt. Hon var TVUNGEN att lära sig att ge efter för bettet (hon kunde inte det i början utan bara drog och drog tills hon fick panik) så i halterna så fick jag vara väldigt tydlig när hon gjorde rätt.

Vi säger att jag kommer i skritt och ska göra halt. Jag har henne väl framme och med ett fint stöd. När jag ska göra halt så kan jag inte bara bromsa och sen hålla kvar, utan jag får ta en förhållning (tills hästen gör halt), sen släppa efter ORDENTLIGT. När hästen har förstått vad jag menar med förhållningen (och gjort halt) så börjar jag med nästa hjälp - dvs att få hästen att ge efter i nacken. Så fort den släpper efter, så gör du det också, släpper ner hästen på långa tyglar och skrittar fram. Sen ju längre ni kommer, desto längre kan du behålla stödet på tygeln, ända tills du kan behålla det upp i skritt. Mitt fullblod blev väääldigt förvirrad när jag gav mer än en hjälp i taget. Nu är det dock löst och hon tar allt hon ska lära sig med lugn!

:bow:

Lite luddigt, men hoppas du förstår.

Jag har också varit med om att hästar blir sura/arga när något nytt blir svårt eller jobbigt. Men då byter jag taktik och arbetar på ngt annat sätt. Det är aldrig ok att en häst stegrar, då få den en tillsägelse. Men sen triggar jag inte och gör likadant igen. Har hitintills aldrig varit med om att det inte går att lära en häst något nytt/jobbigt på ett sätt som inte gör den arg/sur.

Jag tror att de ofta blir arga/irriterade eller protesterar då de inte fattat vilken utväg den ska ta till för att göra rätt och lösa problemet man ställt den inför, eller om den utvägen är blockerad pga stress eller fysiska hinder.

Var det då du kräver eftergift i halten han stegrar?
Kanske den behöver ha en framåtgående rörelse medan du ber om avslappningen, om det tar emot mentalt att ge efter i halten. En del blir ju lättare att nå fram till i rörelse, o svårare att stegra gåendes framåt.

Känner igen det där med att flappa med huvudet och inte acceptera kontakt med bettet. Bara undandra sig tygeln.
Provred en arab som ridits med snäll hand (ingen hand) och ingen ryggverksamhet länge, och den var så snäll att den inte stegrade, men jisses vad den konstrade och kastade med hals o huvud och taktade hysteriskt innan den gav efter och följde handen! Såg säkert hemskt ut!
Men sedan var det en annan ny och bekväm häst som behöll formen och ryggens placering ganska bra. Kunde börja jobba. Men med sin lillmatte började den efter en stund flappa med huvudet o spänna emot igen.

Kanske din häst vet hur den ska skrämma dig (och slippa arbete)och att du ska lämna övningen tills tränaren är där som stöd och hjälp!

övningen gör att din häst känner sig trängd och instängd, du vill inte släppa honom fram så då måste det gå uppåt.

tror ni har pressat hästen för hårt! gå tillbaks och hitta ett annat sätt at träna...

Ja jag har ett fullblod (eller 75%) ;)
Tack för ditt svar! Ska ta upp det med tränaren imorgon!

:)

Ja du har säkert rätt.. Jag får se vad tränaren säger imorgon! Hon kanske har en helt annan metod som funkar bättre..

Ja han har verkligen förstått hur han ska slippa.. för jag håller definintivt inte kvar handen när han reser sig på det här sättet :crazy:
Ska rida för tränaren imorgon så vi får se vad hon säger då!

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Skäms nästan för att skriva här då jag ännu en gång gått på sambons lovord och blivit besviken och lurad igen. 🥺 Han har ett jobb som...
Svar
15
· Visningar
3 905
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama